• positionabsolute

Väldigt stillasittande arbete - kostråd mottages tacksamt

Hej!

Jag behöver gå ner några kilon, och jag är väldigt dålig på mat och vad som är bra och inte bra för kroppen.
    Jag rör mig ingenting för tillfället, då min livssituation sen ett halvår tillbaka är väldigt begränsat till att få tiden att motionera. (Detta kommer nog förhoppningsvis ändras lite snart så att jag i alla fall kan få lite tid att gå några promenader i veckan). 

Jag har ett väldigt stillasittande arbete där den enda "motionen" är att gå mellan stolen och kaffebryggaren.

Jag äter frukost vid sju: turkisk yoghurt med massa kanel och crunchy, mjölk och ett kokt ägg.
    Lunch vid tolv; matlåda från dagen innan. Ibland tar jag ett äpple vid 10.
    Middag när jag kommer hem vid ca 16, och sedan ett kvällsmål på kvällen, typ smörgåsar.

Godis och sånt på helgen, inget i veckan.

Jag vill helst inte börja på någon specifik diet, då jag ändå inte kommer kunna hålla ordning på allt sånt, och säkert kommer tröttna. Jag vill äta varierat, men tillräckligt lagom för att gå ner de kilon jag lagt på mig senaste halvåret, och sedan stanna på den vikten.

Någon som har något tips på vad som kan vara bra att börja med?

• Svar på tråden Väldigt stillasittande arbete - kostråd mottages tacksamt
  • BCH52

Om du kan avstå från smörgås som kvällsmat och ersätta med annat, som t. ex. några riskakor med tomatskivor och te, gärna örtte av något slag som inte är så uppiggande som vanligt te. Kanske ersätta din turkiska yougurt med en magrare sort. De små förändringarna ger effekt på lång sikt. Viktigt att äter riktig middag så att du inte blir väldigt hungrig på kvällen och frestas äta mycket till kvällsmålet. Se också till att dricka tillräckligt mycket vatten under dagen. Börja dagen med ett glas vatten och sedan också ett glas vatten före varje måltid. När du fått in detta som dina nya vanor kan du ta nästa steg. Om du har möjlighet att ta en kort promenad på lunchen så gör det underverk, fem eller tio minuter räcker för att ge effekt, du startar en ny vana. Du kan kanske få med någon annan på jobbet. Lycka till, det är de små förändringarna som ger effekt för de kan man hålla fast vid.

• Nyfiken gul

är det crunchy-flingor du äter på morgonen så skippa dom , det innehåller bara en massa sött o sliskigt socker.

Byt ut dom mot naturella flingor eller skiva ner färsk frukt i yogurten

Vad har du för mat i matlådan och vad brukar ni äta för middagar?  Vanliga enkla middagar kan lätt anpassas till nyttigare alternativ om du minskar din matlåda och tar med en extra portion med sallad.   Dra ner på storleken på dina portioner , ta 2 potatisar istället för 4, välj ett kycklinglår istället för två, skippa gräddsåsen och bara ha en skysås eller bara en kall dressing. 

Inga mackor på kvällen,, kanske bara en tallrik filmjölk med lite frukt, en kopp te och några skorpor eller en fruktsallad. Det räcker som kvällsmål. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fjärilslarv

ja att äta kaksmulor (japp crunchy- flingor är att likställa med kakor) är väl inte så väldigt genomtänkt?

• positionabsolute

@BCH52 & @Nyfiken gul:

Tack för era svar! :)

Att dricka vatten är jag också himla dålig på, men det ska jag absolut ändra på med en gång.
    Naturella flingor, står det naturell och kan man lita på att de är det? Färsk frukt; banan? Eller är det mycket fruktsocker i banan?

Maten i matlådan (och middagarna, eftersom matlådan är rester därifrån), kan vara bland annat köttfärssås, kyckling, korv, ibland fiskpinnar. Har alltid grönsaker till och äter mindre av potatis/pasta än köttet och grönsakerna. 

Att skippa mackorna på kvällen kan jag göra också.
    Är det bra antal mål om dagen jag äter annars? Eller bör det vara mindre då jag inte rör på mig nåt för tillfället?
    Eller kanske mindre portioner bara?

Återigen, tusen tack för era vänliga svar. Känns mer motiverande med stöttande svar! :)

• Nyfiken gul

Läs sockerhalten på paketet.  Grovt sett så allt som inte är rena havregryn innehåller tillsatt socker. Och ju mer godisliknande flingorna är ju mer socker är det i dom.  

Start crunchy är gott det håller jag med om, men det kanske du kan äta nån enstaka gång om året kanske när du är iväg på semester eller liknande. 

Prova gärna tex Pauluns flingsortiment .

Eller bara häll ett par matskedar havregryn över yogurten tillsammans med färsk frukt så får du lite tuggmotstånd. 

• leandra

Jag har också stillasittande arbete men rör på mig så mycket det går ändå:

- Står och jobbar (men höj- och sänkbart bord behövs ju då)
    - Gör tåhävningar när jag väntar vid fax och kopiator
    - Vid varje toabesök gör jag 10 squats inne på toan
    - Försöker gå små vändor då och då under dagen

Kanske kan du testa något av detta Glad

• SoStylish
    leandra skrev 2014-01-25 15:59:17 följande:

- Vid varje toabesök gör jag 10 squats inne på toan

Haha, squats är ju sjukt bra och fiffigt men jag fick bara en sån himla rolig syn framför mig att någon står inne i ett litet toabås och gör squats :D

TS: Det spelar ingen roll om du äter en eller tio gånger om dagen. Det väsentliga är mängden mat och vad du äter. Du har fått bra råd redan! Försök att dra ner på sockret och smörgåsarna så gör nog bara det en hel del :) Kan du inte få in någon slags motion på vägen till eller från jobbet?
  • leandra
    SoStylish skrev 2014-01-25 16:23:01 följande:
    Haha, squats är ju sjukt bra och fiffigt men jag fick bara en sån himla rolig syn framför mig att någon står inne i ett litet toabås och gör squats :D

TS: Det spelar ingen roll om du äter en eller tio gånger om dagen. Det väsentliga är mängden mat och vad du äter. Du har fått bra råd redan! Försök att dra ner på sockret och smörgåsarna så gör nog bara det en hel del :) Kan du inte få in någon slags motion på vägen till eller från jobbet?
    Jag förstår att det låter lite roligt.. Skrattande Det har blivit en vana och känns helt naturligt nu
  • positionabsolute

Nu har jag köpt Pauluns! Positiv överraskning vad gäller smaken, måste jag säga :)

Det dumma med min arbetsplats är att vi inte har höj- och sänkbara bord, och dessutom är toaletterna så små att det skulle bli en katastrof om jag försökte mig på squats där inne ;P
    Men tåhävningar skulle jag ju kunna göra! 

Nu kommer jag eventuellt komma kunna gå hem från jobbet några dagar i veckan, drygt 3 km. 
    Inte så långt, men bättre än inget. 

Knäckebröd, är det att likställa med vanligt bröd eller är det okej, till exempel till en måltid?
    Är det bättre att ta mindre mat + knäckemacka, eller mer mat och ingen knäckemacka?

• Nyfiken gul
    positionabsolute skrev 2014-01-26 09:42:46 följande:
    Nu har jag köpt Pauluns! Positiv överraskning vad gäller smaken, måste jag säga :)

Det dumma med min arbetsplats är att vi inte har höj- och sänkbara bord, och dessutom är toaletterna så små att det skulle bli en katastrof om jag försökte mig på squats där inne ;P
    Men tåhävningar skulle jag ju kunna göra! 

Nu kommer jag eventuellt komma kunna gå hem från jobbet några dagar i veckan, drygt 3 km. 
    Inte så långt, men bättre än inget. 

Knäckebröd, är det att likställa med vanligt bröd eller är det okej, till exempel till en måltid?
    Är det bättre att ta mindre mat + knäckemacka, eller mer mat och ingen knäckemacka?
    knäckebröd är absolut ett bra alternativ! Så länge det inte är t yp julknäcke med frön på  eller liknande.... 
  • leandra

Wasa crisp'n light 7 grain är kalorifattiga men mättar ändå bra. Jag brukar äta två stycken på kvällen med en god rökt skinka på. Smör behövs inte. Krispigt, salt och gott!

Svar på tråden Väldigt stillasittande arbete - kostråd mottages tacksamt