hundlivet skrev 2014-02-15 11:43:45 följande:
Hej!
Hur mycket aktiverar ni era hundar? Hur långa promenader och hur ofta går ni om dagarna? Tränar ni någonting under dagarna? Leker ni mycket tillsammans? Får er hund springa lös (utanför trädgården) någonting? Hur ofta är hon/han ensam i trädgården om dagarna och hur ofta med er? Ger ni hunden några problem att lösa? Är det skillnad på aktiveringen sommartid vs vintertid?
Vore trevligt att se och jämföra hur andra hundägare aktiverar sina hundar. Skriv gärna ras och ålder också! :)
Har en dvärgschnauzer på 5 år som tyvärr inte tycker någon form av jobb är roligt. Tidigare hundar har jag kört mycket spår,lydnad, upplet och kantarellsök med men den här damen har noll intresse.
Så vi går i snitt 3,5 timmar om dagen, oftast lös i skog och mark. Hon är oftast med på jobbet så då passar vi på att promenera i nya miljöer i stan innan/ efter jobb.
Hon får använda nosen då hon äter dvs får mat i aktiveringsboll eller fodret utkastat på gräsmattan. Vi leker och kampar en del, stoppar gotte i tetror och burkar som hon får öppna, gömmer leksaker inne mm.
Hon kan vara ute med mig i trädgården om det är fint väder annars är hon hellre inne om jag inte har andra hundar här för då kan hon offra sig att busa lite med dom.