• Anonym (tina)

Har ingen hemförsäkring vid vårdnadstvist? rättshjälp?

Jag ligger nu i vårdnadstvist. Jag har blivit stämd av mitt ex. Jag har ett juridiskt ombud och har lämnat in en ansökan om rättshjälp eftersom jag har en låg inkomst och har socialbidrag. Så här står det i deklarationen " så här blev din pensionsgrundade inkomst år 2013", 182 000kr. Vi lämnade in ansökan i december för rättshjälp men år 2012 så tjänade jag bra, så är orolig över att inte få någon rättshjälp om de går på min årsinkomst året innan?

Jag är orolig för har inte fått rättshjälpen beviljad. Har inte fått besked alls. Är inte det konstigt? Jag har ingen hemförsäkring på min lägenhet, har hyrt den i andrahand så trodde länge att den var försäkrad av ägaren, sen när jag fick veta den inte var det så skulle jag skaffat en egen men det glömdes bort i allt som hände med bråken med exet.

Är det försent att skaffa en hemförsäkring nu? Vilken är bäst att välja?

• Svar på tråden Har ingen hemförsäkring vid vårdnadstvist? rättshjälp?
  • Anonym (..)

Jag tror inte du kan teckna försäkring nu och få dom att gå in med ersättning. Dessutom kostar det rätt mycket pengar även om man har en hemförsäkring. Fick betala närmre 18.000 kr trots hemförsäkring.

Vet inte hur det funkar med rättshjälp riktigt men det borde väl vara den inkomst du har nu som räknas? Soc då, de hjälper dig inte med betalningen?

• Anonym (M)

Rättshjälp får du om du tjänar under 260000kr/år, tillgångar som tex sparkonto över 50000kr räknas med i årslönen.

Ser inte varför du inte skulle få rättshjälp.

Hemförsäkringen måste du haft i två år sammanhängande om dom skall gå in å hjälpa dig.

Rättshjälpen är dyrare för dig. 5000kr i självrisk och sedan betalar du 40% av kostnaden själv.

• Anonym (tina)

Det står så här inne på rättshjälpsmyndighetens hemsida:

"Om du inte har en försäkring men på grund av din ekonomiska situation borde ha haft en försäkring, kan du inte få rättshjälp."

http://www.rattshjalp.se/Vad-ar-rattshjalp/Har-du-ratt-till-rattshjalp/

Är så orolig för att jag inte har en hemförsäkring och för jag inte fått något svar, mitt ombud tyckte det var konstigt att det inte kommit... tänk om jag inte får rättshjälp nu och blir tvungen att sitta där och försvara mig själv :(

• Anonym (A)

Ja det är för sent att skaffa försäkring nu.

Är det orimligt att gå med på det han stämmer dig om?

• CallGirl

Även om den inte täcker för rättshjälp bör du ändå skaffa den. Det blir dyrt för dig annars om det blir exempelvis brand eller vattenskada.

Svar på tråden Har ingen hemförsäkring vid vårdnadstvist? rättshjälp?