• Fundersam101

Får inte flytta hemifrån trots att jag är 18 år

Hej, jag är 18 år och får inte flytta till min pojkvän, vi har varit tillsammans i snart 3 år (och förlovade i 1 år), jag berättade att jag tänkte flytta till honom några dagar innan jag fyllde år, vi kommer då bo hemma hos hans mamma för att känna på hur vi klarar ansvaret, vi har kommit överens om att betala våran egen mat då hans mamma äter på jobbet, jag går i gymnasium, flyttar jag så kommer jag fortfarande åka buss så det är inget problem det står skolan för, vi vi vill testa på detta för att känna på hur det är. Jag och min kille står väldigt nära hans mamma då vi gärna umgås med henne som kompis, men hon visar givetvis att det är hon som bestämmer i huset och backar inte om någon blir för offensiv, men vi har en bra kemi allihopa, alla hjälper till som det ska va, men åter till problemet, mina föräldrar låter mig inte flytta, dom kan ju egentligen inte stoppa mig. Min kille är fullt utbildad lastbilschaufför och är nu inhoppare på ett företag (han tjänar mer än sin mamma trots att han bara jobbar ca 10 arbetsdagar/mån) jag vill givetvis inte göra mig ovän med mamma och pappa. Jag är den enda hos dom som går ut med hunden i stort sett och verkar vara deras hundvakt jämt. Hjälp mig med tips för detta tar kål på mig!

• Svar på tråden Får inte flytta hemifrån trots att jag är 18 år
  • Flickan och kråkan
    Fundersam101 skrev 2014-02-14 11:47:19 följande:
    Går andra året nu, men bara för att dom är försörjningskylldiga så gäller väll bara det så länge jag väljer att bo hemma? Dom kan väll inte på något vis tvinga kvar mig hemma bara för det?
    Så länge du studerar på gymnasienivå så är de försörjningsskyldiga fram tills du är 21 år. Nej, de kan inte tvinga dig att bo hemma av den anledningen, men med tanke på var du är i livet och hur din pojkväns situation ser ut så tycker jag att du bör prata igenom det hela lite mer med dina föräldrar för ur mitt perspektiv så känns det som om de inte är helt ute och cyklar i sitt resonemang.
  • Fundersam101

På vilket sätt då? Vi klarar oss själva, jag får all hjälp jag behöver + att hans mamma finns där att hjälpa har hon sagt, hon har sagt att vi kommer klara oss själva galant, mina föräldrar är lite väl kontrollerande ur min synpunkt då dom inte kommer med anledningar till varför jag inte borde flytta, dom säger bara att jag inte får vilket är en käpp i hjulet för mycket under min uppväxt, fick tex aldrig sova över hos mina tjejkompisar när vi var barn osv

• Flickan och kråkan
    Fundersam101 skrev 2014-02-14 12:35:01 följande:
    På vilket sätt då? Vi klarar oss själva, jag får all hjälp jag behöver + att hans mamma finns där att hjälpa har hon sagt, hon har sagt att vi kommer klara oss själva galant, mina föräldrar är lite väl kontrollerande ur min synpunkt då dom inte kommer med anledningar till varför jag inte borde flytta, dom säger bara att jag inte får vilket är en käpp i hjulet för mycket under min uppväxt, fick tex aldrig sova över hos mina tjejkompisar när vi var barn osv
    Men det är ju precis det ni inte gör......klarar er själva. Det är ju därför han och i så fall även du kommer att bo hemma hos hans mamma. Din pojkvän bör se till att få fast jobb och stabil inkomst så att han kan skaffa sig ett eget boende och bli självförsörjande. Hur gammal är han?. Du bör göra samma sak.

Som vuxen och förälder tycker jag att det är en jättebra idé för min dotter som går på gymnsasiet utan möjlighet till egen försörjning flyttar hemifrån till en pojkvän som inte heller är ekonomiskt oberoende eller har eget boende? Eh, nej. Båda två borde börja med att  just klara er på egen hand först. 
  • Nushape

Men varför bor han hos sin mamma om han har jobb? Det låter ju rätt sjukt. Vänta tills han skaffar eget och flytta sedan dit. När du har en egen inkomst så börjar du också betala hyra, mat osv.

• Fundersam101

Som sagt relativt instabil inkomst väldigt svårt att få lägenhet, lite dumt att flytta om det kan bli så att det inte räcker till hyra, men ingen av oss eller hans mor ser något problem i att vi bor där, precis samma sak som att flytta till lägenhet bara att vi är fler i stugan

• Flickan och kråkan
    Fundersam101 skrev 2014-02-14 15:27:49 följande:
    Som sagt relativt instabil inkomst väldigt svårt att få lägenhet, lite dumt att flytta om det kan bli så att det inte räcker till hyra, men ingen av oss eller hans mor ser något problem i att vi bor där, precis samma sak som att flytta till lägenhet bara att vi är fler i stugan
    Och du tycker inte att det är det minsta begripligt att dina föräldrar tycker att det är en mindre bra idé? Börjar förstå dina föräldrar om du inte kan se det......
  • Flickan och kråkan
    Fundersam101 skrev 2014-02-14 15:27:49 följande:
    Nej, det är inte alls som att flytta till egen lägenhet. Det är ju av precis den anledningen som en myndig, vuxen man med arbete bor hemma hos mamma. Det faktum att du inte verkar inse det gör att jag definitivt tycker att ni - båda - bör starta med eget boende och lära er att ta eget ekonomiskt ansvar, liksom ansvar för allt annat som följer med eget hushåll.
  • pigglet

Jag måste säga att jag skulle inte heller gilla att mina barn flyttar in i andra familjer. Skulle kännas mer än konstigt. Flyttar man hemifrån så flyttar man enligt min mening till något annat boende där alla bor på samma villkor liksom.

Sedan förstår jag inte heller hur du kan mena att den där flytten hem till hans mamma skulle göra att du "känner att du klarar ansvaret", "känna på skyldigheterna". Du flyttar hem till en annan familj, till deras bostad. Inte som att ni klarar er själva, varken ekonomiskt eller hushållsmässigt.

Du kan ju också kolla in vad en hemmavarande ungdom kostar, konsumentverket har uträkningar. Det handlar om helt andra summor än att ni ska betala er egen mat själva.

• Mumin80

Till skillnad från övriga så fattar jag inte varför du inte skulle kunna flytta. Jag flyttade (själv) från Finland till Västsverige, till en studentlägenhet, som 18-åring (visserligen en månad innan jag fyllde 19, men ändå...). 

En 18-åring är myndig d.v.s. i lagens mening vuxen. Och att börja med att bo hemifrån lite halvt och prova på är väl ansvarsfullt tänkt om något? 

• mainda
    Mumin80 skrev 2014-02-15 16:46:21 följande:
    Till skillnad från övriga så fattar jag inte varför du inte skulle kunna flytta. Jag flyttade (själv) från Finland till Västsverige, till en studentlägenhet, som 18-åring (visserligen en månad innan jag fyllde 19, men ändå...). 

En 18-åring är myndig d.v.s. i lagens mening vuxen. Och att börja med att bo hemifrån lite halvt och prova på är väl ansvarsfullt tänkt om något? 
  • mainda
    pigglet skrev 2014-02-15 15:20:58 följande:

Jag måste säga att jag skulle inte heller gilla att mina barn flyttar in i andra familjer. Skulle kännas mer än konstigt. Flyttar man hemifrån så flyttar man enligt min mening till något annat boende där alla bor på samma villkor liksom.

Sedan förstår jag inte heller hur du kan mena att den där flytten hem till hans mamma skulle göra att du "känner att du klarar ansvaret", "känna på skyldigheterna". Du flyttar hem till en annan familj, till deras bostad. Inte som att ni klarar er själva, varken ekonomiskt eller hushållsmässigt.

Du kan ju också kolla in vad en hemmavarande ungdom kostar, konsumentverket har uträkningar. Det handlar om helt andra summor än att ni ska betala er egen mat själva.

Hon är 18 år, om det är okej för hennes pojkväns mamma så får hon göra som hon vill, helt ärligt. Hur många ungdomar gör så? flyttar in hos sin pojkvän först för att se hur det går? enligt mig är det en klockren och bra ide. Då tar dom inte på sig något som kan bli jobbigt om något inte funkar.

TS. Jag tycker att detta är en bra idé!
  • pigglet

Det är klart hon kan flytta hemifrån - jag flyttade själv när jag just fyllt 18 till en annan stad pga studier.

Men här handlar det om att hon ska flytta hem till sin pojkväns mamma. Inte riktigt jämförbart med att flytta till studentlägenhet, eller flytta in till pojkvännen - tycker jag. Hon går från att bli servad på ett ställe till att bli servad på ett annat ställe, där hon har tänkt betala sin egen mat och tror att hon därmed provar på att känna ansvar och ha skyldigheter.

Men visst - hon är 18 och kan flytta bäst hon vill. Jag bara påpekar att jag förstår hennes föräldrars reaktion - jag själv skulle absolut inte tycka att det kändes ok att mina barn flyttade hem till någon annan familj bara för att de blivit 18.

• mammalovis

Jag kan förstå att dina föräldrar tycker att det är fel att de ska behöva betala din pojkväns mamma för ditt uppehälle då du har ett fullt fungerande hem hemma hos dem.

Flyttar du in hos någon annan så hör det till att bidra med pengar till el, ev vatten, avlopp mm om de bor i hus, så bara maten är naivt att tro. När jag bodde inackorderad i en annan stad under gymnasiet betalade mina föräldrar 1000 kr för rummet och då var detta för 20 år sedan, strax under 2000 i Göteborg när jag pluggade på högskolan en sommar ... Så räkna med att 3000 kr är mer rimligt ... Det kan vara mycket pengar för dina föräldrar och då har du inte ens några pengar att röra dig med mer än studiebidraget och de har ändå skyldighet att försörja dig med kläder mm.

Vänta tills ni är överens eller du har ett jobb att försörja dig på. Vad gäller att se om du och pojkvännen fungerar under samma tak kan det dock vara bra att prova på innan ni flyttar ihop på riktigt.

• Fundersam101

Tack för era synpunkter, kan klargöra att vi kommer inte bli servade på något vis, vi får köpa våran egen mat, laga den, ta reda på disken efter oss, städa och tvätta, så service är det inte att tala om, detta är för att se hur det funkar för oss om inte annat lära sig något på vägen, jag tror det kommer bli hälsosamt med det här, jag tror knappast att det är någon dans på rosor, förväntar mig mycket motgångar , men varför ta allt sånt i en egen lägenhet? Pengar på kontot finns så kostnader spelar igentligen ingen större roll, vill se vad som kommas skall, detta är nu klargjort och flytten sker på fredag, efter det är det lov. Jag är väldigt tacksam till er som uppmuntrade oss, men tar givetvis åt mig det som har sagts om hur mina föräldrar förmodligen tänker! Frågor på det?

• Lindsey Egot the only one
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-14 12:20:55 följande:
    Så länge du studerar på gymnasienivå så är de försörjningsskyldiga fram tills du är 21 år. Nej, de kan inte tvinga dig att bo hemma av den anledningen, men med tanke på var du är i livet och hur din pojkväns situation ser ut så tycker jag att du bör prata igenom det hela lite mer med dina föräldrar för ur mitt perspektiv så känns det som om de inte är helt ute och cyklar i sitt resonemang.
    De är bara skyldiga att upprätthålla husrum och mat i det egna hemmet. Väljer TS att flytta upphör den skyldigheten och hon kan inte kräva något av dom.
  • Author7

Jag håller med om att du borde få flytta hemifrån när du är 18 år för då är ändå mydig och vuxen. Däremot kan det vara en del saker som står ivägen för det. Tänkte lite på om du ska bo med din kille som jobbar. Efter gymnasiet kanske det  vore bra att fokusera på din framtid? Om du vill plugga vidare eller om du vill jobba. Hur som helst tycker jag att du inte ska binda upp på att pojkvännen försörjer dig. För om eran relation skulle gå dåligt är det alltid bra att kunna försörja sig själv.  

När det gäller att få flytta hemifrån tror jag det är viktigt att föräldrarna förstår att du kan klara dig själv. Visa att du klarar vardagliga hushållssysslor , att du förstår hur man sköter eknomin mm.  Glad

• volvo142

det är bara att flytta dom kan inte stoppa dig du är över 18 du bestämmer allt själv!

• astegmatism
    Fundersam101 skrev 2014-02-14 04:05:05 följande:
    Hej, jag är 18 år och får inte flytta till min pojkvän, vi har varit tillsammans i snart 3 år (och förlovade i 1 år), jag berättade att jag tänkte flytta till honom några dagar innan jag fyllde år, vi kommer då bo hemma hos hans mamma för att känna på hur vi klarar ansvaret, vi har kommit överens om att betala våran egen mat då hans mamma äter på jobbet, jag går i gymnasium, flyttar jag så kommer jag fortfarande åka buss så det är inget problem det står skolan för, vi vi vill testa på detta för att känna på hur det är. Jag och min kille står väldigt nära hans mamma då vi gärna umgås med henne som kompis, men hon visar givetvis att det är hon som bestämmer i huset och backar inte om någon blir för offensiv, men vi har en bra kemi allihopa, alla hjälper till som det ska va, men åter till problemet, mina föräldrar låter mig inte flytta, dom kan ju egentligen inte stoppa mig. Min kille är fullt utbildad lastbilschaufför och är nu inhoppare på ett företag (han tjänar mer än sin mamma trots att han bara jobbar ca 10 arbetsdagar/mån) jag vill givetvis inte göra mig ovän med mamma och pappa. Jag är den enda hos dom som går ut med hunden i stort sett och verkar vara deras hundvakt jämt. Hjälp mig med tips för detta tar kål på mig!
    Du är 18, så flytta du
Svar på tråden Får inte flytta hemifrån trots att jag är 18 år