• mysan35

astma medicin allergi

Hej, min son är 3år, han har en del allergi värst med kyckling, fisk och ärtor. Han får snabba och kraftiga allergianfall när han äter detta, har haft långvarig torr hosta så därför ska han nu testas att stå på astma medicinering i en månad för att se om det blir bättre.

Vi gav honom första dosen på kvällen sen på morgonen vakna han upp och var väldigt svullen i ansiktet speciellt högra sidan, ögat var dubbelt så mindre än det andra,nu undrar jag om någon mer som fått sådan reaktion av Fluredite och Airomir???

Har haft kontakt med sjukvården, gav honom aerius och det är mycket bättre nästan helt bra nu.

• Svar på tråden astma medicin allergi
  • Fjärilslarv

Precis som man kan vara allergisk mot pencilin så kan man säkert vara allergisk mot andra mediciner också.
    Däremot så ska du ju inte medicinera enbart med astmamedicin vid allergisk reaktion eller allergick chock, då måste du ju även komplettera med allergimedicin och ibland även kortison och adrenalin.
    Om du gjorde så och jag har förstått fel så ber jag om ursäkt på förhand =).

• mysan35

Han får astma behandling nu för en månad eftersom han hostar så mycket då hände detta, att han svullnade upp i ansiktet.

Har inget med hans allegishocker att göra, var bara lite bakgrundsinfo.

• Piela

Min kille 4.5 har allergisk astma (Kvalsterallergi, mjölkprotein, ägg mm.) Vi håller på och provar in mediciner. Han blev allergisk av Novopulmon Novolizer som han hade först: Kraftigt kliande eksem och jättetrött. Nu har han Brikanyl och Pulmikort och de är bättre men han är fortfarande tröttare än vanligt och har svagt eksem som inte kan förklaras av annat än astmamedicinen. Jag undrar vad de stoppar i medicinerna egentligen. Hoppas vi snart ska hitta något som hjälper utan att ge allergi.

• Scruffy

Hade ingen aning om att mat kan ge allergisk astma. Läste tråden då min dotter snart 8,5 år har hostat sedan jul. Som torr hosta. Vid besök på vårdcentralen i januari fick hon Airomir utskrivet och att vi skulle prova det i ca en vecka och sedan komma tillbaka. Då hon i princip hostade från att hon gick upp på morgonen tills att hon somnade började vi direkt med medicinen. Dem sa att den kan hon ta upp till 6 gånger om dagen. Hon fick den ca 3 gånger om dagen och blev mycket bättre. Jag gav den som vanlig hostmedicin, vilket tydligen var fel. Efter åtebesöket 27.1 så tog vi bort den helt och hållet. Det gick några dagar, men den här veckan har jag märkt att hon hostade lika mycket som innan vi var där. Nu har jag bokat tid igen till nästa torsdag för det är något som är fel. Annars verkar hon som vanligt. Hon är med på gympa och spelar tennis och simmar. När hon simmar så klarar hon 25 m, men hostar i vändningarna. I går hostade hon något så enormt efter tennisen på kvällen. Vi har inga djur hemma.

• Piela

Scruffy: Jag var lite otydlig. Kvalterallergin är det som ger honom astmaproblem i första hand. Mjölken/ ägget skrev jag med för att han reagerat med allergi på astmamedicinerna. Läkaren trodde dock inte på att han kunde få reaktion av de små mängder laktos medicinen innehöll. Han har nära nollvärden för mjölkprotein och sojaprotein på blodproven.

Svar på tråden astma medicin allergi