• örebroaren

Tvätta hår med schampo och balsam efter färgning hemma? Någon hårkunnig?

Ska man tvätta håret som vanligt med schampo och balsam efter att man har färgat håret hemma själv? Eller ska man enbart använda inpackningen som kommer med? ELLER spelar det ingen roll alls?

• Svar på tråden Tvätta hår med schampo och balsam efter färgning hemma? Någon hårkunnig?
  • myone

Jag har bara sköljt ur färgen, haft i inpackningen och sköljt ur den. 
    Men, det finns de som tvättar med schampo efter med, men känns onödigt tycker jag. 

Så, det spelar ingen roll hur du gör :)

• Philippa

Det står i bruksanvisningen.

• örebroaren
    Philippa skrev 2014-01-30 21:23:32 följande:
    Det står i bruksanvisningen.
    Nope det gör det inte.
  • La Lola
    örebroaren skrev 2014-01-30 21:23:51 följande:
    Nope det gör det inte.
    Står det inte?
    eller menar du när du gjort allt som stod?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • örebroaren
    myone skrev 2014-01-30 21:23:16 följande:
    Jag har bara sköljt ur färgen, haft i inpackningen och sköljt ur den. 
    Men, det finns de som tvättar med schampo efter med, men känns onödigt tycker jag. 

Så, det spelar ingen roll hur du gör :)
    Okej jag använder schampo, inpackning och balsam som vanligt men är rädd att det kanske försämrar färgens hållbarhet eller liknande? :)
  • örebroaren
    La Lola skrev 2014-01-30 21:24:28 följande:
    Står det inte?
    eller menar du när du gjort allt som stod?
    Det står inte i bruksanvisningen..?
  • La Lola
    örebroaren skrev 2014-01-30 21:25:23 följande:
    Det står inte i bruksanvisningen..?
    Du menar alltså när du är klar med hela färgningsprocessen och vill tvätta håret för första gången efter?
  • örebroaren
    La Lola skrev 2014-01-30 21:27:22 följande:
    Du menar alltså när du är klar med hela färgningsprocessen och vill tvätta håret för första gången efter?
    Ja alltså när jag precis har sköljt ur färgen ur håret inne i duschen. Ska jag schamponera håret då?
  • Emmalinnéa

När du ska skölja ur din hårfärg använd bara inpackningen du får med eller eventuell egen färgbevarande inpackning fri från parabener. Håret har redan blivit utsatt för skada och färgningen har sugit ut fettet som du behöver i håret det återställer du med en inpackning, ett shampoo torkar ut ännu mer.
    Gångerna efter kan du använda ditt vanliga shampoo och balsam igen.

• La Lola
    örebroaren skrev 2014-01-30 21:36:01 följande:
    Ja alltså när jag precis har sköljt ur färgen ur håret inne i duschen. Ska jag schamponera håret då?
    I de hårfärger jag använder står det att de innehåller ett schampo. O då blir ju håret tvättat när färgen sköljs ur.

Sen några dagar senare när håret blivit skitit tvättar jag med schampo o balsam avsett för färgat hår.
  • örebroaren
    Emmalinnéa skrev 2014-01-30 21:37:45 följande:
    När du ska skölja ur din hårfärg använd bara inpackningen du får med eller eventuell egen färgbevarande inpackning fri från parabener. Håret har redan blivit utsatt för skada och färgningen har sugit ut fettet som du behöver i håret det återställer du med en inpackning, ett shampoo torkar ut ännu mer.
    Gångerna efter kan du använda ditt vanliga shampoo och balsam igen.
    TACK, precis det svaret jag sökte :) nu vet jag!
  • Roffe36

Den balsam som följer med när man färgar håret

Är det någon som vet om den finns på flaska?

• Annelie 76

I hårfärgen finns schampo, det är därför den löddrar. Man behöver alltså inget extra schampo. Efterbehandlingen är som balsam, alltså behövs inget extra sånt heller.

Svar på tråden Tvätta hår med schampo och balsam efter färgning hemma? Någon hårkunnig?