• saua83

6 månaders bebis som vägrar flaskan

Min son har sedan dag 2 i sitt liv ätit ersättning! Började indroducera mat för ca 1 månad sedan och nu äter han ett mål mat per dag och ett mål gröt per dag. Resten ersättning tills för två dagar sedan, nu vägrar han flaskan, tar lite lite och sen gråter han hysteriskt. Har provat med välling med samma resultat. Finns det fler med 6-7 månaders bebis som har det som vi? Hur gör ni? (Ska till BVC idag så ska såklart prata med dem där men söker fler som är i samma sits).

• Svar på tråden 6 månaders bebis som vägrar flaskan
  • Nyfikna72

Vår son är likadan, han är snart 9mån och han har ätit mat sen han var 6mån typ.......gillade inte flaskan för fem öre.

• Nyfikna72

Din son vill såklart ha mat nu när han fått smak för det.....inte direkt konstigt....

• saua83

Dottern gjorde exakt likadant fast när hon var 10 månader, därför undrar jag lite... Hur orolig bör man vara för att de inte får i sig vitaminer m.m?

Nyfikna72, åt din son välling istället? Tycker hans magen blivit mer trög såklart...

• Natulcien

Välling innehåller ju inte alls samma näring som ersättning, så det är ersättning han behöver. Har du provat att ge det på något annat sätt? I pipmugg t.ex? Eller provat olika typer av flaskor?

• Nyfikna72

Nä vår son gick över helt till mat och gröt, har aldrig någonsin gett välling iallafall. Nu äter han gröt på morgonen, burkmat till lunch och oftast samma mat som vi till middag. Inget på kvällen. Gillar ditt barn också mat så kör på det då, det innehåller allt som ett barn behöver det också, ingen fördel med ersättning på det viset. Lika som för vuxna, en balanserad kost innehåller det man behöver.

• Natulcien
    Nyfikna72 skrev 2014-01-23 09:12:59 följande:
    Nä vår son gick över helt till mat och gröt, har aldrig någonsin gett välling iallafall. Nu äter han gröt på morgonen, burkmat till lunch och oftast samma mat som vi till middag. Inget på kvällen. Gillar ditt barn också mat så kör på det då, det innehåller allt som ett barn behöver det också, ingen fördel med ersättning på det viset. Lika som för vuxna, en balanserad kost innehåller det man behöver.
    Jo...man kan ju ersätta ersättningen med en allsidig kost - när bebisen är gammal nog. Men det här är ju en 6 månader gammal bebis, och så små bebisar äter inte så pass mycket fast föda att man bara kan plocka bort ersättning (eller bröstmjölk) över en natt. Det är en successiv process, som inte är sunt att hetsa fram.

• Nyfikna72

Nä kanske inte sunt men har man ett barn som totalvägrar flaska så kanske det blir så iallafall.......de flesta av mina barn har varit likadana. Ena jäntan slutade amma väldigt tidigt och hatade flaskor och nappar och sånt och vad hon levde på vet jag inte .......nåt lär det ju ha varit......

• saua83

Hemma från BVC och vi kan börja ge enbart mat, dock bra om han kan dricka lite ersättning som måltidsdryck! Och ev nån typ av välling...vi får se! Fick i han 50 ml innan lunch och det är ju alltid något! Tack för svaren!

Svar på tråden 6 månaders bebis som vägrar flaskan