Dåligt KUB - avvikande provsvar men normalt ultraljud!?
Hej!
Hoppas några kloka här inne kan hjälpa mig med följande dilemma.
Vi var på KUB igår och jag är helt förvirrad och ledsen.
Under ultraljudet så allt mycket bra ut och vi såg ett tickande hjärta med två fina klaffar, ingen bred snackspalt, normalt huvudomfång för åldern, hel magsäck, två njurar, näsben etc MEN när mina provsvar presenterade fick vi en chock. Båda värdena var låga/dåliga och därmed är risken för trisomi 13 & 18 1/32. Dock ingen hög risk för trisomi 21 (down syndrom) men de andra kromosomavvikelserna är allvarligar och sällan förenade men överlevande foster pga multipla missbildningar.... Borde man inte sett något avvikande på utraljudet redan nu då eftersom det ofta handlar om grava missbildningar???
Vi blev erbjudna fostervattenprov men barnmorskan verkade inte alls oroad och sa att vi även kunde vänta till v18 och få ett ultraljud med läkare då och vid behov göra ett fvp då!?? Vi har inte bestämt oss ännu och resonerar fram och tillbaka - hit och dit - och inget känns rätt!!!
Jag har läst att många fått konstiga provsvar men ändå fått friska barn men är det någon som fått en vettig förklaring på varför proverna varit så dåliga????
Vad är det för prover som tas egentligen, två hormonvärden har jag uppfattat att det handlar om men sen vet jag inte mer. Någon som är insatt eller vet mer???
Snälla, kan någon hjälpa mig att komma fram till rätt beslut. Jag är så tacksam för svar och tankar.