• bonfireheart

Studiebidrag

Andra tråden för min del idag men jag har en fråga angående fritidsaktiviteter & studiebidrag.

Jag slutade rida i November pga. tappat intresset och jag hade precis flyttat till min pappa (varannan helg hos mamma). Så nu har jag inte haft någon aktivitet på ett x antal månader för jag inte vetat vad jag vill börja på osv.Jag har nu kommit fram till att jag vill börja på Yoga, vilket kostar 1300:- för en termin.

Jag får hela mitt studiebidrag men på det ska jag betala en del av min mobil & mitt busskort på. Så har runt 700-800 kronor kvar sen. Med det så betalar jag b.la. smink, vissa hygiengrejer, frisör, nöjen, böcker och har även blivit kläder och skor.

Jag frågade därför pappa om vem som ska betala aktiviteten då och fick till svars att vi får hjälpas åt med det.

Så därför är mina frågor:Ska jag som snart fyller 17 vara med och betala fritidsaktivitet?
    Vad ska studiebidraget täcka?

• Svar på tråden Studiebidrag
  • ViVäntarLois

Dina föräldrar har ju försörjningsplikt men däri ligger ju inte fritidsaktiviteter. De är skyldiga att ge dig mat, kläder, husrum. Ett drägligt liv helt enkelt. Å andra sidan får de också använda studiebidraget för att täcka dessa kostnader så om du själv förfogar över studiebidraget så har du ju redan fått ganska mycket utöver vad de är skyldiga att ge. (Sedan får föräldrar självklart vara generösare men om vi snackar minimikrav). 

Om du är gammal nog för studiebidrag så kan du kanske också ta ett helg-/kvällsjobb?

• bonfireheart
    ViVäntarLois skrev 2014-01-28 00:46:08 följande:
    Dina föräldrar har ju försörjningsplikt men däri ligger ju inte fritidsaktiviteter. De är skyldiga att ge dig mat, kläder, husrum. Ett drägligt liv helt enkelt. Å andra sidan får de också använda studiebidraget för att täcka dessa kostnader så om du själv förfogar över studiebidraget så har du ju redan fått ganska mycket utöver vad de är skyldiga att ge. (Sedan får föräldrar självklart vara generösare men om vi snackar minimikrav). 

Om du är gammal nog för studiebidrag så kan du kanske också ta ett helg-/kvällsjobb?

Okej är fortfarande lite förvirrad, men då är de rätt att de inte är jag som ska betala de dyrare kläderna såsom byxor, skor & ytterkläder - de som är nödvändigt liksom?

Jag är fyller snart 17 och går första året på gymnasiet, har haft de riktigt tungt tidigare så detta är första gången på år som det fungerar bra i skolan, så detta skolår har vi helt stött undan helg/kvällsjobb för att jag behöver lite egentid med familj, mig själv osv. under helgen pga. personliga skäl.  Nästa år ska jag läsa högskoleförberedande plus lite tyngre kurser jag valt så kanske inte jätte aktuellt med jobb då jag vill fokusera på att göra bra ifrån mig i dessa kurser.

Däremot ska jag nu ha APL praktik under 2 veckors tid nu, om jag trivs där och om de behöver så kommer jag få en chans till sommarjobb där vilket är perfekt, ger ju både erfarenhet och lite pengar att röra sig med!

• ViVäntarLois
    bonfireheart skrev 2014-01-28 01:02:32 följande:

Okej är fortfarande lite förvirrad, men då är de rätt att de inte är jag som ska betala de dyrare kläderna såsom byxor, skor & ytterkläder - de som är nödvändigt liksom?

Nja, de ska se till att du har kläder men om de vill använda studiebidraget till att finansiera det så är det okej... Tyvärr :)
  • Almina

Det är helt upp till dina föräldrar! De har försörjningsplikt, men fritidsaktiviteter är inget du kan kräva att de betalar.

• bonfireheart
    Almina skrev 2014-01-28 01:12:46 följande:
    Det är helt upp till dina föräldrar! De har försörjningsplikt, men fritidsaktiviteter är inget du kan kräva att de betalar.

Okej! Lite tungt att höra, att jag ska vara "sysslolös" om jag inte kan betala den del de kräver.

Anledningen till att jag är lite förvirrad på det här är för att när jag bodde hos min mamma helt stod hon för ridlektionerna, barnbidraget/studiemedlet hade hon men jag fick kläder & sådana grejer om hon hade pengar så de räckte och om de behövdes liksom, lite svårt att få grepp på sin ekonomi. Rätt stor omställning! Cool

• fluu

Det är inte upp till dem att betala tyvärr. Antingen får du prioritera och spara(frisören kanske inte behövs varje månad liksom) eller kanske önska dig terminsavgiften i födelsedagspresent. Jag prenumererar på flera tidningar och önskar mig alltid det i julklapp/födelsedagspresent så behöver jag inte tänka på det sen. Praktiskt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fannypack

Vem betalade för ridningen? Hur ser familjens ekonomi ut i stort? 
    Visst är det så att föräldrarna inte är skyldiga att betala mer än "det nödvändigaste" för sitt barn, och att om studiemedlet behövs till detta så får föräldrarna ta av det. Men det är också så att alla i familjen ska ha samma standard, dvs om föräldrarna spelar golf och går på spa bör barnen också få pengar till fritidsaktiviteter.

Jag tycker att du ska prata med din pappa igen, och att ni tillsammans partar igenom din och familjens ekonomi och ser om ni kan komma fram till en lösning. Har familjen ont om pengar får du söka extrajobb för att ha råd med det du vill göra.

• bonfireheart
    fluu skrev 2014-01-28 06:19:04 följande:
    Det är inte upp till dem att betala tyvärr. Antingen får du prioritera och spara(frisören kanske inte behövs varje månad liksom) eller kanske önska dig terminsavgiften i födelsedagspresent. Jag prenumererar på flera tidningar och önskar mig alltid det i julklapp/födelsedagspresent så behöver jag inte tänka på det sen. Praktiskt.
    De där med frisör sker så o-ofta att jag knappt behöver räkna in det. Vart hos frisören 1 gång på 3 år. Denna senaste gång var i Januari, blir eventuellt en gång till innan sommarlovet börjar.
  • bonfireheart
    Fannypack skrev 2014-01-28 06:29:46 följande:
    Vem betalade för ridningen? Hur ser familjens ekonomi ut i stort? 
    Visst är det så att föräldrarna inte är skyldiga att betala mer än "det nödvändigaste" för sitt barn, och att om studiemedlet behövs till detta så får föräldrarna ta av det. Men det är också så att alla i familjen ska ha samma standard, dvs om föräldrarna spelar golf och går på spa bör barnen också få pengar till fritidsaktiviteter.

Jag tycker att du ska prata med din pappa igen, och att ni tillsammans partar igenom din och familjens ekonomi och ser om ni kan komma fram till en lösning. Har familjen ont om pengar får du söka extrajobb för att ha råd med det du vill göra.
    Min mamma betalade ridningen då jag bodde hos henne under de åren jag red, i övrigt så var och är hon ensamstående + sjukpensionär och har därmed ett "fattigare" liv än pappa & hans sambo som båda har fast jobb.

Tyvärr så blir de ofta upprörda när jag pratar ekonomi med de för jag ska då inte lägga mig i angående de vuxnas pengar, så gäller de angående de mesta - säger han en sak så har jag ingen talan i det sen och får inte heller fråga frågor kring det.
  • Fannypack
    bonfireheart skrev 2014-01-28 09:10:00 följande:
    Min mamma betalade ridningen då jag bodde hos henne under de åren jag red, i övrigt så var och är hon ensamstående + sjukpensionär och har därmed ett "fattigare" liv än pappa & hans sambo som båda har fast jobb.

Tyvärr så blir de ofta upprörda när jag pratar ekonomi med de för jag ska då inte lägga mig i angående de vuxnas pengar, så gäller de angående de mesta - säger han en sak så har jag ingen talan i det sen och får inte heller fråga frågor kring det.
    Familjens ekonomi hänger inte bara på om de vuxna jobbar, även om det såklart är en stor del. Boende, bilar, gamla skulder kan äta upp en hel del.... Därför vore det ju bra om du fick lite insyn, tycker jag. Men det är ju jag det. Kanske är det så att familjen har det sämre ställt än vad pappan vill medge, och därför tycker han att du inte ska "lägga dig i"? 

Du kan ju försöka prata med honom igen, kanske inte om yogan specifikt utan mer en allmän diskussion om vad dina pengar ska räcka till. Skriv gärna ett dokument, så att alla kommer ihåg vad som sagts. Kanske kan du få en extra slant varje månad om du åtar dig extra hushållsarbete, typ handlar och lagar mat till hela familjen en dag i veckan? Sedan finns ju alternativet att önska dig yogakursen i födelsedagspresent eller liknande (även i förskott).
  • bonfireheart
    Fannypack skrev 2014-01-28 18:58:39 följande:
    Familjens ekonomi hänger inte bara på om de vuxna jobbar, även om det såklart är en stor del. Boende, bilar, gamla skulder kan äta upp en hel del.... Därför vore det ju bra om du fick lite insyn, tycker jag. Men det är ju jag det. Kanske är det så att familjen har det sämre ställt än vad pappan vill medge, och därför tycker han att du inte ska "lägga dig i"?  Du kan ju försöka prata med honom igen, kanske inte om yogan specifikt utan mer en allmän diskussion om vad dina pengar ska räcka till. Skriv gärna ett dokument, så att alla kommer ihåg vad som sagts. Kanske kan du få en extra slant varje månad om du åtar dig extra hushållsarbete, typ handlar och lagar mat till hela familjen en dag i veckan? Sedan finns ju alternativet att önska dig yogakursen i födelsedagspresent eller liknande (även i förskott).

Min mamma äger inte bil, hyr en för liten lägenhet, har några skulder orsakade av min pappa. Pappa har bil, hyr ett hus, skulder som han håller på att betala av. Men unnar sig filmboxar, godis till han & sambon, tv apparater, husvagnssemester osv.. Hans intressen helt enkelt. Jag var mamman i huset när jag bodde hos min mor, fick där en hel koll på ekonomi men hon säger t.ex. Att de är föräldern som ska stå för fritidsaktiviteter.
  • Fannypack
    bonfireheart skrev 2014-01-28 21:55:54 följande:

Min mamma äger inte bil, hyr en för liten lägenhet, har några skulder orsakade av min pappa. Pappa har bil, hyr ett hus, skulder som han håller på att betala av. Men unnar sig filmboxar, godis till han & sambon, tv apparater, husvagnssemester osv.. Hans intressen helt enkelt. Jag var mamman i huset när jag bodde hos min mor, fick där en hel koll på ekonomi men hon säger t.ex. Att de är föräldern som ska stå för fritidsaktiviteter.
    Vem som står för handlar om vad familjen har råd med. En gissning är att en hel del av de där nöjena går på kredit. Trist om det innebär att du inte kan få ha en enda fritidsaktivitet, men alla föräldrar är inte så bra på att prioritera, tyvärr.

Som sagt, försök ha en diskussion om vad som är rimlig nivå på familjemedlemmars nöjeskassa. Kan din mamma eller någon annan släkting hjälpa dig att få igång en diskussion? Har familjen faktiskt inte råd så är det ju viktigt att du får veta det.
Svar på tråden Studiebidrag