• Jamku

Odlade blåbär eller frysta

Fick till min förvåning till synes färska blåbär nu, från Chile, odlade där, inomhus kanske. Svenska är nyttigare, även som frysta och vad kostar de?

• Svar på tråden Odlade blåbär eller frysta
  • Queenie70

Kör på de frysta. Här ska vi stävja massinvandringen av massa invandrarblåbär!

• Niju

Fast Chiles södra kust har temperatur som påminner som vår, borde nog gå att odla utomhus där med :s

• Jamku
    Queenie70 skrev 2014-01-22 21:00:32 följande:
    Jag tänkte nog mer på hur frakten kan gå till
  • Jamku
    Niju skrev 2014-01-22 21:05:46 följande:
    Fast Chiles södra kust har temperatur som påminner som vår, borde nog gå att odla utomhus där med :s
    Kanske som i Spanien där man odlar under plast
  • Jamku
    Monchichier skrev 2014-01-22 21:10:59 följande:
    Får man fråga hur frysta blåbär tillverkas, om de inte odlas menar jag..
    Hos oss växer de vilt och är nyttigare kan vi läsa.
  • Flash Gordon
    Jamku skrev 2014-01-22 21:50:33 följande:
    Hos oss växer de vilt och är nyttigare kan vi läsa.

Du menar nog färska från Chile eller frysta från Sverige.

Rubriken är lite lustig.

Men i sakfrågan är det tveksamt om det är någon skillnad.

Transport av blåbär på båt är i stort sett "gratis" miljömässigt. Ska vara om de tas fram under konstiga fröhållanden i Chile då. Knappast någon näringsmässig skillnad heller.

Tål att googlas.

Jag väljer frysta. Självplockade och lagd i egen frys.
  • camus

Frysta blåbär är oftast från någon gammal sovjetstat, men ICA har faktiskt svenska frysta blåbär. Då är de att föredra framför de odlade som inte är "riktiga" blåbär, utan en annan art.

• Queenie70
    Jamku skrev 2014-01-22 21:48:33 följande:
    Jag tänkte nog mer på hur frakten kan gå till

Jag tror de kommer in med falska pass för att utnyttja systemet och sedan ta över sverige... SD sittter nog på lite info som aftonhoran mörkar för svenskarna.
  • Jamku
    Flash Gordon skrev 2014-01-22 22:03:21 följande:

Rubriken är lite lustig.

Transport av blåbär på båt är i stort sett "gratis" miljömässigt. Ska vara om de tas fram under konstiga fröhållanden i Chile då. Knappast någon näringsmässig skillnad heller.

Tål att googlas.

Nej vad jag vet odlas inga här men de växer vilda som jag själv brukar frysa in
  • Jamku
    Flash Gordon skrev 2014-01-22 22:03:21 följande:

Rubriken är lite lustig.

Tål att googlas.

Färska som håller sig att åka båt?
  • Flash Gordon
    Jamku skrev 2014-01-23 01:29:49 följande:
    Färska som håller sig att åka båt?

Ja, "färska" som i kylda. Icke-frysta.

Men det är möjligt att de flygs in till Europa. Jag vet inte.

Förutsägelsen (efter att ha googlat) verkar i alla fall vara att odlade blåbär kommer att ta över i matindustrin medan plockade kommer att dominera kosmetika och hälsoprodukter.

De odlade är billigare men de plockade innehåller fler nyttigheter - utan att de odlade är onyttiga för det.
  • Enter Sandman
    Queenie70 skrev 2014-01-22 21:00:32 följande:

He, he, absolut, inte främlingsfientlig sverigedemokrat borde nedlåta sig till att gynna sån massinvandring.
    Det vore ju rena hyckleriet. Tyst
  • Jamku
    Flash Gordon skrev 2014-01-23 06:22:33 följande:

Ja, "färska" som i kylda. Icke-frysta.

Men det är möjligt att de flygs in till Europa. Jag vet inte.

Förutsägelsen (efter att ha googlat) verkar i alla fall vara att odlade blåbär kommer att ta över i matindustrin medan plockade kommer att dominera kosmetika och hälsoprodukter.

De odlade är billigare men de plockade innehåller fler nyttigheter - utan att de odlade är onyttiga för det.
    Som med svamp och fisk mm
  • Jamku
    Enter Sandman skrev 2014-01-23 06:44:44 följande:

He, he, absolut, inte främlingsfientlig sverigedemokrat borde nedlåta sig till att gynna sån massinvandring.
    Det vore ju rena hyckleriet. Tyst
    Vi köper nyttiga blåbär, dom söker inte asyl
  • Be11a

Det finns många olika sorters blåbär (precis som det tex finns många olika äppelsorter).
    Många odlade sorter ser ganska annorlunda ut än våra svenska vilda. Tex är odlade ofta ganska höga buskar till skillnad från vårat låga ris. Se bild i länken www.exmoorblueberries.co.uk/

Om du tittar innuti de "köpebär" som finns färska i affären från tex Chile ser du att oftast är själva köttet inne i bäret vitt och inte blått som våra vilda.

När man talar om blåbär som "superfood" och jättenyttigt, är det oftast det vilda bäret (som man blir så blå av) som anses vara så supernyttigt.

Jag tycker att färska odlade bär är ganska gott och smakar ganska nära vilda bär men i en paj så får man inte i närheten av samma smak som de vilda bären.

Svar på tråden Odlade blåbär eller frysta