• Phalaenopsis

Hjälpa mitt barn kravla?

Jag har en dotter på fyra månader som förtvivlat försöker ta sig fram på mage. Problemet är att hon mest sparkar i luften med benen och drar armarna fram och tillbaka längs golvet, utan någon större koordination med benen. När hon försökt ett tag och blir trött, slutar hon inte försöka och lägger sig ned, utan fortsätter kämpa samtidigt som hon skriker frustrerat.

Nu vet jag att "barn kryper när de kryper", men trots allt försöker jag inte tidigarelägga hennes utveckling, utan underlätta för henne få till något som hon själv så gärna vill.

Någon som har några tips på hur jag kan hjälpa henne att öva på ett sätt som leder framåt?

• Svar på tråden Hjälpa mitt barn kravla?
  • Lena

För ålning krävs låg friktion för mage och hög för fötter och armar så barfota och kortärmat på trägolv borde underlätta.

• Mellanmjölkens land

Stora dottern låg på en tjock, hopvikt filt med ett lakan över. Hon tog tag i lakanet och drog sig framåt om det inte var för mycket friktion på bodyn. Fina tryck var ingen bra idé just då

• cattus

Jösses, hon hinner... det är inte ens säkert att hon medvetet vill framåt. Att hon lägger sig ned och skriker beror nog på att hon blir trött i både rygg och nacke.
    Våran tjej är drygt 5 månader. HATAR att ligga på mage, så krypa kan man ju glömma, men sitter snart hjälpligt. Hon kommer säkert att krypa så småningom när hon själv vill. Tills dess så får jag vara glad att jag inte behöver jaga henne efter golvet. Hon kommer säkert att göra som sin ena storebror. Hoppa fram på rumpan istället. Alla barn är olika.

• Phalaenopsis

Nacken och ryggen är jättestarka för åldern. Hon försöker fortfarande krypa men har fortfarande inte fattat att det är marken och inte luften man ska vifta mot. Vi satte henne i en hoppgunga. Då fick hon resultat för allt sitt sparkande och blev jätteglad!

Svar på tråden Hjälpa mitt barn kravla?