• Erfdgt

Namngivningsceremoni?

Är det någon här som haft en namngivningsceremoni? Inte dop i kyrkan alltså.

Hur gick ni tillväga? Vad gjorde ni under kalaset? Vilka bjöd ni? Vad bjöd ni på? Ja, osv osv :)

Vi hade tänkt ha en sådan när vår dotter föddes för 7år sedan, men två hjärtoperationer "kom ivägen" och tiden och energin rann iväg. Nu väntar vi andra barnet och jag funderar återigen på att ha någon form av ett mer uppstyrt "välkomstkalas". Jag har känt lite till och från att det ska bli orättvis, eller konstigt, när vi inte hade något till första barnet, men det var ju lite speciella omständigheter och hon vill nu hemskt gärna ha ett kalas för lillasyster.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-23 15:05

Och har ni utsett typ faddrar till barnet? Vet inte riktigt vad man kallar det, men gudföräldrar. Hur valde ni isåfall och tänkte kring det?

• Svar på tråden Namngivningsceremoni?
  • Tilda78

Fadder är ju inget som man måste ha och har ju inte samma betydelse som gudförädrar har/hade. Vi valde det för att ha en person som engagerar sig och finns till lite extra för vårt barn. Någon som barnet förhoppningsvis kan vända sig till när man inte vill prata med sina föräldrar osv. Det finns många fadderbrev att plocka bitar ifrån på nätet. Detta är ett bra fadderbrev tycker jag namngivning.nu/faddrar/fadderbrev/

• Natalie87

Suck, att det ska vara så svårt att hitta en lokal? Blir ca 70 pers om alla jag vill bjuda in kommer så det funkar inte att ha det hos oss. Vart hade ni ceremonierna?

• Natalie87

Så, nu är lokal bokad och inbjudningskorten klara :D Någon som har förslag på vad man kan göra under festen? Min mamma som är fadder ska säga ett tal eller dikt, förhoppningsvis ska min dotters andra fadder också säga något. Kommer hänga upp lappar på olika ställen i lokalen med frågor om dottern, en liten tipsrunda alltså :) Sen tänkte jag ha en gästbok där folk kan skriva något.. Men har en känsla av att folk inte kommer skriva något, eller typ bara "lycka till".. Tråkigt... Förslag på något man kan göra?

• hallontryffel
    Natalie87 skrev 2014-05-09 22:18:59 följande:
    Så, nu är lokal bokad och inbjudningskorten klara :D Någon som har förslag på vad man kan göra under festen? Min mamma som är fadder ska säga ett tal eller dikt, förhoppningsvis ska min dotters andra fadder också säga något. Kommer hänga upp lappar på olika ställen i lokalen med frågor om dottern, en liten tipsrunda alltså :) Sen tänkte jag ha en gästbok där folk kan skriva något.. Men har en känsla av att folk inte kommer skriva något, eller typ bara "lycka till".. Tråkigt... Förslag på något man kan göra?

På Designtorget har jag sett en "fylla-i-bok" till barnet där vuxna skriver in tex "en sak du inte får missa att göra när du blivit större/vuxen", "den första gången jag träffade dig så..." osv. Kanske kan vara något för er?

Minns inte vem som gjort den, men såg den för bara några veckor sen.
  • Josefine02

Köp boken "the baby guest book" en jätterolig bok som man bara fyller i olika frågor. Den finns på adlibris, läs om den där! :)

• Natalie87

Tack dör förslagen! The baby guest book verkar vara lite för komplicerad, jobbiga frågor att svara på. Men funderar på att göra en egen? Kan väl inte vara så svårt :D

• Aftonstjärna

Vi hade en helt vanlig gästbok och vissa gäster skrev helt spontant hälsningar till barnet i den!

bf 23/10
  • Erfdgt

Jag har nog tänkte att vi ska låna en idé som jag hört talas om i bröllopssammanhang. Det är alltså att det finns kort och kuvert till alla gäster, där dom får skriva en hälsning, visdomsord eller vad dom vill och sedan på kuvertet så skriver dom när kortet ska öppnad. När det är bröllop, så kan det vara tex "Under bröllopsresan", "Första bröllopsdagen" och liknande. Till barnen kan det ju då bli tex "På 18-års dagen", "Vid första skolavslutningen" osv.

• Natalie87

9 dagar kvar till vår dotters namngivning. Ser fram emot det! Vi ska först bjuda på smörgåstårta, samtidigt är det mingel, tipsrunda (med en massa frågor om dottern), fotografering och så får folk skriva i gästboken.. Efter någon timme så blir det fika med tårta, då ska vi prata lite om dottern, gå igenom svaren från frågorna och berätta om namnet. Sen ska hennes faddrar säga något och efter det presentöppning. Borde bli bra va? :)

• Josefine02
    Natalie87 skrev 2014-05-22 15:32:34 följande:

9 dagar kvar till vår dotters namngivning. Ser fram emot det! Vi ska först bjuda på smörgåstårta, samtidigt är det mingel, tipsrunda (med en massa frågor om dottern), fotografering och så får folk skriva i gästboken.. Efter någon timme så blir det fika med tårta, då ska vi prata lite om dottern, gå igenom svaren från frågorna och berätta om namnet. Sen ska hennes faddrar säga något och efter det presentöppning. Borde bli bra va? :)

Vi hade dotterns namngivning i söndags! Och den blev jättelyckad efter många om och men! Och vi hade så som ni tänkte ha eran. Vi pratDe lite om namnet, faddern pratade lite, vi åt mat, gick tipspr. Skrev i gästboken, sen åt vi tårta och öppnade presenter. Men var ca 58 personer. Aldrig mer säger jag bara... Nästa gång blir det litet! Men kul var det! ????
  • Yngla

Vi hade namngivningsfest. Bjöd familj och närmsta vänner. Han fick söta "doppresenter" och vi fikade bara och hade trevligt. Vi hade det hemma. Inget stort. Fixade en tårta som såg ut som en anka Skrattande

• Natalie87
    Josefine02 skrev 2014-05-22 16:44:05 följande:
    Vi hade dotterns namngivning i söndags! Och den blev jättelyckad efter många om och men! Och vi hade så som ni tänkte ha eran. Vi pratDe lite om namnet, faddern pratade lite, vi åt mat, gick tipspr. Skrev i gästboken, sen åt vi tårta och öppnade presenter. Men var ca 58 personer. Aldrig mer säger jag bara... Nästa gång blir det litet! Men kul var det! ????
    Haha låter exakt som vi tänkt :D Vi blir ca 53-55 personer! Får se hur det går.
  • Soluppgång

Jag har hört att en del kallar sådan tillställning för ett barnvälkomnande.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Barnvälkomnande

En del har till och med ickereligiös ceremoni-hållare:

www.humanisterna.se/humanistiskt-barnvalkomnande/

Jag har varit på ett ickereligiöst barnvälkomnande, då åt vi tårta, och så pratade föräldrarna om hur och varför de valt namnen. På ett annat barnvälkomnande jag inte var på så spelade någon lite på gitarr.

"Faddrar" låter bättre än "gudföräldrar" om det är icke-religiös ceremoni tycker jag. Om min graviditet nu går som den ska funderar jag på att möjligtvis ha ett barnvälkomnande. I så fall skulle jag (då jag har många syskon) eventuellt poängtera vilka som är mostrar och morbröder, istället för att välja faddrar, och så skulle jag gärna vilja att något/några barn sjunger en barnsång, om någon skulle vilja det, hehe. Och så skulle jag prata om hur jag valde de tre förnamnen och varför. (Jag är singel det är därför det står "jag" och inte "vi".)

• Natalie87

Mycket lyckad namngivning i lördags :) Aldrig ordnat en så stor fest tidigare så självklart glömde man massor hemma så blev några turer fram och tillbaka (tur att vi bor nära lokalen). Först tipsrunda och mingel, sen smörgåstårta och medan folk åt så hälsade pappan alla välkomna. Efter det dukade vi fram tårtorna och all fika - mycket fika! (svärmor skulle ha bakat kakor bara men bakade typ 8 olika saker). När folk tagit fika och satt sig så pratade jag och pappan. I vårt tal (mer en berättelse) så gick vi igenom svaren på tipsrundan, berättade om dottern och om hennes namn och andra namn vi tänkt på. Vi berättade också vilka vi valt till faddrar och varför. Lite senare under fikat så höll faddrarna sina tal och när alla fikat klart så var det presentöppning. Under hela namngivningen så hade vi en gästbok som folk fick fylla i också. Blev riktigt nöjd med dagen och folk verkar ha haft kul och trevligt :)

Svar på tråden Namngivningsceremoni?