• OverAll

Jag ska göra något drastiskt. Jag ska bli vegan!

Ja, för mig är det drastiskt åtminstone. Jag vet att det finns många som är vegetarianer och veganer och fixar det helt och hållet utan problem. Men jag, jag har blivit uppväxt i en "köttfamilj", jag har levt på en gård där jag var med och slaktade grisar, födde upp köttkor och hjälpte grannen med hans mjölkkor. I snart tjugotvå år har jag varit köttätare, jag har ätit mejeriprodukter. Jag har väl självklart varit medveten om, till viss del, hur djurindustrin ser ut. Men jag har som sagt levt i en "bra" djurmiljö. Både grisar och kor gick på lösdrift, fick bra foder, levde ett otroligt värdigt liv. 

De senaste åren har jag bott i lägenhet. "Vår" gård las ner efterhand. Ingenting finns kvar idag. Jag lever ensam, är student, har inte så mycket pengar i månaden då jag lever på csn. Det enklaste har då, självklart, varit att köpa storpack med kycklingfilé, falukorv, färs och billigt utländskt kött. Och det har inte varit några konstigheter. Det har varit mat, för att överleva helt enkelt. Mat för att leva. 

Så för ett halvår sedan påbörjade jag en utbildning inom mat och förståelsen kring mat och livsmedlet i sig. Jag har varit ute "på riktigt" och sett verksamheter med egna ögon. Jag har stått mitt i en äggproduktion där hönsen sitter på varandra, producerar ägg tills de rasar ihop av kalkbrist och skickas därefter till slakt. Jag har sett stallarna och djuren på ett slakteri, jag har bevittnat slakten i sig, hur den går till. Jag har hunnit med att se och studera så mycket nu att jag vet att det inte gör någon skillnad för djuren att välja ekologiska alternativ. Det är en jättetrevlig tanke visserligen, och det är en bra början för andra som inte vill gå "hela vägen" och byta ut allting till vegetariska eller veganska alternativ. Men det räcker inte för mig. Jag har valt att ta ställning i den här fruktansvärda situationen det faktiskt är för ett djur att vara ett produktionslivsmedel. 

Jag ska bli vegan! 

Hit me, med tankar, ideér och galet mycket erfarenheter och recept. Tack fina familjelivare!

• Svar på tråden Jag ska göra något drastiskt. Jag ska bli vegan!
  • Tow2Mater

Pasta med vegan-köttfärssås:

Gör pasta och köttfärssås som du brukar, men uteslut köttet. Kan nu kallas pasta med tomatsås.

• Zoja

Bra val!Solig

Om du letar efter veganska skor kan jag rekommendera www.vegetarian-shoes.co.uk/ Har själv tre par skor därifrån och alla fungerar väldigt bra.

Om du är ute efter hudvård finns en serie som heter "flowers". Den är ekologisk och många av produkterna är helt veganska, men man får läsa noga så att det inte innehåller bivax eller liknande.

Det finns även en sida som heter "veganlife", där kan man beställa veganskt godis, pålägg, kosttillskott, hudvårdsprodukter med mera. Jag själv har inte beställt därifrån men min bror har och han är nöjd med produkterna. I välsorterade hälsokostaffärer har de ofta mjölkfri choklad och lite veganskt godis om man är ute efter det.

I matväg tycker jag det är gott att göra egna falafel, bönburgare, hirsburgare etc. Man kan blanda lite som man själv vill, bönor, någon potatis, kanske någon grönsak, sen kan man frysa in och ta fram och steka.

Finns en äggersättning som heter "no-egg", har använt det i något år nu och det är smidigt när man bakar.

• Aniiee

Ta en kurs i näringslära. Många som börjar äta veganskt får inte i sig tillräkligt av ett antal näringsämnen. En KURS alltså, inte läsa massa bloggar och på wikipedia. Det kan du göra också, på sidan av.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • OverAll
    Zoja skrev 2014-02-16 01:20:21 följande:
    Bra val!Solig

Om du letar efter veganska skor kan jag rekommendera www.vegetarian-shoes.co.uk/ Har själv tre par skor därifrån och alla fungerar väldigt bra.

Om du är ute efter hudvård finns en serie som heter "flowers". Den är ekologisk och många av produkterna är helt veganska, men man får läsa noga så att det inte innehåller bivax eller liknande.

Det finns även en sida som heter "veganlife", där kan man beställa veganskt godis, pålägg, kosttillskott, hudvårdsprodukter med mera. Jag själv har inte beställt därifrån men min bror har och han är nöjd med produkterna. I välsorterade hälsokostaffärer har de ofta mjölkfri choklad och lite veganskt godis om man är ute efter det.

I matväg tycker jag det är gott att göra egna falafel, bönburgare, hirsburgare etc. Man kan blanda lite som man själv vill, bönor, någon potatis, kanske någon grönsak, sen kan man frysa in och ta fram och steka.

Finns en äggersättning som heter "no-egg", har använt det i något år nu och det är smidigt när man bakar.
    Toppen, massa bra tips! Stort tack :) Ska absolut kolla den sidan! 
  • OverAll
    Aniiee skrev 2014-02-16 01:29:30 följande:
    Ta en kurs i näringslära. Många som börjar äta veganskt får inte i sig tillräkligt av ett antal näringsämnen. En KURS alltså, inte läsa massa bloggar och på wikipedia. Det kan du göra också, på sidan av.
    Jag går faktiskt en hel utbildning som handlar om råvaran från jord till bord. Blandannat näringslära som jag läser just nu för tillfället! :)
  • Aniiee
    OverAll skrev 2014-02-16 10:39:19 följande:
    Jag går faktiskt en hel utbildning som handlar om råvaran från jord till bord. Blandannat näringslära som jag läser just nu för tillfället! :)
    Låter som en toppenutbildning =)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • vegan med barn

grattis till det, fast själv tycker jag att det borde inte betraktas som drastiskt. nuförtiden, med allt som vi vet om hur mycket skada köttätandet medför, anser jag det som drastiskt att äta kött och dricka mjölk.

jag vill tipsa dig om två för mig mycket inspirerande människor, som belyser etiken kring köttätandet på ett bra sätt. dr melanie joy, och professor peter singer. de har skrivit böcker och det finns föreläsningar ute på nätet. lycka till på din väg och välkommen till vegovärlden.  :)

Svar på tråden Jag ska göra något drastiskt. Jag ska bli vegan!