• Jordgubben82

TIPS på hur jag får min 4,5 åring att sova själv??

Hej alla! Hoppas ni kan hjälpa mig med lite tips. Våran son som är 4,5 år vägrar att sova i sin säng, och nu sover vi alla tre väldigt dåligt då det börjar bli trångt i sängen. När han och hans lillebror ska lägga sig så läser vi saga för dom sen säger vi godnatt och sätter oss utanför i soffan tills dom somnat. Men sen alltid vid ca 23 tiden så vaknar han och vägrar ligga i sin säng, han blir jätte ledsen när jag går in med honom i hans säng igen (även om jag ligger kvar) Vi prövade att köpa vars en leksak till han och hans lillebror som dom skulle få om dom sov i sin säng en hel vecka varje natt. Och då gick det jätte bra och vi trodde verkligen det var vändningen. Men nej :( Vi planerar en till liten och vill att han sover i sin säng nu så jag inte behöver ta tag i det under graviditeten. Lillebror som är snart 3 år sover i sin säng hela natten, vaknar ibland en gång om natten och vill ha nappen. Tacksam för alla tips

• Svar på tråden TIPS på hur jag får min 4,5 åring att sova själv??
  • miamaria777

Undrar samma sak, har samma problem med min 4,5-åring. Vi nattar också i hennes egen säng men hon vaknar alltid 2-3 timmar senare. Det går visserligen lätt att gå tillbaka med henne, men hon fortsätter komma upp tills nån förälder lägger sig hos henne och sover där resten av natten. Vissa kvällar kan hon komma upp 10 gånger eller mer! Hon vill sova med en vuxen säger hon när vi frågar, inte själv. Jag antar dock att detta kommer gå över så småningom...

• MalinEddie

Om problemet ligger i att det är trångt i sängen kanske ni kan lägga en madrass jämte er säng som hon kan sova på eller ställa en extrasäng jämte er säng om det får plats?

Avskyr CIO-metoder.
  • Jordgubben82
    MalinEddie skrev 2014-02-10 22:29:21 följande:
    Om problemet ligger i att det är trångt i sängen kanske ni kan lägga en madrass jämte er säng som hon kan sova på eller ställa en extrasäng jämte er säng om det får plats?
    Avskyr CIO-metoder.

Ja det skulle kunna vara en lösning, men lillebror har börjat märka att storebror ligger inne hos oss och vill då också göra det, så vill ju gärna dom sover i sin säng på natten, sen helt ok att komma in på morgonen
  • Friidaliinnea01

Var konsekvent!! Gå tillbaka med hen till sitt rum.. Kan ta 2-3 nätter och 10000 tillbaka gångar innan han inser att det inte är någon idé att vakna och gå till föräldern men det är värt det i längden! Vi har själv haft samma problem, det går inte att dutta med barnet för då vet hen att om jag gråter får jag som jag vill.. Det låter hårt men barn är smartare än man tror! Det gäller att man håller ut in i det längsta.. Lycka till

• Alexi

Gör en större säng så alla får plats och kan sova gott. Om nu barnen vill sova med en vuxen men det inte är viktigt för de vuxna att göra (sova med annan vuxen alltså) kan man ju byta så att en vuxen plus barn sover i stora sängen och en vuxen sover i barnets rum. Annars förminskar man ju barnets behov i förhållande till sitt eget om det inte är ett rimligt alternativ utan barnet ska tvingas sova ensam i sitt rum mot sin vilja...

Svar på tråden TIPS på hur jag får min 4,5 åring att sova själv??