Min sons favorit när han var sju månader (förutom olika former av bröd) var kidneybönor som hade legat i vinäger, olja, oregano och chili. Kanske kan skippa det sista om en inte ätit chili som en tok när en ammade (vilket jag gjorde). Sedan får en inte ge för många då de är så fiberrika, och så får en se till att de är mjuka till en början :)
Sedan så gjorde jag egen vegetarisk pastej och hummus och bredde på brödet.
Minimajs och broccoli var favoritgrönsakerna.
Går ju även att göra egna små "sushibitar" Det är än idag sonens favoriträtt (fast då inte den "bebisanpassade" varianten): Vanligt Jasmine eller basmatiris som en kokar utan salt och sedan risvinäger i riset. Gör bollar/rullar, fyll med vad som helst i princip, avokado är ju bra då det är mjukt, eller ge bara riset som det är. När barnet fått lite tänder så kan en köra med algblad också.
Nu var min unge en som föredrog surt framför sött och ville ha mycket smak på maten för att äta, men kanske är din samma. Tror det var för att vi lät honom smaka knivsuddar av exakt den maten vi åt som smaksensationer, och tyckte väl att mat skulle smaka ordentligt efter det :P
Skall väl påpekas att utöver amningen var plockmat det enda som gick att få i honom. Har aldrig velat bli matad, ratat (som i får kväljningar) alla puréer, gröt, ersättning och välling.
Lycka till!