Anonym (***) skrev 2014-02-14 12:12:46 följande:
Hej TS,
Fall inte för frestelsen att göra "fuling" med den nya aller "sätta käppar i hjulet".
Jag förstår mycket väl att du "vill ha det som det alltid har varit" och känner i mammahjärtat att barnen har det bäst hos dig. Men förstår jag dig rätt har han ändå varit delaktig i barnens liv i den utsträckning hans jobb har tillåtit. Och jag förstår precis, det finns inte hur mycket jobb som helst och det har inte handlat att han prioriterat jobbet istället för barnen!
Men - fakta blir så här...
Drar han detta vidare så kommer du med största sannolikhet att förlora OCH ni kommer inte att ha en lika vänskaplig relation efteråt.
Inget handlar i detta fallet om vem som har vårdnaden, endast om BARNENS rätt till BÅDA sina föräldrar.
Och om det då ges möjlighet till BARNEN att ha sina föräldrar 50/50 så kommer rätten att gå på det om det inte föreligger särskilda skäl.
Jag hade gjort så här... Be att ni träffas, bara ni två och pratar igenom barnens boende och hur ni TILLSAMMANS bäst kan komma fram till att barnen bor 50/50 på sikt.
Prata även om det att dom väntar barn och om hans nya är överrens om att barnen ska börja 50/50 och hur dom har tänkt sig närmast efter förlossningen.
I vilket fall som helst så måste ni börja successivt med att utöka tiden hos pappan. Detta måste du prata med pappan om, han kanske tänker att det ska gå från en hämting till en anna men det blir aldrig bra. Barnen måste också få tid att vänja sig. Troligtvis kommer han att protestera men hänvisa till att det trots allt är en omställning för barnen men att dom efter en tid ska bo hos honom 50%. Men det är kanske en ide att börja med långhelger nu under hennes graviditet och småbarnstiden och att därefter utöka til 50/50 när dom känner att det stabiliserat sig. Det framgår inte om det är hennes första barn och då kan det bli en omställning för henne. Det är heller inte ovanligt att det är pappan i sådana här fall som kommer på "oj - jag har inte mina barn på 50% så det måste jag ha nu" medans den nya inte är riktigt inne på samma spår.
Jag vet att det är svårt för dig, men var den vuxna i detta - du vinner på det i längden! Funkar det inte mellan dom när dom är så mycket hos honom och du har varit samarbetsvillig och inte baktalat iden, då gagnar det dig att han i sådana fall vill att det "blir som det var innan".
Kram och Lycka till!
Väldigt klokt inlägg!