• 1990amanda

Hon vill inte ha ngn mat alls, blir så frustread !!:(

har en diotter på snart 11 månader och maten går inte alls bra.... Hon hatar gröt, mackor , vill inte ha frukt,.. de ända som gå ner är välling. känns som jag testat de mesta.

-burkmat, hemmalagad mat, mackor, hemmagjord gröt, banan, fruktpurer.
    Testat att vänta ett par timmar för att "svälta " ut henne för att få i mera, MEn de funkar inte, testat att ge små portioner ofta, FUNKAR inte .. 

Hon har fått äta och grisa själv, men 9/10 åker på golvet eller leks med, dvs mosar de i handen och sen skakar hon handen för å få bort det,... Mackor spottar hon ut .. 

just nu är hon 75cm lån o väger 8800g..

Känner mig så värdelös och mår jätte dåligt av detta! Hon sover inte alls bra vilket ja tror beror på att hon inte äter tillräckligt.. 
    senaste BVC besöket hade hon gått upp 100g på 2 månader ... 

Är tacksam för tips på vad man kan hitta på, mat man kan laga /ge !

• Svar på tråden Hon vill inte ha ngn mat alls, blir så frustread !!:(
  • Natulcien

Många barn som dricker mycket välling ratar annan mat p.g.a. de blir så "fulla i magen" på välling.
    Har du provat att ge ersättning istället för välling? Det innehåller ju mer näring, men ger inte samma bukfylla.

• viseversa

Min kompis hade samma problem. Hon slutade med vällingen helt. Och då började ungarna äta. Klart hon vill ha välling om det är vad du ger henne. Hon vet detta. Samtidigt vet jag hur stressad man är som mamma kring just maten och när dom inte äter. Då ger man vad dom vill ha för att lugna sin oro.

• 1990amanda
    Natulcien skrev 2014-02-06 08:26:58 följande:
    Många barn som dricker mycket välling ratar annan mat p.g.a. de blir så "fulla i magen" på välling.
    Har du provat att ge ersättning istället för välling? Det innehåller ju mer näring, men ger inte samma bukfylla.
    jaha okej, nej de har jag inte, ganska dax att byta till ersättning då ..
  • 1990amanda
    viseversa skrev 2014-02-06 08:33:40 följande:
    Min kompis hade samma problem. Hon slutade med vällingen helt. Och då började ungarna äta. Klart hon vill ha välling om det är vad du ger henne. Hon vet detta. Samtidigt vet jag hur stressad man är som mamma kring just maten och när dom inte äter. Då ger man vad dom vill ha för att lugna sin oro.
    okej! Få testa de då! tack för tipset
  • SuzR

Min dotter var likadan i den åldern. Hon drack välling men hon åt säkert inte på en vecka! Släpp det bara, hon kommer äta när hon är hungrig men jag vet att det är frustrerande och detta är bara början..mat och småbarn är nästan alltid en issue!

• blomman07

Jag har exakt samma problem, men min vill inte ens ha välling.. Macka, frukt osv går ibland, men absolut inte varje dag. Vet inte alls hur man ska göra, har också försökt med allt. Ersättning med tillsatt fett äter hon fem gånger om dagen och en gång per natt. 150ml per gång..

Så du är inte ensam iallafall. Min dotter är 70cm och 6800g, 10 mån.

• visa0

Vi hade EXAKT samma problem, dock med ersättning. Sonen vägrade all mat, lite frukt kunde slinka ner och någon enstaka brödbit. Men allt annat spottades ut. Det slutade med att BVC remitterade oss till barnläkare och dietist. Det var/är inget medicinskt, utan han vill(e) helt enkelt inte ha annat än ersättning. Dietisten sa däremot "dra ner på ersättningen" och därefter har sonen börjat äta liiiite mer. Inga stora mängder, men betydligt mer än innan. Riktig mat är inget han avgudar, men frukt och mackor gillar han betydligt mer. Men jag håller tummarna för att vi är på rätt väg och att det blir bättre och inte sämre igen.

Det är fortfarande en kamp med maten och ersättning får han innan han ska sova och för att "fylla ut" efter en måltid eftersom han inte äter tillräckligt för att vara ordentligt mätt. Idag känns det som han småätit mest hela tiden... Men han får absolut inte vara för hungrig innan vi erbjuder mat heller, då panikskriker han av hunger, så har det gått väldigt lång tid mellan måltiderna ger vi honom 30-60ml ersättning så han inte är vrålhungrig.

Så mitt råd, testa dra ner på vällingen och byt till ersättning dagtid.

T.ex. när hon vaknar för dagen, istället för att låta henne bli proppmätt på välling/ersättning ge henne bara lite och erbjud sedan frukost. Min son är som sagt kinkig som attan, men frukt, ost-, leverpastejmackor, lite turkisk yogurt och sedan att få plocka själv är jätteviktigt för honom. Idag åt han några skedar potatisgratäng också, dock var jag tvungen att blanda i leverpastej för att han inte skulle rata det... Men vad gör man inte? När du hittar något som din dotter gillar kan du använda det för att försöka vänja henne vid annan mat också. Det är vad vi försöker göra nu iaf!

Vet precis hur jobbigt det är! Hoppas det löser sig.

Svar på tråden Hon vill inte ha ngn mat alls, blir så frustread !!:(