• Dinoo

Mjölkfri ersättning eller välling?

Hej! Har sökt runt lite men inte hittat nån bra info, så nu frågar jag här om någon vet... Har en liten kille på sex månader med mjölkproteinallergi som fram tills nu endast ätit Althéra (mjölkfri ersättning). Vid vårt senaste besök på barnmottagningen ville läkaren inte skriva ut mer Althéra till oss då sonen nu är sex månader och därmed ska han tydligen äta välling (och mat). Enligt läkaren är Althéra bara gångbart upp till sex månaders ålder och det finns inget "steg 2" som med vanlig ersättning. Jag påpekade att om han ätit vanlig ersättning skulle vi nog fortsatt med det, precis som om jag ammat. Vilket ju faktiskt är rekommenderat, alltså att amma/ge ersättning längre än sex månader (men med introduktion av mat upptill). Frågade samma sak på BVC veckan efter och fick samma svar där. Efter sex månaders ålder är det välling och puréer som gäller. Men jag VILL ju att han ska få ersättning. Vi har inte börjat med så mycket vanlig mat ännu, utan det är några skedar varje lunch för att ta det i lugn takt, samt en liten liten portion gröt varje eftermiddag för rutinens skull. Men han kan väl ändå inte äta alla resterande mål med välling? Det blir en faslig massa välling. Eller är de mjölkfria vällingarna extra näringsrika på nåt sätt? Nu har vi ganska många burkar Althéra kvar och även något uttag kvar på den livsmedelsanvisningen vi redan har, men jag undrar lite över om den då inte är tillräcklig näringsmässigt eftersom sonen passerat halvåret? Hur har ni andra med mjölkallergiska barn gjort? Ska tillägga att vi ska träffa en dietist om tre veckor och hon kan säkert svara på dessa funderingar, men jag vill gärna veta typ helst igår hur jag ska göra så att lilleman får i sig det han ska :)

• Svar på tråden Mjölkfri ersättning eller välling?
  • Bling1975

Din läkare är dum i huvudet! Att gå från 100% ersättning till 100% mat (vilket även välling är) är ju farligt för lilla magen. Man ska introducera mat, gröt och välling långsamt mellan 6-12 månader. Max 3 mål välling ELLER gröt per dag är rekommendationen även för större barn.

Min läkare skriver fortfarande ut Althera till oss och dottern är snart 2 år. Enligt honom kan man dricka det till maten istället för mjölk och det är ok att använda i matlagningen.

Vi gör egen välling på Althera och 1-2 msk mjölkfri gröt vilket är anledningen till att vi fortfarande har den. Dottern gillade inte mjölkfri välling från mataffären så jag ser ingen anledning att byta. Hon dricker lite morgon och kväll. Nu börjar hon dock självmant dra ner på vällingen och har börjat gilla havremjölk så jag räknar med att sluta helt inom ett halvår.

Jag vet inte hur det är om man ger 100% Althera till ett större barn, men hela grejen är ju att man börjar med smakisar och annat så de får ju i sig andra saker ändå. Annars är barn inte så dumma så de äter förmodligen större mängd om de behöver mer. Det som man kan behöva tänka på är kalcium när de blir lite större. Prata med dietisten om det. Man kan ge tillskott eller berikade havreprodukter, men jag minns inte riktigt när man kunde börja med t ex havregurth. Altheran innehåller för lite kalcium om man jämför med mjölk.

• Dinoo

Tack för ditt svar!
    Tyckte också att det lät helt knäppt. Men både läkaren på barnmottagningen och BVC-sköterskan samt BVC-läkaren (som var i rummet när jag frågade) sa samma sak. Som att det var helt självklart och jag var lite knäpp som ifrågasatte...
    Dessutom så frågade jag om hans mage som börjat bli lite trög nu med introduktionen av mat. Jag funderade på om vi skulle dra ner lite på det så han inte får förstoppningsproblem. "Det är bara att ge laktulos, så löser det sig" sa läkaren då.
    Ehh...VA?!

Jag fortsätter som innan med Althéran och de där små smakisarna i väldigt lugn takt.
    Kanske ger lite laktulos, det hjälper väl kanske lite då. Men jag ville mest veta om det var helt fel näringsmässigt att fortsätta med Althéra som huvudföda ett tag till.

Tar upp allt detta med dietisten om några veckor och hoppas att hon är vettig :)

• Dinoo

Och förresten... Får dietisten skriva ut Althéra, eller är det bara doktorerna?

När nu både BVC-doktorn och doktorn på barnmottagningen vägrar. Måste ju få mat till lilleman liksom...

• Bling1975

Jag misstänker att du bor i ett snålt landsting. Har hört det här förut från Uppsala tror jag det var, finns säkert fler. De vägrar efter 6 månader, men du kan ju prova att byta BVC. Tror bara läkare kan skriva ut.

Du kan dock köpa Althera utan recept även om det är lite dyrt (220 kr/burken). Vi gjorde det när vi misstänkte mjölkproteinallergi med hade en dum BVC-sköterska. Vi bytte under tiden BVC men det dröjde ca 1 månad innan vi fick tid. Men jag tycker det är värt pengarna, det är ungefär dubbelt så mycket som vanlig ersättning kostar. Men har man väl börjat med smakisar, gröt och/eller välling så blir det inte lika mycket ersättning som när de åt som mest.

Tycker du ska prova katrinplommon istället för laktulos och pröva dig fram vad som är stoppande för ditt barn för det kan vara lite olika i övrigt. Mycket vätska är viktigt.

• jensljungkvist

Om du har en ersättning som funkar så ska du fortsätta med den men börja att introducera mat. Jag vill slå ett slag för att ni skippar välling och ger gröt istället. Välling är ju egentligen bara utspädd gröt.

Här är det recept jag själv använt:

www.riktigbarnmat.se/grot-valling/

Just nu experimenterar jag med rostade pumpakärnor som tillsats i gröten för att öka järnmängden. Men jag återkommer med det...

• Bling1975
    jensljungkvist skrev 2014-02-10 09:52:56 följande:
    Om du har en ersättning som funkar så ska du fortsätta med den men börja att introducera mat. Jag vill slå ett slag för att ni skippar välling och ger gröt istället. Välling är ju egentligen bara utspädd gröt.

Här är det recept jag själv använt:

www.riktigbarnmat.se/grot-valling/

Just nu experimenterar jag med rostade pumpakärnor som tillsats i gröten för att öka järnmängden. Men jag återkommer med det...
    Varför tycker du att gröt är bättre? Jag tycker att välling är bättre för mitt barn dricker dåligt till maten på dagen så den vätskan är välkommen på kvällen. Det är nog ganska individuellt vad som blir bäst för olika barn.
  • Dinoo

Tack för era tips!

Vi har ju börjat introducera mat i väldigt lugn takt och vill fortsätta med ersättningen upptill. Problemet är ju att läkaren hävdar att det nu inte längre är ersättning han ska ha, utan välling. Jag vill inte ge välling, men får inte mer ersättning utskrivet.
    Jäkla konstig doktor! Får nog försöka komma till någon annan.

Bra tips där med gröten! Tack!

Svar på tråden Mjölkfri ersättning eller välling?