• Lottapotta08

tips på plockmat för bebis på sju månader

Hej,
    Sonen är inte överförtjust i puréer och jag testade idag att ge honom formbröd med mjukost och det var succé att plocka själv. Nu behöver jag tips på mat jag kan ge honom att plocka i sig själv och som är mer matigt så att säga.
    Tacksam för alla tips jag kan få!

• Svar på tråden tips på plockmat för bebis på sju månader
  • Knocked up

Köp en sån där påse frysta majs/ärtor/paprika, alltid lätt att koka nån halv deciliter som dom kan sitta och pilla med :)

• Lottapotta08
    Knocked up skrev 2014-01-31 22:40:50 följande:

Köp en sån där påse frysta majs/ärtor/paprika, alltid lätt att koka nån halv deciliter som dom kan sitta och pilla med :)

Tack!
  • Ramborg

Räkor

ärtor

gurka (tjocka skivor)

Gurkstavar (skär bort allt utom kärnhuset så det är mjukt och greppvänligt)

Majskrokar

Smörgåsrån

makaroner

42.
  • Apopan

Min sons favorit när han var sju månader (förutom olika former av bröd) var kidneybönor som hade legat i vinäger, olja, oregano och chili. Kanske kan skippa det sista om en inte ätit chili som en tok när en ammade (vilket jag gjorde). Sedan får en inte ge för många då de är så fiberrika, och så får en se till att de är mjuka till en början :)

Sedan så gjorde jag egen vegetarisk pastej och hummus och bredde på brödet.

Minimajs och broccoli var favoritgrönsakerna.

Går ju även att göra egna små "sushibitar" Det är än idag sonens favoriträtt (fast då inte den "bebisanpassade" varianten): Vanligt Jasmine eller basmatiris som en kokar utan salt och sedan risvinäger i riset. Gör bollar/rullar, fyll med vad som helst i princip, avokado är ju bra då det är mjukt, eller ge bara riset som det är. När barnet fått lite tänder så kan en köra med algblad också.

Nu var min unge en som föredrog surt framför sött och ville ha mycket smak på maten för att äta, men kanske är din samma. Tror det var för att vi lät honom smaka knivsuddar av exakt den maten vi åt som smaksensationer, och tyckte väl att mat skulle smaka ordentligt efter det :P

Skall väl påpekas att utöver amningen var plockmat det enda som gick att få i honom. Har aldrig velat bli matad, ratat (som i får kväljningar) alla puréer, gröt, ersättning och välling.

Lycka till!

• Lottapotta08
    Ramborg skrev 2014-02-01 09:13:46 följande:

Räkor

ärtor

gurka (tjocka skivor)

Gurkstavar (skär bort allt utom kärnhuset så det är mjukt och greppvänligt)

Majskrokar

Smörgåsrån

makaroner

42.
    Tack! Räkor hoppas jag går hem
  • Lottapotta08
    Apopan skrev 2014-02-01 09:39:22 följande:

Min sons favorit när han var sju månader (förutom olika former av bröd) var kidneybönor som hade legat i vinäger, olja, oregano och chili. Kanske kan skippa det sista om en inte ätit chili som en tok när en ammade (vilket jag gjorde). Sedan får en inte ge för många då de är så fiberrika, och så får en se till att de är mjuka till en början :)

Sedan så gjorde jag egen vegetarisk pastej och hummus och bredde på brödet.

Minimajs och broccoli var favoritgrönsakerna.

Går ju även att göra egna små "sushibitar" Det är än idag sonens favoriträtt (fast då inte den "bebisanpassade" varianten): Vanligt Jasmine eller basmatiris som en kokar utan salt och sedan risvinäger i riset. Gör bollar/rullar, fyll med vad som helst i princip, avokado är ju bra då det är mjukt, eller ge bara riset som det är. När barnet fått lite tänder så kan en köra med algblad också.

Nu var min unge en som föredrog surt framför sött och ville ha mycket smak på maten för att äta, men kanske är din samma. Tror det var för att vi lät honom smaka knivsuddar av exakt den maten vi åt som smaksensationer, och tyckte väl att mat skulle smaka ordentligt efter det :P

Skall väl påpekas att utöver amningen var plockmat det enda som gick att få i honom. Har aldrig velat bli matad, ratat (som i får kväljningar) alla puréer, gröt, ersättning och välling.

Lycka till!

Tack! Skriver direkt upp kidneybönor. Kanske kikärtor kan funka också?
  • Apopan

Jadå, både kikärtor tror jag till och med är än skonsammare för små magar än vad kidneybönor är. Hos oss blev det kidneybönor då det är den jag själv tycker är godast :P

• Knocked up

Ge inte räkor! Man "ska" inte ge innan 1 år. Min son åt fisk med sås som det endast var räkbuljong i och blev röd som en tomat från topp till tå :(

• Humlan87

Som nervös mamma undrar jag över risken för att barnet ska sätta bitarna i halsen. Vågar inte ge något annat än bröstmjölk och gröt/puré till min bebis som är sex månader... Han sätter t ex ofta i halsen och hostar vid amning!! Hur orolig ska jag vara?

• I969

Trixigt med plockmaten så tidigt, hos oss har det dröjt till 11-12 mån innan det blivit några större intag. Men jag har tyckt att mjuka fiskbollar funkat, mixad fisk m lite grädde o ägg o mjöl stekta på svag värme. Så även matiga pannkakor där jag mixat ihop smeten med grönsakspuré, t.ex majs, och lite bakpulver. Det blir tjocka fluffiga matiga små pannkakor som kan delas i bitar och plockas.

• I969

Båda våra barn har f.ö. helt dissat puréer, det går bra det med

• Gryntroll

Skivbar leverpastej i bitar var poppis här hemma. Likaså ostbitar/kuber/stänger och kokta rotfruktsstavar.

• honeydew

Bitarna bör väl vara så stora att de själva måste "bita" av en lagom stor tugga eller så små att bitarna lätt kan slinka ner.

Mjuka frukter och grönsaker, banan, avocado, mango, kokta morötter/palsternacka/broccoli/blomkål

Ägg

Leverpastej-stavar

Fisk

Havregrynsgröt som har kallnat och stelat går att skära i stavar/bitar

• cattus
    Humlan87 skrev 2014-02-01 22:56:23 följande:
    Som nervös mamma undrar jag över risken för att barnet ska sätta bitarna i halsen. Vågar inte ge något annat än bröstmjölk och gröt/puré till min bebis som är sex månader... Han sätter t ex ofta i halsen och hostar vid amning!! Hur orolig ska jag vara?
    Att sätta i halsen vid amning händer då det kommer mycket mjölk på en gång eller då de "tappar takten" mellan sug och svälj. Ge små små bitar av mjuka saker till att börja med så att de vänjer sig vid att det är lite konsisten på maten, då lär de sig svälja dom. från början kan det ramla ut innan de lär sig att mata bitarna bakåt. Små mjuka brödbitar, mosad potatis, fisk etc. sätter de fel i halsen då så hostar de upp det, men kan inte kvävas av det.
  • m0desty

Leverpastej var toppen i början. Små kuber att plocka med. Skaffa gott om små burkar med lock så kan du tärna upp mat i större omgångar.

Svar på tråden tips på plockmat för bebis på sju månader