• Anonym (mamma!)

Umgänges fråga!

jag undra när man ha rätt att döma en förälder att inte ha umgänge?

min sons pappa har inte träffat våran pojk på snart 3 år. han fyller 6 år snart!

dom träffades dock två gånger i höstas! och umgänget förut för 3 år sedan va inte heller bra, sonen va alltid ledsen, orolig osv. och det var aldrig regelbundet. kanske 2-3 månader sedan dröjde det knappt 1 år sedan kom han tillbaka igen ( pappan alltså)  och så va det i stort sätt hela tiden.. fanns dombeslut men han följde inte dessa.

jag vill inte att han ha rätt att komma och gå som han vill, sonen börja bli gammal och han förstår vad hans pappa håller på med. och vill därför inte träffa sin pappa. han har inte pratat om sin pappa sedan dom träffades för ca 6 månader seda, innan dess va det massvis med frågor. men sedan försvann pappa igen, och det har inte varit något problem alls. mer att sonen blev otroligt ledsen, förbannad och arg en tid efteråt..

hur svårt är det att få bort umgängesrätten på en förälder? någon som vet?

• Svar på tråden Umgänges fråga!
  • Anonym (l)

Han kommer alltid att ha rätt att stämma på nytt för att få umgänge igen, även om du lyckas häva domslutet.

• Anonym (svårt)

Umgångesrätten är väl omöjlig att få bort.

• Anonym (Z)

Du kan inte ta bort umgängesrätten det kan bara tr göra

• Anonym (mamma!)
    Anonym (svårt) skrev 2014-01-21 14:50:23 följande:
    Umgångesrätten är väl omöjlig att få bort.
    Anonym (Z) skrev 2014-01-21 15:30:42 följande:

Nej, jag vet att man i vissa fall kan få bort den. men det är jävligt svårt!

ja, jag menar om man går till tingsrätten, vad har jag för chans då t.ex ?

• Anonym (svårt)

Konsultera en jurist, de kan alla ev kryphål

• Anonym (mamma!)

få prata med min advokat kansske :)

• Anonym (Z)
    Anonym (mamma!) skrev 2014-01-21 19:24:38 följande:
    Anonym (Z) skrev 2014-01-21 15:30:42 följande:
    Nej, jag vet att man i vissa fall kan få bort den. men det är jävligt svårt! ja, jag menar om man går till tingsrätten, vad har jag för chans då t.ex ?

Tja du behöver väldigt mycket som talar för att barnet inte skall ha ug! Tänk även på att de på kumlabunkern peddon på saltviksfängelset, mördare på tidaholm och allt vart de du sitter har ofta kvar rätten till umgängen med sina barn trots attde är inne på livstid för mord pedofili etc, då kanske du förstår hur svårt det är
  • en glad

Ingen förälder har villkorslös rätt till umgänge! Och det är varje förälders skyldighet att skydda sitt barn från ett umgänge som det far illa av. Efteresom det är barnet som ÄGER umgängesrätten så kan den också återkallas om barnet far illa. Den enda rätt som fastslås i lagen är att den förälder som vill ha umgänge kan väcka talan i domstol för att få den frågan prövad. Rätt att väcka talan om umgänge alltså, inte att ovillkorligt få den!

Svar på tråden Umgänges fråga!