• MalinEddie

Tre nätter med nanny på tv 4, vilket skitprogram!

Någon mer som ser detta? Jag blir riktigt upprörd!
    Jag ser redan här på FL att föräldrar är påverkade och undrar "ska man göra som nannyn på tv?" och det är hemskt att osäkra föräldrar påverkas av de metoder som förespråkas i programmet. Jag tänker t.ex på att låsa in barn som vill komma upp ur sängen och söker uppmärksamhet och närhet. Det är inte okej någonstans att låsa in ett barn eller neka det någon form av respons.
    Jag hoppas att de flesta är klokare än att ta till sig av detta.

Avskyr CIO-metoder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-13 21:06
    Tre dygn med nanny heter det. Rätt ska vara rätt.
  • Svar på tråden Tre nätter med nanny på tv 4, vilket skitprogram!
  • MalinEddie
    Zirkon skrev 2014-02-14 17:33:00 följande:
    Tycker det överlag är mkt daltande nu för tiden. Minsta lilla o föräldrarna ger med sig o tassar på tå. Sen tycker inte jag att det varit speciellt brutala metoder på programmet. Av det lilla jag sett iaf..
    Vill du ge något exempel?
    Du tycker att det är rätt att låsa dörren om ett barn som inte visar på önskat beteende? Du tycker att det är rätt att stänga det ute från föräldrarnas sovrum trots att det bankar på dörren, gråter och är van sedan år tillbaka att vara nära sina föräldrar nattetid?
    Jag tycker till skillnad från dig att föräldrar av idag har blivit än hårdare än tidigare och metoder hemmahörande på 50-talet är på väg tillbaka tack vare dessa nannyprogramm. Jag tycker att vi ska vara stolta att vi har kommit längre än andra andra länder. Länder där aga är tillåtet om så inom vissa gränser, där avskiljande time-out hör till vanligheterna och att låsa in barn är vardagsmat är inget jag tycker vi ska se upp till gällande barnuppfostran. Om det gör mig till en daltande förälder, låt så vara.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Zirkon

Ja jag har en underbar liten tös på 3,5 år :)

Nej dom metoderna håller jag med om e helt sjukt, har man haft samsovning länge kan man ju inte räkna med att få ut barnen över en natt såklart! O aga är jag helt emot! Lägger nån en hand på min dotter så får dom smaka på stekpannan sen!

Det jag syfta på mer i programmet var ett par med tvilling pojkar. O de va inge fel på dom, utan enbart föräldrarna. Lejonmamma x 13554334

• LillGris
    MalinEddie skrev 2014-02-13 22:15:31 följande:
    Sedan finns det ju dem som breddar sina sängar och skapar en så kallad familjesäng. Det finns ju massor lösningar om man inte vill sova med barn i samma säng eller ens i samma rum som inte innebär sådant lidande för barnen som vi fick se här.

Så har vi, det är så himla perfekt. Ungarna nära om det är nåt, men alla sover i sina egna sängar, lilltjejen i spjälsäng med ena sidan borttagen och tvååringen i barnsäng dikt emot vår. En stor och mysig familjesäng :)
  • Tramptass
    MalinEddie skrev 2014-02-13 20:58:54 följande:
    Någon mer som ser detta? Jag blir riktigt upprörd!
    Jag ser redan här på FL att föräldrar är påverkade och undrar "ska man göra som nannyn på tv?" och det är hemskt att osäkra föräldrar påverkas av de metoder som förespråkas i programmet. Jag tänker t.ex på att låsa in barn som vill komma upp ur sängen och söker uppmärksamhet och närhet. Det är inte okej någonstans att låsa in ett barn eller neka det någon form av respons.
    Jag hoppas att de flesta är klokare än att ta till sig av detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-13 21:06
    Tre dygn med nanny heter det. Rätt ska vara rätt.
    När låste hon in barnen? Vad jag såg ledde hon barnen tillbaka till sina sängar, 26 gånger tror jag det var. Att leda dem till sina sängar är en form av respons. Jag såg inte heller att det saknades någon kärlek i det hemmet. Vad jag såg var en förtvivlad och trött mamma som behövde hjälp med att vara tydlig och sätta gränser. Jag tror att pojkarna mår bättre nu än vad de gjorde innan hon fick hjälp, tror inte du det? Sedan är det klart att det blir väldigt dramatiskt när det går från noll regler till vettiga regler på tre dagar.

Har bara sett det sista avsnittet dock.
  • Minniemousemommy

Jag älskar det programmet. Har lärt mig så mycket bra metoder. Tycker ni verkligen att barnen ser ut att fara illa? Seriöst? Dom är jätteglada och respekterar sina föräldrar i slutet bara. Det är ju jättebra. Alla är glada och dom klarar av att göra roliga saker. Just det programmet hjälper ju både föräldrarna och barnet, vilket gör att hela familjen bli gladare och det blir lättare att leva. Tex i ett av dom avsnittet så var det en liten unge som hela tiden försökte springa ut på vägarna, vilket är livfarligt. Men nej det är väl barnaga att ta tag i armen och säga nej. Man ser ju i dessa program hur det är så mycket bättre i slutet än i början, så jag fattar inte vad ni klagar på? Barnen blir inte robotar som inte göra något bus eller roligt alls, dom lär sig bara respekt och hur man visar kärlek bättre. Uppenbarligen funkar ju dessa metoder. Men dalta vidare ut. Varsågod. Dom programmen är bra för föräldrar som inte vet hur dom ska göra med sina barn och vill ha tips, tycker du att ditt liv med dina barn är bra och ogillar programmet, titta inte då? Jag har inga prgrma med mina barn men vissa av tipsen dom ger hjälper till för en roligare vardag. Jag har fått många bra tips för tex när vi är ute och går för att mina barn inte ska bli uttråkade. Glada föräldrar glada barn.

• Lilla W

@Minniemousemommy Har du läst TS ordentligt. Det var ju just att låsa in sig i sovrummet och låta barnen skrika utanför som vi vände oss emot. El att låsa in barnen i sina sovrum, att vägra närhet på natten till ett ledset barn osv. Sluta raljera om att springa på vägar, det är ingen som pratat om det. Vi diskuterade efter avsnittet med en förtvivlad mamma som satt på sängkanten med sina förtvivlade barn som skrek på andra sidan den låsta dörren. Glada föräldrar, glada barn? Not so much!

• Minniemousemommy
    Lilla W skrev 2014-02-24 22:49:03 följande:
    @Minniemousemommy Har du läst TS ordentligt. Det var ju just att låsa in sig i sovrummet och låta barnen skrika utanför som vi vände oss emot. El att låsa in barnen i sina sovrum, att vägra närhet på natten till ett ledset barn osv. Sluta raljera om att springa på vägar, det är ingen som pratat om det. Vi diskuterade efter avsnittet med en förtvivlad mamma som satt på sängkanten med sina förtvivlade barn som skrek på andra sidan den låsta dörren. Glada föräldrar, glada barn? Not so much!
    "Tre nätter med nanny på tv 4, vilket skitprogram!"

Du klagade på hela programmet. Inte på en sak i ett av avsnitten. Och ja, men barn gråter hela tiden, för småsaker. Så om du får välja mellan att dina barn klarar av att sova i sina rum och får bra med sömn och slipper gråta varje kväll, eller att du ska sitta framför dörren EN gång och sedan är det i princip över och alla är glada och pigga? Jag väljer sitta framför dörren alla gånger. Kolla på resultatet av metoderna istället, och se att det faktiskt funkar. Och hon vägrade inte närhet, hon gick flera gånger med dom till sitt rum men till slut så satte hon sig framför dörren. Hon får vara ifred och barnen blir inte inlåsta. Barnen gick och lade sig och dagen efter så var alla glada och gick och la sig mycket lättare. Jag gillar inte när curlingmorsor ska klanka ner på hela program så där. Visst alla behöver inte gilla det, men kolla inte bara då? Det är ingen misshandel, det är uppfostran.

• Prutt
    Minniemousemommy skrev 2014-02-24 23:09:11 följande:

Du klagade på hela programmet. Inte på en sak i ett av avsnitten. Och ja, men barn gråter hela tiden, för småsaker. Så om du får välja mellan att dina barn klarar av att sova i sina rum och får bra med sömn och slipper gråta varje kväll, eller att du ska sitta framför dörren EN gång och sedan är det i princip över och alla är glada och pigga? Jag väljer sitta framför dörren alla gånger. Kolla på resultatet av metoderna istället, och se att det faktiskt funkar. Och hon vägrade inte närhet, hon gick flera gånger med dom till sitt rum men till slut så satte hon sig framför dörren. Hon får vara ifred och barnen blir inte inlåsta. Barnen gick och lade sig och dagen efter så var alla glada och gick och la sig mycket lättare. Jag gillar inte när curlingmorsor ska klanka ner på hela program så där. Visst alla behöver inte gilla det, men kolla inte bara då? Det är ingen misshandel, det är uppfostran.

Det var du som skrev i en annan tråd att det är misshandel att klippa sitt barns hår, va? Du verkar ha en väldigt konstig syn på vad misshandel är för något, om du nu ens är på riktigt.
  • Lilla W

@Minniemousemommy Du får nog läsa TS och tråden igen, det är inte ens jag som startade tråden.... Som sagt läs igen och nej jag tror fortf inte att det är bra att låta barn skrika en hel natt, och hur vet du att det var sista natten och sen var allt över, för att det var på TV? Varför tar du åt dig så? Jag ger mitt barn närhet om han behöver det oavsett tidpunkt på dygnet, det betyder inte att jag inte uppfostrar honom el curlar mitt barn.

• Flickan och kråkan
    Minniemousemommy skrev 2014-02-24 23:09:11 följande:

Att något fungerar är inte alltid ett kvitto på att det är en bra metod. Det finns mycket som "fungerar". Bara löjligt att prata om curling för att man inte anammar gamla behavioristiska metoder och teorier kring fostran för barn generellt. Aga anses på många håll också som uppfostran. Du får komma med lite bättre argument om du vill övertyga någon.
  • Minniemousemommy
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-25 09:41:28 följande:
    Att något fungerar är inte alltid ett kvitto på att det är en bra metod. Det finns mycket som "fungerar". Bara löjligt att prata om curling för att man inte anammar gamla behavioristiska metoder och teorier kring fostran för barn generellt. Aga anses på många håll också som uppfostran. Du får komma med lite bättre argument om du vill övertyga någon.
    Jag vill inte övertyga någon. Jag tycker bara att det är dålig stil att klaga på ett program sådär och sedan bara snacka om en grej i ett av avsnitten. Ni får tycka vad ni vill, jag bryr mig inte så länge det inte rör mig och min familj. Jag gillar inte curling dock och skulle aldrig någonsin curla mina barn, inte heller skrika eller misshandla mina barn. Jag uppfostrar mina barn som jag vill, och jag tycker att några av metoderna som jag lärt mig av nannyprogram funkat jättebra. Vissa metoder är ju dock inget jag skulle vilja göra prova på mina barn, men vissa är bra.
  • Minniemousemommy
    Lilla W skrev 2014-02-24 23:37:53 följande:
    @Minniemousemommy Du får nog läsa TS och tråden igen, det är inte ens jag som startade tråden.... Som sagt läs igen och nej jag tror fortf inte att det är bra att låta barn skrika en hel natt, och hur vet du att det var sista natten och sen var allt över, för att det var på TV? Varför tar du åt dig så? Jag ger mitt barn närhet om han behöver det oavsett tidpunkt på dygnet, det betyder inte att jag inte uppfostrar honom el curlar mitt barn.
    Jag bryr mig inte, tänka inte läsa tråden igen och jag bryr mig inte vem som skapade den. Det verkade som det vad din tråd dock. Jag tror på det mesta jag ser, ser ingen anledningen att misstro saker. Okej, jag bryr mig inte. Gör vad du vill med ditt barn, jag störde mig bara på att personen som startade tråden kallade programmet för skitprogram och att vissa kallade det som händer i programmet aga.
  • Lilla W

@Minnemousemommy Jag tror att du tog åt dig för att du kände sig kritiserad eftersom du tycker prorgrammet och dess metoder är bra. Sen vill du inte läsa tråden, sen bryr du dig inte, sen medger du att du heller inte vill använda vissa metoder på dina barn. Alltså säger du samma sak som oss andra. Ser du att det blir lite tokigt när du tar allt ur sitt sammanhang. Jag tror dock att ett kritiskt öga till program som erbjuder universal lösningar för barn som faktiskt är individer vore bra. Nannyn måste ju lixom lyckas i slutet, annars blir det ju ingen bra story. Hur vet du att barnen inte skrek nästa natt igen? Allt som visas på TV är inte sant vettu.

• I969

Ja, jag tycker att det blivit sämre på sov-metod fronten jämfört med den förra nannyn, hon brukade visa att föräldern skulle sitta still i det mörka sovrummet och lyfta in barnet i sängen när det var springigt. Annars tycker jag precis som med förra programserien att nannysarna har vissa poänger. Struktur, ägna positiv uppmärksamhet och avsatt tid åt barnen, engagera dem i vardagsaktiviteter som matlagning, låta dem styra själva över matintag och överlag inte styra och ställa så mkt med barnen. Jag har lite svårt för argumentet att bara för att det "funkar" så behöver det inte vara bra. Jag tror att man MÅSTE våga se att någonting finns här! När konflikterna i familjen minskar och den aggressiva tonen och hårdhänta behandlingen från föräldrarna minskar så vill jag försöka se vad det handlar om. Nu har jag bara sett ett avsnitt och där var både mamma och pappa otroligt engagerade och väldigt kärleksfulla i grunden, kanske av det lite oroliga slaget. Men de var helt nedbrutna och behövde ta ett steg tillbaka, självklart blir barnen upprörda! När de är vana att föräldern kliver in i ALLT så känns det otryggt att behöva lämnas på eget bevåg att göra saker först. Men när man kommer över tröskeln och märker att man kan själv så växer man också som barn. Som jag ser det är detta nyckeln. Många konfliktfyllda familjer upplever jag sitter fast i just det härvan, man ägnar sig åt "overparenting" som nannyn kallar det och barnen slits mellan att vilja ha hjälp med allt och att hata att de får hjälp med allt och känna sig diskvalificerade.

• MalinEddie

Jag ser att någon har reagerat på rubriken, att jag kallade det skitprogram, och helt ärligt var jag mycket upprörd när jag skrev av vad jag såg. Jag fixade ju inte ens att få programnamnet rättGlad Jag står dock fast vid min åsikt (bättre?) att det är ett mycket dåligt program.
    Jag tycker Lars H Gustaffson skrev bra om detta:
    www.larshgustafsson.se/
    www.larshgustafsson.se/

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Gustafsson givetvis.

Avskyr CIO-metoder.
  • I969

Tja, med tanke på inlåsnings-grejen så tycker jag nog att "skitprogram" kan få gå. Det jag ville säga var bara att jag tror att det "funkar" av vissa bra insatser i programmet och inte för att barnen "kuvats" och inte vågar visa missnöje.

Svar på tråden Tre nätter med nanny på tv 4, vilket skitprogram!