• Anonym (a)

Föräldrarpenningen-utomlands

Hej,
    Jag har en fråga angående föräldrapenningen. Det är så att min dotters pappa (vi har gemensam vårdnad) jobbar i ett annat EU-land och jag fick därför alla dagar överförda till mig när dottern var bebis, för ca 3 år sedan. Vi fick då hem ett papper från försäkringskassan som vi fyllde i där han skrev över alla sina 240 dagar på mig.
    Nu ska han kanske börja jobba i Sverige till våren och vi har fortfarande 29 dagar kvar på dottern som jag har tänkt att använda under tex jul och nyår när jag sedan börjar jobba efter examen om ett år. Jag kommer med all säkerhet jobba skifttider medans dotterns pappa alltid kan vara ledig över storhelger inom det han jobbar med.
    Så eftersom vi redan har överfört alla dagar på mig för flera år sedan så står dom väl fortfarande på mig som mamma när pappan sedan börjar jobba här i Sverige?

• Svar på tråden Föräldrarpenningen-utomlands
  • Försäkringskassan

Hej,

Den andra föräldern kan max överlåta 180 dagar till dig. 60 dagar på sjukpenningnivå är alltid reserverade på vardera förälder på sjukpenningnivå. Du kan däremot använda dig av dom dagarna om den andra föräldern inte tillhör svensk socialförsäkrings och inte har rätt till dagarna. Om den andra föräldern flyttar till Sverige och uppfyller kraven för att tillhöra svensk socialförsäkrings så faller de 60 dagar på sjukpenningnivå till den andra föräldern. Om det inte finns så många dagar kvar så är det resterande dagar på sjukpenningnivå som den andra föräldern får. 

Kontakta Kundcenter på telefonnummer 0771- 524 524 för att veta vad som gäller för just er.

Hälsningar
    Jane, handläggare

• Anonym (a)

Hej,

Tack för svar.

Men nu är det så att det bara finns 29 dagar kvar på lägsta nivån, så alla SGI dagar är redan använda.
    Är det fortfarande samma sak då?

• Försäkringskassan

Hej!

Är det bara är lägstanivådagar kvar så kan du ta ut dom om den andra föräldern skrivit över 180 dagar tidigare och under förutsättning att han inte skickar in att han vill ta tillbaka dom.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Föräldrarpenningen-utomlands