Odlade blåbär eller frysta
Fick till min förvåning till synes färska blåbär nu, från Chile, odlade där, inomhus kanske. Svenska är nyttigare, även som frysta och vad kostar de?
Fick till min förvåning till synes färska blåbär nu, från Chile, odlade där, inomhus kanske. Svenska är nyttigare, även som frysta och vad kostar de?
Kör på de frysta. Här ska vi stävja massinvandringen av massa invandrarblåbär!
Fast Chiles södra kust har temperatur som påminner som vår, borde nog gå att odla utomhus där med :s
Får man fråga hur frysta blåbär tillverkas, om de inte odlas menar jag..
Frysta blåbär är oftast från någon gammal sovjetstat, men ICA har faktiskt svenska frysta blåbär. Då är de att föredra framför de odlade som inte är "riktiga" blåbär, utan en annan art.
Det finns många olika sorters blåbär (precis som det tex finns många olika äppelsorter).
Många odlade sorter ser ganska annorlunda ut än våra svenska vilda. Tex är odlade ofta ganska höga buskar till skillnad från vårat låga ris. Se bild i länken www.exmoorblueberries.co.uk/
Om du tittar innuti de "köpebär" som finns färska i affären från tex Chile ser du att oftast är själva köttet inne i bäret vitt och inte blått som våra vilda.
När man talar om blåbär som "superfood" och jättenyttigt, är det oftast det vilda bäret (som man blir så blå av) som anses vara så supernyttigt.
Jag tycker att färska odlade bär är ganska gott och smakar ganska nära vilda bär men i en paj så får man inte i närheten av samma smak som de vilda bären.