När har man på riktigt problem?
Min kille har, enligt med, alkoholproblem. Han anser inte detsamma.. Han inser att han har problem för att JAG inte accepterar det och för att han riskerar att förlora mig och barnen. Men skulle jag dra skulle han inte se någon som helst anledning till att sluta dricka.
Så här är det:
Han blir full på minsta lilla... 2,8% märker man av på honom efter några få öl. Samtidigt så kan han dricka såna sjuka mängder starksprit utan att räcka. 3 liter vin eller en flaska (stor) sprit är inga problem och finns det mer hemma så dricker han det också. (68 kg, 176 lång)
När han dricker är han en helt annan människa. Jag känner inte igen honom. Han blir en jobbig person med stora humörsvägningar.. Går från kärleksfull till hatisk på sekunder. Han är också väldigt glad när han dricker.. när han är nykter är han oftast lite mer nere. Men glädjen håller inte i sig så länge. Han blir fruktansvärt oförskämd och folk tycker inte om honom när han är full. (blir ofta utslängd från krogar osv)
Han ljuger när han dricker. Hittar på osannolika historier om sitt tidigare liv.
Han sover och äter ingenting på typ ett dygn när han dricker. (om han dricker ensam, men även vid fest så håller han igång hur länge som helst)
Han dricker ensam! och framförallt om vi är osams osv och om jag blir arg på honom för att han dricker så dricker han ännu mer för att ge igen.
Han mår riktigt dåligt dagen efter och en bakfylla kan vara under nästan 2 dygn, han tar väldigt lång tid på sig att nyktra till och är ofta småfull även dagen efter.
Han får många minnesluckor.
Han missar ibland jobb pga bakfyllan.
Han fokuserar mycket på alkohol, antingen så fjäskar han och försöker tjata sig till att få ta BARA EN öl, som sedan blir fler eller om han avstår så pratar han om det hela kvällen, hur bra han varit som inte drack.
Han säger att jag förstör hans sociala liv pga detta, för man KAN inte umgås med sina vänner när man är nykter.
För mig är han en solklar alkoholist. Men enligt honom så är han det inte pga följande:
Han dricker inte jämt, utan kan gå veckor och månader mellan tillfällena. (detta pga att jag hindrar honom faktiskt.. innan så drack han 1-2 ggr i veckan och det tyckte han också var ok för en alkis super varje dag enligt honom)
Enligt honom så klarar inte en alkoholist av att dricka bara på högtider, som är hans MÅL. Han tror att han kommer att kunna kontrollera sitt drickande genom att bara dricka när han är glad och när det är fest. Det tror inte jag.
Även hans familj förnekar detta lite, dom vet att han har problem men vill inte sätta honom i alkis-facket.. Utan tycker att han är duktig som dricker max en gång i månaden osv. (han bodde i flera år hos sin mamma innan vi träffades så hon har sett hans drickande men verkar också tycka att det är ok när det inte är dagligen)