• misstagmedmening

kronofogden

Har aldrig riktigt fått svar på detta så tänkte jag om någon här vet helt 100 att det verkligen är så.
    Får kronofogden ta pengar (utmätning) av en som gått i pension ? alltså att skulderna följer en tills man dör helt enkelt ?
    jag har hört dem inte gör det, jag har hört man måste betala tills man dör, hört skulderna går över till barnen... ja allt möjligt. men jag undrar vad som verkligen stämmer.

• Svar på tråden kronofogden
  • Tuva78

SÅ vitt jag förstått så får man göra utmätning av inkomst ned till ett visst belopp. KF har en något högre "lägsta levnadsnivå" än soc. Vare sig man jobbar eller inte.  Och barn ärver inte skulder - däremot betalas ev. skulder om det finns pengar i dödsboet. Om inte skulderna blir betalda, om inga pengar finns i dödsboet,  så avskrivs dom - men nåt arv till efterlevande blir det ju inte.

• Aniiee

Tuva har rätt, jag vill bara tillägga att det kan finnas en liten chans till skuldsanering om man inte förväntas kunna betala tillbaka skulderna under väldigt lång tid (minns inte hur lång). Får man skuldsanering så får man leva på existensminimum i ett antal år, sen skriver de av resten av skulderna.

Du kan säkert läsa mer på fattiga riddares hemsida och forum. De har massor med bra info.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Kjell2

Bra sammanfattning av Tuva. Något som ibland förvirrar vid arv är om det finns en belånad fastighet, sommarstuga t ex, som barnen vill ha kvar. Då lånet inte avskrivs måste det eventuellt ta över lånet för att behålla fastigheten.

• Matas

Hej ,
               Jag här skuld hos Kronofogden dum dra penger värje  månad, men dena året dum dra det inte mycket från mitt lön, jag här en multihandi kapp barn och vi här en bil som försakringkassan betalade 60000 kr att köpa bil och anpassning på den har bilen , Nu Kronofogden skickde ett brave att dum ska komma hem att genomföra utmätningförrättning och söka efter tillgånger som kan tas om hand och säljas för täcka skulder , mina fråga är om dum kommer hem ska dum ta den här bilen som vi änvander for handikappbarn med speciallanpassing ?. jag är så ledsen och dum kommer nästa vecka kan ni vara snäll och svara på mina fråga tack.

• Aniiee
    Matas skrev 2014-11-07 17:56:30 följande:

Hej ,
               Jag här skuld hos Kronofogden dum dra penger värje  månad, men dena året dum dra det inte mycket från mitt lön, jag här en multihandi kapp barn och vi här en bil som försakringkassan betalade 60000 kr att köpa bil och anpassning på den har bilen , Nu Kronofogden skickde ett brave att dum ska komma hem att genomföra utmätningförrättning och söka efter tillgånger som kan tas om hand och säljas för täcka skulder , mina fråga är om dum kommer hem ska dum ta den här bilen som vi änvander for handikappbarn med speciallanpassing ?. jag är så ledsen och dum kommer nästa vecka kan ni vara snäll och svara på mina fråga tack.

Troligen kommer de INTE ta bilen. I erat fall är bilen ett "handikapphjälpmedel i vardagen", och sådana tar inte Kronofogden. Men ni måste ha papper på hur ni fått bilen och varför, och kunna visa att den är anpassad för barnets skull.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Matas
    Tack för ditt svar oh jag här beslut från försakringkassan på den har bilen .
Svar på tråden kronofogden