Mjölkfri ersättning eller välling?
Hej! Har sökt runt lite men inte hittat nån bra info, så nu frågar jag här om någon vet... Har en liten kille på sex månader med mjölkproteinallergi som fram tills nu endast ätit Althéra (mjölkfri ersättning). Vid vårt senaste besök på barnmottagningen ville läkaren inte skriva ut mer Althéra till oss då sonen nu är sex månader och därmed ska han tydligen äta välling (och mat). Enligt läkaren är Althéra bara gångbart upp till sex månaders ålder och det finns inget "steg 2" som med vanlig ersättning. Jag påpekade att om han ätit vanlig ersättning skulle vi nog fortsatt med det, precis som om jag ammat. Vilket ju faktiskt är rekommenderat, alltså att amma/ge ersättning längre än sex månader (men med introduktion av mat upptill). Frågade samma sak på BVC veckan efter och fick samma svar där. Efter sex månaders ålder är det välling och puréer som gäller. Men jag VILL ju att han ska få ersättning. Vi har inte börjat med så mycket vanlig mat ännu, utan det är några skedar varje lunch för att ta det i lugn takt, samt en liten liten portion gröt varje eftermiddag för rutinens skull. Men han kan väl ändå inte äta alla resterande mål med välling? Det blir en faslig massa välling. Eller är de mjölkfria vällingarna extra näringsrika på nåt sätt? Nu har vi ganska många burkar Althéra kvar och även något uttag kvar på den livsmedelsanvisningen vi redan har, men jag undrar lite över om den då inte är tillräcklig näringsmässigt eftersom sonen passerat halvåret? Hur har ni andra med mjölkallergiska barn gjort? Ska tillägga att vi ska träffa en dietist om tre veckor och hon kan säkert svara på dessa funderingar, men jag vill gärna veta typ helst igår hur jag ska göra så att lilleman får i sig det han ska :)