• oraklet från delphi

funderar på att prova lchf men älskar knäckebröd äter det varje morgon orkar inte baka varje dag så... finns det lchf knäcke i affären?

Nåt gott knäcke :)

• Svar på tråden funderar på att prova lchf men älskar knäckebröd äter det varje morgon orkar inte baka varje dag så... finns det lchf knäcke i affären?
  • oraklet från delphi
    Nyfikna72 skrev 2014-02-17 18:12:26 följande:
    Äter du lchf i övrigt kan du säkert unna dig en brödbit på morgonen. Inte direkt nåt som påverkar om du äter sunt i övrigt. Man behöver liksom inte ha en 100% linje på inriktningen utan det viktiga är väl att man gör en förändring.

Ok :)
  • oraklet från delphi
    Siilje skrev 2014-02-17 18:05:51 följande:
    Borde inte glutenfritt knäckebröd vara lchfmat?

Låter ju så vore intressant att veta
  • aleakim

Jag äter finncrisp någon gång då och då, men då är det aldrig mer än två. Mycket pålägg på för mättnaden, gärna ägg och majonnäs.

Gick ned 23 kg mellan januari och maj förra året så det fingerade fint för mig i alla fall.

BF: 17 april 2014. Efterlängtade lilla grabb
  • oraklet från delphi
    aleakim skrev 2014-02-17 18:39:57 följande:
    Jag äter finncrisp någon gång då och då, men då är det aldrig mer än två. Mycket pålägg på för mättnaden, gärna ägg och majonnäs. Gick ned 23 kg mellan januari och maj förra året så det fingerade fint för mig i alla fall.
    BF: 17 april 2014. Efterlängtade lilla grabb <3

Fantastiskt bra gjort! :) KAN DU TIPSA PÅ VAD DU ÅT Mellanmål? Jag gillar ju avocado majonäs ägg baccon ost men vill ha tips på snabbt hade du kokosfett i kaffet the ?mellanmhttp://www.tacobar.se/restaurangerål/ snacks www.tacobar.se/restaurangers
  • aleakim

[quote=72539421][quote-nick]oraklet från delphi skrev 2014-02-17 18:48:03 följande:[/quote-nick][/quote]

Tack :)

Efter ett tag åt jag sällan mellanmål men de få gånger jag gjorde det så var det ägg, rysk yoghurt/smetana med några bär, lite sallad med räkor och fet dressing, en halv avokado med lite räksallad (kolla kolhydratmängden bara) t ex. Efter ett tag åt jag istället två större måltider om.dagen, kroppen ville inte äta fler gånger och då är det enklast att bara rätta sig efter det :)

BF: 17 april 2014. Efterlängtade lilla grabb
  • viktorjohan
    oraklet från delphi skrev 2014-02-17 18:33:48 följande:

Oj imponerande! Följde hon det strikt då? Undrar om ryvita eller finncrisp är bäst då
    Hon har väl varit dieten ganska trogen. Men vin och öl har hon druckit lite av på helgerna. Det Ryvitta hon äter är av den tunna typen.
  • oraklet från delphi
    aleakim skrev 2014-02-17 18:53:36 följande:
    [quote=72539421][quote-nick]oraklet från delphi skrev 2014-02-17 18:48:03 följande:[/quote-nick]

Tack :) Efter ett tag åt jag sällan mellanmål men de få gånger jag gjorde det så var det ägg, rysk yoghurt/smetana med några bär, lite sallad med räkor och fet dressing, en halv avokado med lite räksallad (kolla kolhydratmängden bara) t ex. Efter ett tag åt jag istället två större måltider om.dagen, kroppen ville inte äta fler gånger och då är det enklast att bara rätta sig efter det :)
    BF: 17 april 2014. Efterlängtade lilla grabb <3
    [/quote] Ja mitt problem nu är att jag jämt är hungrig :) så lchf kanske borde fungera för mig med jag är så feg bara tänker på allt fett förra gången jag testade lchf bröt jag efter en vecka drygt för jag fick hjärtklappning och svetten rann? Jag kanske ska köra en lihgt version av lchf?
  • Siilje
    oraklet från delphi skrev 2014-02-17 18:35:26 följande:
    Låter ju så vore intressant att veta

Fast nu har jag hört att det finns stärkelse i vanligt glutenfritt bröd som inte är så bra enligt lchf. Vet inte hur det är med knäckebröd dock.
  • Gladskit

Stärkelse är också kolhydrater, enklast är att titta på total mängd.
    Sen får man alltid göra sina egna avvägningar. Om en skiva bröd innehåller 2g kolhydrat så är det ingen fara. Men äter man ett gäng sådana och har tomat på, dricker kaffe med mjölk osv så kan man ha använt upp hela sin kolhydratmängd för en hel dag bara under frukosten. Så man får tänka till!

• oraklet från delphi
    Gladskit skrev 2014-02-18 09:46:09 följande:
    Stärkelse är också kolhydrater, enklast är att titta på total mängd. Sen får man alltid göra sina egna avvägningar. Om en skiva bröd innehåller 2g kolhydrat så är det ingen fara. Men äter man ett gäng sådana och har tomat på, dricker kaffe med mjölk osv så kan man ha använt upp hela sin kolhydratmängd för en hel dag bara under frukosten. Så man får tänka till!

Hur många kolhydrater per dag är tillåtet i lchf? Jag märkte förresten idag hur mkt längre mätt jag var efter majonäs ägg och avacado istället för pasta till lunch :) Tänker att om jag tar kaffe med kokosfett i borde man inte orka äta många mål om dagen och därför gå ned i vikt? Det där med stärkelse kan jag inte är det samma som kolhydrater?
  • Gladskit

Socker, stärkelse och fibrer är i princip vad kolhydrater består av.
    Socker finns i massor av olika former och i olika livsmedel, i frukt, i grönsaker, i mejeriprodukter osv.
    Det finns även konstgjorda sötningsmedel som inte sägs påverka kroppen på samma sätt som socker, dem hittar du exempelvis i lightläsk. Men det kan ändå trigga ett sötsug eftersom din kropp tror att den fått socker och vill ha mer.
    Stärkelse finns bl.a. i pasta, potatis och ris. Även i andra spannmål typ majs (majsstärkelse). Används ofta i bröd.
    Fibrer finns mycket i vissa spannmål, kli, korn osv. Är bra för magen och tarmarna men samtidigt kan man bli överkänslig mot för mycket fibrer och fullkorn.

Hur mycket man äter per dag beror på hur liberal man är. Vissa sätter gränsen vid 20g, vissa 50g. Vissa varierar beroende på om de har tränat den dagen eller inte, om man känner att man behöver lite mer kolhydrater för att orka? Vissa räknar inte alls (som jag) utan utgår från livsmedel som man vet är ok och sen räcker det bra.

Att ha kokosfett eller smör i sitt kaffe ger ju energi i form av fett. Många nöjer sig med en sådan kopp till frukost och klarar sig bra. Jag anser att det kan vara ett komplement vissa dagar om man inte är hungrig men det är inget som skulle funka för mig personligen, inte någon längre tid.

• Siilje

Tycker det här verkar jätte svårt.

Jag brukar äta en brödskiva om dagen. Glutenfritt för jag tål inte gluten. Äter den till frukost tillsammans med soyayogurt och kanel. Lunch brukar bli smörstekt ( eller ersättningsprodukt för smör) sparris sedan middag någon gräddig gryta med haricot verts till

• Siilje

Vet inte hur hälsosamt det är men jag går iaf ner i vikt varje dag

Svar på tråden funderar på att prova lchf men älskar knäckebröd äter det varje morgon orkar inte baka varje dag så... finns det lchf knäcke i affären?