Jag ska göra något drastiskt. Jag ska bli vegan!
Ja, för mig är det drastiskt åtminstone. Jag vet att det finns många som är vegetarianer och veganer och fixar det helt och hållet utan problem. Men jag, jag har blivit uppväxt i en "köttfamilj", jag har levt på en gård där jag var med och slaktade grisar, födde upp köttkor och hjälpte grannen med hans mjölkkor. I snart tjugotvå år har jag varit köttätare, jag har ätit mejeriprodukter. Jag har väl självklart varit medveten om, till viss del, hur djurindustrin ser ut. Men jag har som sagt levt i en "bra" djurmiljö. Både grisar och kor gick på lösdrift, fick bra foder, levde ett otroligt värdigt liv.
De senaste åren har jag bott i lägenhet. "Vår" gård las ner efterhand. Ingenting finns kvar idag. Jag lever ensam, är student, har inte så mycket pengar i månaden då jag lever på csn. Det enklaste har då, självklart, varit att köpa storpack med kycklingfilé, falukorv, färs och billigt utländskt kött. Och det har inte varit några konstigheter. Det har varit mat, för att överleva helt enkelt. Mat för att leva.
Så för ett halvår sedan påbörjade jag en utbildning inom mat och förståelsen kring mat och livsmedlet i sig. Jag har varit ute "på riktigt" och sett verksamheter med egna ögon. Jag har stått mitt i en äggproduktion där hönsen sitter på varandra, producerar ägg tills de rasar ihop av kalkbrist och skickas därefter till slakt. Jag har sett stallarna och djuren på ett slakteri, jag har bevittnat slakten i sig, hur den går till. Jag har hunnit med att se och studera så mycket nu att jag vet att det inte gör någon skillnad för djuren att välja ekologiska alternativ. Det är en jättetrevlig tanke visserligen, och det är en bra början för andra som inte vill gå "hela vägen" och byta ut allting till vegetariska eller veganska alternativ. Men det räcker inte för mig. Jag har valt att ta ställning i den här fruktansvärda situationen det faktiskt är för ett djur att vara ett produktionslivsmedel.
Jag ska bli vegan!
Hit me, med tankar, ideér och galet mycket erfarenheter och recept. Tack fina familjelivare!