• Lilla Fjun

Barnfamiljer, vilka är era bästa vardagsrecept?

Barnfamiljer, vilka är era bästa vardagsrecept? Ni vet de där underbara dagarna när barnen hoppar upp på sina stolar och börjar äta direkt utan diskussioner. Vad äter ni då? Söker lätta, snabba maträtter som man drar ihop på max en halvtimme efter förskola och jobb.

• Svar på tråden Barnfamiljer, vilka är era bästa vardagsrecept?
  • ApanApansson

Tonfiskgryta med quinoa och fransk laxgratäng med kokt potatis! Smask!

• Lilla Fjun

Vår första favorit är stekt kolja. Vi köper 500-600 gram färsk kolja i fiskbilen. Skär upp filéerna i mindre bitar. Saltar, pepprar och vänder dem i Panko-ströbröd. Steks ett par minuter på varje sida i mycket smör. Till det äter vi hemmagjort potatismos och ärtpure. Fisken blir fantastiskt krispig och god med Panko-ströbröd. Vanligt ströbröd blir inte lika bra.

• Lilla Fjun
    ApanApansson skrev 2014-02-14 22:25:14 följande:
    Tonfiskgryta med quinoa och fransk laxgratäng med kokt potatis! Smask!

Låter gott Recept?
  • Lilla Fjun

Vår andra favorit just nu är också fisk. Vi köper 600 gram färsk torskfile i fiskbilen. Lägger filéerna i en liten ugnsfast form, saltar, häller över 2,5 dl Kelda Mild Citronsås samt 3dl riven ost. Gratinerar ca 25 min i 225 grader. Under tiden fisken står i ugnen lagar vi hemmagjort potatismos och serverar någon kokt grönsak till. Jättegott!

• mammalovis

Det mesta går ganska snabbt här, matlusten varierar från dag till dag, men vi går runt på:

fläsk med löksås och potatis
    raggmunk och fläsk
    currypasta med bacon och äpple (fräs äpple o purjolök, bacon för sig, tillsätt pasta o creme fraiche m curry)
    stekt korv o makaroner
    ugnsfalukorv
    korv Stroganoff o ris
    köttfärssås o spaghetti
    chili con carné
    tacos
    panerad torsk, kall sås med dill o potatis
    fisk i ugn m t ex purjolök, tomater o grädde
    panerad fisk i sås o potatis
    kärlekstrassel (tagliatelle m fräst purjo i matgrädde, creme bonjour gräslök, räkor o Cayenne)
    diverse köttgrytor och  wok
    oreganokyckling o pommes chateu (brynt kyckling m sås på matgrädde, vitlök, balsamvinäger, buljong o oregano)
    hemmagjord pizza
    pannkakor
    våfflor

Grönsaker får tillsättas efter smak när det inte är wok eller gryta.

• amiofo

Stuvade makaroner

Korv stroganoff

Pannkakor

Kassler med paprika, purjolök, vitlök, tomatpuré, creme fraiche och lite grädde

Fisk i ugn med purjo, morötter bechamel sås (med lite fiskbuljong och dill)

• Gurkan

Köttbullar med potatismos/potatis/makaroner, pannkakor, falukorv i alla former, couscous och ris gärna med bönor och ärtor. Fiskpinnar och cornflakesfisk.

• Gurkan

Köttfärslimpa och köttfärsbiffar och köttfärssås går också ner!

• I969

Vet inte hur det är med andra barn men våra älskar ugnsrostade rotfrukter. Vi gör det ofta och det är superenkelt även om det kan ta lite mer än en halvtimma, men då sköter det sig självt i ugnen. Jag köper färdigtvättad potatis och allting ekologiskt och sen struntar jag i att skala potatisen, skär allt i lite stavliknande former, tar gärna större potatisar och morrötter för då blir det snyggare former, sen har jag normalt rotselleri och palsternacka men även sötpotatis ibland. Jag lägger allt på ett bakplåtspapper ringlar ordentligt med olivolja över och en liten näve flingsalt. Skär ner någon lök i klyftor också men det gillar inte barnen. Man tar det man vill ha sen. Till det har vi majonnäs eller créme fraiche, örtsalt och ketchup att dippa i. Under tiden det ligger i ugnen (175-200 grader ca 30 min) så skär jag några grurk- och paprikastavar, ställer fram en burk inlagda gurkor, urkärnade oliver, några kidneybönor med lite dressing på o.s.v. Kanske något stekt ägg eller lite fiskpinnar. Plock alltså, det uppskattas verkligen att få botanisera själv!

Svar på tråden Barnfamiljer, vilka är era bästa vardagsrecept?