• thefee

Borde vi lämna tillbaka honom?

Vi tog för ca 1,5 vecka sedan en ny katt till oss. Vi har redan en tre åring hankatt som är kastrerad och va att ha sällskap av hans bror som dog plötsligt för några månader sedan. Han blev påkörd av en bil.
    Nu har vi tagit en ny katt av min jobbarkompis eftersom dom ska åka bort i några veckor och inte har någon som kan komma och mata katten under tiden dom är borta. Katten är en 8årig, kastrerad hankatt även den. Väldigt snäll och har inte visat si aggressiv varken åt oss eller vår andra katt trots att  den andra katten morrat och fräst åt den nya.
    Vår nya katt var väldigt försiktigt i början eftersom vi har en 2årig son och katten inte är van att ha barn runt sig hela dagen. Han har ställen att ligga på dit inte sonen slipper och han går på låda men är även ute ibland. Mat och vatten finns framme dygnet runt och vi kliar och myser med dom båda katterna.
    Men jag tror inte att den nya katten trivs hos oss eftersom han väldigt ofta både på dagen och natten går och jamar väldigt högt vilket jag förstått att han inte gjorde förr. Självklart vill vi att katten ska må så bra som möjligt och trivas hos oss men om man inte gör det så har dom förra ägarna sagt att dom nog tar honom tillbaka om det inte fungerar.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Borde vi lämna tillbaka honom om han känner sig olycklig och därför jamar så mycket?

• Svar på tråden Borde vi lämna tillbaka honom?
  • lyckeliten22

Han kanske vill gå ut? Mer uppmärksamhet?

• thefee
    lyckeliten22 skrev 2014-01-27 21:26:14 följande:
    Han kanske vill gå ut? Mer uppmärksamhet?

Ut får han gå när han vill sålänge vi är hemma och kan släppa ut honom. Han brukar bara vara ute en kort stund innan han vill in igen. Upplärksamhet får han men ftast vill han ligga nere i datorrummet där maken har datorn och oftast är han där på kvällarna med honom. Är ingen direkt famnkatt än men spinner nog om man kliar honom.
  • nemo1

Man släpper väl inte ut en katt det första man gör. Risken är stor att han drar eller att er katt drar iväg. En så kort tid som det gått är ingenting, jag tycker det låter som att det går över förväntan med två vuxna katter på så kort tid.

• Birmafröken

Ja, det är mycket riskabelt att släppa ut en katten på egentass innan han känner sig inbodd och trygg hemma hos er. Att han jamar är p.g.a. oro eftersom han ännu inte känner sig hemma och helt trygg i ert hem, vilket är HELT normalt efter bara 1,5 vecka. Särskilt när det handlar om en vuxen katt som flyttats in på en annan vuxen katts revir.

• Akua

Vi har kunnat släppa ut katt väldigt fort och det har aldrig varit problem.

När jag kommer hem med min katt efter att vi har varit borta (antingen hos veterinären eller flera veckor någon annanstans) så kan hon gå omkring och jama lite. Vet inte varför om hon reagerar på miljöbytet eller så. Men det pågår ju inte nå länge.

Jag skulle ge det lite mer tid än 1,5 vecka innan jag skulle utvärdera om katten inte trivs. Tror att det är viktigt att katten har någonstans dit han kan dra när han vill "komma undan din lille son".

Om det inte är nå bråk mellan er tidigare katt, kattlådan används och allt sådant så tror jag att katten kommer trivas. Men det är ju en 8-åring så det kan ju ta lite tid innan han acklimatiserat sig :)

• thefee

Det går hur bra som helst att ha ut dom båda katterna på samma och enskillt. Båda kommer tillbaka till oss och sätter sg vid dörren oh jamar när dom vill in tilbaka. Som sagt bråkar dom inte och har dom senaste dagarna även slutat morra åt varandra utan verkar komma bra överens.

Svar på tråden Borde vi lämna tillbaka honom?