• AntonB01

Skyddad SGI första året vid deltidsarbete?

Jag och min sambo väntar barn i juni. Jag kommer då att ha jobbat heltid i drygt 8 månader på mitt nuvarande jobb och vad jag förstår har jag då rätt till inkomstbaserad föräldrapenning. Jag har läst att SGI:n är skyddad under barnets första levnadsår, gäller detta också pappan?

Om det är möjligt planerar vi nämligen att jag ska jobba halvtid under juli och augusti. Därefter kommer jag antagligen byta jobb och också sänka min lön, samt jobba 75 procent. När det är min tur att vara föräldraledig när barnet fyller ett år, kommer min föräldrapenning då baseras på min SGI som jag hade vid barnets födsel?

Anton

• Svar på tråden Skyddad SGI första året vid deltidsarbete?
  • Försäkringskassan

Hej!

SGI:n är skyddad så snart barnet är fött och fram till barnet fyller ett år, det gäller båda föräldrarna.

Om du byter arbete och arbetstid under barnets första levnadsår händer ingenting med den inkomst vi baserat din ersättning på.

Kommer du att få en ny arbetsgivare där du har en tjänst som kommer att var i 6 månader eller mer så kommer din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) att fastställas på ny inkomst. Här kan det komma att bli en viss förskjutning av inkomständringen om du tar ut 5 dagar / vecka, du skyddar då din gamla inkomst.

SGI:n styr andra ersättningar Försäkringskassan betalar ut, föräldrapenning är ett undantag när det gäller inkomständring

Föräldrapenningen får du behålla på samma nivå som du haft tidigare till barnet fyller 2 år. Därefter ändras även den till den inkomst du har då.

Hälsningar
    Carl, handläggare

• AntonB01

Tack för svar!

En följfråga.

Beräknas min SGI med utgångspunkt från det beräknade förlossningsdatumet eller barnets faktiska födsel? Om barnet föds först i juli, när jag från 1 juli har börjat arbeta halvtid, påverkar det uträkningen av min SGI och därmed föräldrapenning?

• Försäkringskassan

Hej

Ja, SGIskyddet för barnet räknas från det att barnet är fött och inte från beräknad födelse. Om du har gått ner i arbetstid innan barnets födelse så kan din föräldrapenning komma att beräknas på detta.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• AntonB01

Okej. Men när jag läser på Försäkringkassans hemsida om föräldrapenning på sjukpenningnivå står att:

"För att du under de dagarna ska få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du uppfylla ett speciellt villkor: du måste ha haft en sjuk­penninggrundande inkomst som varit högre än 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets födelse eller den beräknade födelsen.".

Vad är det som avgör vilket av det man går på vid fastställandet av SGI:n? När jag tolkar texten så kan det vara antingen eller.

• Försäkringskassan

Hej!

På de första 180 föräldradagarna på sjukpenningnivå har vi ett särskilt villkor och det är det som kallas för 240 dagars villkoret.

För att se om du uppfyller 240 dagars villkoret före beräknad förlossning tittar vi på att du har haft en arbetsinkomst 8 månader före beräknad förlossning så att du får en högre föräldrapenning än grundnivån på 225 kr/dag för de första 180 dagarna på sjukpenningnivå.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Skyddad SGI första året vid deltidsarbete?