• Anonym (Sunshine)

Blir det kidnappning om VI åker?

Fråga 1: Kan vi åka ?

Om jag som pappa behöver åka utomlands på jobb i 2 år och min son 12år vill studera i samma land

(med godkänd skola av skolverket osv) Kan vi åka då, även om hans mamma inte vill?

Socialen har rekommenderat mig vårdnaden, men i tingsrätten fick jag bara ensamt boende.

Vi har gemensam vårdnad, men han har inte sovit en natt där på 2år och tidigare 10 år har det aldrig funkat med något schema. Jätte jobbigt !!!! å nu behöver jag flytta utomlands.

Fråga 2: Vad händer om jag åker själv ? 

Min son vill verkligen följa med och vill absolut inte bo med sin mamma.

Men om mamman samt lagar och regler säger att VI juridiskt inte kan åka. Vad händer om jag åker SJÄLV? Jag förstår att jag måste betala underhåll. Men måste han verkligen bo hos sin mamma om han inte vill ?

• Svar på tråden Blir det kidnappning om VI åker?
  • Anonym (Z)

Sålänge ni har gv får inte barnet flytta med dig däremot får du såklart flytta själv, barnets boende kommer då flyttas över till den andra vårdnadshavaren

• Anonym (???)
    Anonym (Sunshine) skrev 2014-01-31 01:04:58 följande:

Fråga 1: Kan vi åka ?

Om jag som pappa behöver åka utomlands på jobb i 2 år och min son 12år vill studera i samma land

(med godkänd skola av skolverket osv) Kan vi åka då, även om hans mamma inte vill?

Socialen har rekommenderat mig vårdnaden, men i tingsrätten fick jag bara ensamt boende.

Vi har gemensam vårdnad, men han har inte sovit en natt där på 2år och tidigare 10 år har det aldrig funkat med något schema. Jätte jobbigt !!!! å nu behöver jag flytta utomlands.

Fråga 2: Vad händer om jag åker själv ? 

Min son vill verkligen följa med och vill absolut inte bo med sin mamma.

Men om mamman samt lagar och regler säger att VI juridiskt inte kan åka. Vad händer om jag åker SJÄLV? Jag förstår att jag måste betala underhåll. Men måste han verkligen bo hos sin mamma om han inte vill ?

Har själv gått igenom vårdnads-och boende utredning inför en då kommande vårdnads- och boendetvist.

Eftersom jag då var orolig för gemensam vårdnad med bl.a orsaken till att pappan skulle vägra skriva under papper vid t.ex flytt sa de på soc att jag kunde flytta men att adressändringen skulle ta längre tid om pappan inte skrev under men tids nog skulle det bli av trots att pappan inte skrivit under.

Borde väl vara samma i ert fall? Och nu är ju ert barn 12 år och han borde väl själv kunna få bestämma var han vill bo?! Förr hade man regeln att barnet fick bestämma själv var det ville bo vid 12 års ålder, nu är det barnets mognad som räknas istället.
  • Anonym (???)

Förresten, ring en familjerättsadvokat och kolla. Du har rätt till en timmas gratis rådgivning.

• Anonym (Z)
    Anonym (???) skrev 2014-01-31 05:24:33 följande:
    Har själv gått igenom vårdnads-och boende utredning inför en då kommande vårdnads- och boendetvist. Eftersom jag då var orolig för gemensam vårdnad med bl.a orsaken till att pappan skulle vägra skriva under papper vid t.ex flytt sa de på soc att jag kunde flytta men att adressändringen skulle ta längre tid om pappan inte skrev under men tids nog skulle det bli av trots att pappan inte skrivit under. Borde väl vara samma i ert fall? Och nu är ju ert barn 12 år och han borde väl själv kunna få bestämma var han vill bo?! Förr hade man regeln att barnet fick bestämma själv var det ville bo vid 12 års ålder, nu är det barnets mognad som räknas istället.

Det gäller bara inom sveriges gränser inte vid utlandsflytt
  • Hybr1d

Prata med din advokat. Ska det gå rätt till så ska det gå genom tingsrätt där boende diskuteras. Så som min advokat förklarade är det inte omöjligt att barnet får följa med oavsett vad den andre föräldern säger. I den åldern lyssnas barn på också. Har du fått jobb, skola är ordnad, kan visa hur du ska göra för att barnet ska få träffa sin förälder och så borde det ju gå!

• Anonym (Sunshine)
    Anonym (Livia) skrev 2014-01-31 02:07:25 följande:
    Har ni GV får du inte ens fixa pass och sådant utan mammans underskrift.

Finns det något umgängesavtal i nuläget? Tror du mamman skulle godkänna att ni reser för rent krasst kan ni göra det bara hon skriver under och godkänner det.

Om umgänget är litet eller nästan obefintligt, finns det något sätt ni kan göra på så mamman kan träffa barnet i allafall ibland?
    vi har varit i rätten,, i domen står det bara att jag inte inte fick ensam vårdnad. Men att vårt barn ska vara stadigvarande hos mig och att hon som mamma går med på det.

Om det blir av, så kommer vi komma hem på lov osv så de får träffas. Tror inte hon kommer gå med på det med den enkla anledningen att hon har alltid jävlats. Inte tagit något riktigt ansvar. Alltid varit mamma när det passar, mest på distans hackat på allt möjligt. 
  • Anonym (abc)

Klart att du har rätt att åka själv.
    Om pojken ska med ska umgänget fungera som det gör nu.
    Kan han flyga hem själv vissa helger? Kan mamman flyga till er (och kanske du betalar resan och hotell för henne?)
    Självklart ska du vara den ansvarsfulla förälder du hittills varit och om det inte finns någon annan lösning så får du byta jobb och bli kvar i Sverige. Kanske det går att prata med din arbetsgivare och senarelägga ditt arbete utomlands? Om 2-3 år kommer nästan garanterat ingen avstå att lyssna till vad pojken själv vill.

• Anonym (-)
    Anonym (Nej) skrev 2014-01-31 01:36:02 följande:

OK se sidan fem i denna foldern. Sluta tramsa om miffon!

www.regeringen.se/content/1/c6/12/28/66/3e84b7a2.pdf

TS

Läs även sidan 11-12 i foldern. Där står det om hur domstolen i det andra landet ska bestämma om barnet ska återföras till Sverige eller inte.

Med tanke på att ditt barns mamma inte haft speciellt mycket kontakt med barnet den senaste tiden och att barnet ändå är relativt stort så finns chansen att de bestämmer att barnet inte ska återföras. Och för att domstolen ska ta upp frågan så måste mamman starta ett ärende efter konstens alla regler. Tror du hon orkar det?

Jag brukar inte rekommendera att en förälder flyttar med barnet utan andra förälderns medgivande men ert barn är rätt stort och mamman verkar inte direkt bry sig. Jag skulle antingen flytta med barnet eller inte flytta alls. Att överge barnet och flytta själv skulle jag aldrig göra.
  • Anonym (***)

Hej TS,

Jag tror du har goda chanser att din son får flytta med dig. Vad som kan kasta omkull det jag säger nedan är vart ni ska flytta!!!

1. Din son är 12 år. I den åldern lyssnar man på barnet även om barnet inte självt får bestämma.
    Är din son klar och tydlig om varför han vill flytta med dig, om hur ofta han träffat sin mamma och om hur ofta han sovit där så talar det för dig.

2. Vilka möjligheter "ger" du mamman. Du nämner att ni åker hem på lov men finns det tex möjlighet att din son åker hem tex 1 långhelg per månad utöver. Då är det ju dock mer än han varit hos henne nu.

Du är den som måste komma med "morötter" för att få det att gå igenom. Man ser aldrig till förälderns rättigheter utan till barnets rätt till båda föräldrarna och barnets behov av båda föräldrarna.

Har din son pass??? En passfråga kan faktiskt ge dig egen vårdnad!! Har han inte pass så meddela mamman, allra helst via mail, om att ni ska åka på en längre semester så sonen behöver får ett pass utfärdat. Skriver mamman inte på - vänd dig direkt till advokat och stäm henne på egen vårdnad.
    Yrka på samarbetssvårigheter i sådant som är din sons intressen.

Sen kan jag bara hålla tummarna för dig! Att bo utomlands och gå i en internationell skola ger helt andra grunder och förutsättningar i livet för din son!

Lycka till!
    //Ulrica

• Anonym (Linda)

Ingen aning om du har rätten att åka, men reagerade på att du undrade om du får åka själv. Jag tänker att om det är som du säger, att barnet absolut inte vill bo hos mamman och att hon aldrig tagit ansvar osv, då får man verkligen hoppas att du inte sätter jobbet före din son och flyttar utan honom..

• Koffie

Ja, kolla med (minst) en familjerättsadvokat - med internationell familjerätt som specialgebit! Prata gärna med fler, du blir bara klokare av det.

Jag menar att du inte behöver gå igenom en hel rättsprocess, men börja med det enkla:

-fråga barnet (från 12 år räknas barns åsikter/önskan tyngre i sådana här fall)
    -fråga mamman om lov
    -funkar inte det - prata med familjerätten och be om samarbetssamtal
    -funkar inte det - be om RIKTIG medling med cert. medlare
    - funkar inte det - be en advokat (i internationell familjerätt) att sköta ett "permit to leave"-fall åt dig. Det görs nästan aldrig i Sverige, men är en del av hela Haag-konventionen omkring bortförande av barn.. man kan alltså lägga fram sitt fall och be om att få byta bostadsort/land. I ditt fall låter det som att du har en massa bra skäl till att få åka tillsammans med barnet och att umgänget inte försämras. Vårdnaden kan fortfarande vara gemensam.
    -funkar inte det - då är det dags för en vårdnadstvist om boende och vårdnad.

Det ÄR inte hopplöst kört att få flytta med barnet, isynnerhet när det är så pass gammalt. Spela spelet snyggt och sjysst bara!

• Koffie

Anonym (Nej) skrev 2014-01-31 01:36:02 följande:
    OK se sidan fem i denna foldern. Sluta tramsa om miffon!

www.regeringen.se/content/1/c6/12/28/66/3e84b...

Anonym (....) skrev 2014-01-31 01:36:45 följande:
    Klart ni kan åka. Kidnappning blir det inte när grabben själv vill åka. Du får däremot inte hindra det umgänge som barnet har rätt till, enligt dom eller överenskommelse, genom att åka. Dock kan en 12-åring inte tvingas till umgänge som han inte vill ha, annat än i speciella situationer där det är för hans bästa att det är umgänge.
    Och om du läser på s. 11 i foldern, så ser du att där står "om barnet själv motsätter sig ett återförande och uppnått en sådan ålder och mognad att man bör ta hänsyn till hans/hennes vilja."...så är det inte fråga om ett olovligt bortförande och barnet behöver inte återföras till det första landet.

Lycka till!

Svar på tråden Blir det kidnappning om VI åker?