• Pippilompa

Dåligt KUB - avvikande provsvar men normalt ultraljud!?

Hej!

Hoppas några kloka här inne kan hjälpa mig med följande dilemma.

Vi var på KUB igår och jag är helt förvirrad och ledsen.

Under ultraljudet så allt mycket bra ut och vi såg ett tickande hjärta med två fina klaffar, ingen bred snackspalt, normalt huvudomfång för åldern, hel magsäck, två njurar, näsben etc MEN när mina provsvar presenterade fick vi en chock. Båda värdena var låga/dåliga och därmed är risken för trisomi 13 & 18 1/32. Dock ingen hög risk för trisomi 21 (down syndrom) men de andra kromosomavvikelserna är allvarligar och sällan förenade men överlevande foster pga multipla missbildningar.... Borde man inte sett något avvikande på utraljudet redan nu då eftersom det ofta handlar om grava missbildningar???

Vi blev erbjudna fostervattenprov men barnmorskan verkade inte alls oroad och sa att vi även kunde vänta till v18 och få ett ultraljud med läkare då och vid behov göra ett fvp då!?? Vi har inte bestämt oss ännu och resonerar fram och tillbaka - hit och dit - och inget känns rätt!!!

Jag har läst att många fått konstiga provsvar men ändå fått friska barn men är det någon som fått en vettig förklaring på varför proverna varit så dåliga???? 

Vad är det för prover som tas egentligen, två hormonvärden har jag uppfattat att det handlar om men sen vet jag inte mer. Någon som är insatt eller vet mer???

Snälla, kan någon hjälpa mig att komma fram till rätt beslut. Jag är så tacksam för svar och tankar.

• Svar på tråden Dåligt KUB - avvikande provsvar men normalt ultraljud!?
  • Calendula
    Charlie40 skrev 2014-10-19 23:55:56 följande:

Jag fick fint ul vid kubtestet men dåligt blodprov. Vid andra gången gjordes inget riktigt ul mer bara ett för att se att bebisen levde innan mkp, dagen innan. Ingen mätning eftersom vi ändå skulle göra mkp. Vi vill inte riskera missfall och lägger gärna pengarna. Är också över 40 och tiden är knapp. Ska ta gravtest i dagarna så hoppas ett frö växer och är friskt denna gång. Det var. 1 nov våran första flicka "föddes" vi fick Flickor båda gångerna. Så det är då tredje graviditeten på 1 år. Håll tummarna'

Ååååh, jag håller tummarna så de knakar!!! Försök tänka positivt!!

Ett stort lycka till önskar jag er! Berätta gärna om ni plussar!
  • MiWe

Usch, börjar bli jättenervös för kub/UL nu. Tog proverna i tisdags och har UL på onsdag... 37 år och vårt andra IVF, tänker bara på hur svårt det blir att gå vidare om kub visar hög sannolikhet för fel på barnet. :(

Någon som orkar peppa? Finns det statistik som kan lugna?

• Charlie40
    Calendula skrev 2014-10-20 00:01:39 följande:
    Ååååh, jag håller tummarna så de knakar!!! Försök tänka positivt!!

Ett stort lycka till önskar jag er! Berätta gärna om ni plussar!
    Tack jag ska uppdatera, väntan mellan äl och bim är såååå dryg.
  • Dimisi

Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid att uppdatera! Solig

Grattis till bebisen! 

• MiWe
    MiWe skrev 2014-11-07 08:29:28 följande:

Usch, börjar bli jättenervös för kub/UL nu. Tog proverna i tisdags och har UL på onsdag... 37 år och vårt andra IVF, tänker bara på hur svårt det blir att gå vidare om kub visar hög sannolikhet för fel på barnet. :(

Någon som orkar peppa? Finns det statistik som kan lugna?

Om det är någon som undrar så fick vi fina siffror.

1:2600 på trisomi 21, och 1:många tusen på 13 och 18.

Mkt skönt att slippa fvp! :)
  • Charlie40
    MiWe skrev 2014-11-13 07:45:22 följande:
    Om det är någon som undrar så fick vi fina siffror.

1:2600 på trisomi 21, och 1:många tusen på 13 och 18.

Mkt skönt att slippa fvp! :)
    Grattis vad skönt! Lycka till nu!
  • MiWe
    Charlie40 skrev 2014-11-13 17:37:25 följande:

Grattis vad skönt! Lycka till nu!

Tack :D
  • Charlot1974x

Hej,
    Jag har efter 5 års försök, sjukdom och IVF:ande äntligen lyckats bli gravid. Har varit helt överlycklig fram tills idag när vi fick resultat på KUB-testet. 

Är i samma situation som trådstartaren: Ultraljudet/NUPP såg bra ut (1,7 på nackspärr) men blodprovet gav 1:2 för Downs. Barnmorskan som gjorde UL var sur och ville inte svara på frågor om vad de olika proverna stod för och hur det kunde vara så stor skillnad mellan KUB och NUPP-resultaten utan tyckte att "det var väl bara att göra moderkaksprov"...men jag är livrädd för missfall i samband med provet, har en kompis som gjort provet och fick missfall veckan därefter (och barnet visade sig vara fullt friskt), har kämpat så länge för att bli med barn så vill inte riskera graviditeten...

Vore så oerhört tacksam för tips, råd och förhoppningsvis solskenshistorier från andra som varit med om samma sak! 
    Vore också jättesnällt med tips på bra ultraljudsklinik (i Stockholm) för en second opinion, fick inget större förtroende för vår ultraljudsbarnmorska som bara sjasade iväg oss för att det var tid för hennes kaffepaus...
    Hoppas på svar!  

• MiWe
    Charlot1974x skrev 2015-08-03 19:29:22 följande:

Hej,

Jag har efter 5 års försök, sjukdom och IVF:ande äntligen lyckats bli gravid. Har varit helt överlycklig fram tills idag när vi fick resultat på KUB-testet. 

Är i samma situation som trådstartaren: Ultraljudet/NUPP såg bra ut (1,7 på nackspärr) men blodprovet gav 1:2 för Downs. Barnmorskan som gjorde UL var sur och ville inte svara på frågor om vad de olika proverna stod för och hur det kunde vara så stor skillnad mellan KUB och NUPP-resultaten utan tyckte att "det var väl bara att göra moderkaksprov"...men jag är livrädd för missfall i samband med provet, har en kompis som gjort provet och fick missfall veckan därefter (och barnet visade sig vara fullt friskt), har kämpat så länge för att bli med barn så vill inte riskera graviditeten...

Vore så oerhört tacksam för tips, råd och förhoppningsvis solskenshistorier från andra som varit med om samma sak! 

Vore också jättesnällt med tips på bra ultraljudsklinik (i Stockholm) för en second opinion, fick inget större förtroende för vår ultraljudsbarnmorska som bara sjasade iväg oss för att det var tid för hennes kaffepaus...

Hoppas på svar!  

Gör ett NIPT tycker jag, mkt högre säkerhet än KUB, men totalt ofarligt. Dock kostar det 7-8000, men det är det väl värt? :)
  • Linda40
    Charlot1974x skrev 2015-08-03 19:29:22 följande:

Hej,

Hoppas på svar!  

Hej!
    Vi har precis gjort kub testet och fick förhöjd risk för down syndrom (1:94) men vi blev erbjudna att göra nipt gratis så på måndag ska vi in och ta proverna. Kolla med ditt landsting om ni inte får det gratis.
  • Cosmosp

Hej!
    Jag fick 1/54 på KUB, det var blodproverna som drog ner, fostret såg jättebra ut på UL. Mitt fösta barn hade jag 1/4000 eller något sådant så detta kändes inte bra. Vi bokade in fvp och fick vänta lite mer än 4 v. Psykiskt påfrestande... Men själva provet var helt odramatiskt, jättebra läkare och "team". En vecka senare fick vi svar via brev: inga avvikelser!
    Försökte tänka positivt medan vi väntade men fy f-n vad jobbigt. Hade dessutom vart så sjukt orolig för missfall pga lite slumpvisa blödningar i v 7- v 12. Så fram till svaret kom från fvp hade hela graviditeten egentligen mest varit en hemsk känsla, hela sommaren blev förstörd, vågade inte berätta för någon. Kände på mig att något var fel etc etc.
    Summa summarum: Allt gick bra. Jag ska aldrig göra KUB igen, det får bli Nipt. Oroade mig som fan trots friskt kille i magen... Helt ovärt känns det så här i efterhand.

• MySonMySunshine

Min väninna fick dåliga resultat. Normalt barn vid födseln men somnade in och vaknade aldrig mer vid nyss fyllda fyra år.

Till en början kallade man det "plötslig död", men senare visade obduktionen på medfödda fel på flera inre organ.

Det kan ha varit anledningen till deras dåliga testresultat, tror de.

En annan kompis till mig, som är vuxen idag, visade sig ha ett medfött hjärtfel som märktes först när hon var vuxen och började styrketräna.

Svar på tråden Dåligt KUB - avvikande provsvar men normalt ultraljud!?