• Natulcien

Ger du ditt barn D-vitamin upp till 2 år, eller kortare/längre tid?

Jag är lite nyfiken på hur folk, generellt, gör med D-vitaminer..?

Se detta klipp först (1 min 53 sek):

www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/barn-i-norrland-har-d-vitaminbrist

I Finland ger man D-vitamin upp till 18 år, och det verkar ju som om man kommer att ändra rekommendationerna även i Sverige.

Vi gav sonen extra D-vitamin tills han var 3 år, sen slutade vi. Men då är vi ute mycket varje dag, samt äter fisk 1-2 gånger i veckan.

• Svar på tråden Ger du ditt barn D-vitamin upp till 2 år, eller kortare/längre tid?
  • Birgitta2

Vintertid fick mina barn d-vitaminer i många år. Själv äter jag d-vitaminer vintertid som vuxen.

• SannaB83

Hela familjen äter tillskott av d-vitamin på vinterhalvåret. Barnen är 4 och 6 år. Blev själv konstaterad brist på just d- vitamin och vet hur risig man kan må

• Natulcien
    Birgitta2 skrev 2014-01-21 13:07:26 följande:
    Vintertid fick mina barn d-vitaminer i många år. Själv äter jag d-vitaminer vintertid som vuxen.
    SannaB83 skrev 2014-01-21 14:00:32 följande:
    Hela familjen äter tillskott av d-vitamin på vinterhalvåret. Barnen är 4 och 6 år. Blev själv konstaterad brist på just d- vitamin och vet hur risig man kan må
    Ok. Tack för svar. Jag funderar också på om vi borde ge D-vitamin just under vinterhalvåret. Men å andra sidan tänker jag att det inte ska behövas om man äter allsidigt och är ute mycket. Sonen äter dessutom väldigt bra.

• Duckan

Vi gav inte D-vitamin längre än man fick de dropparna av bvc. Vi tankar sol  hela sommarhalvåret en vecka varje vinter ochf år hoppas att det räcker en bit på vägen.

• Pandamamma79

Ska enligt rekommendation av BVC ge det till våra barn till de är 5 år. De har lite mörkare pigment som de fått av mig. Jag har dock inte fått det till jag var 5 år...

Men ja, intressant!

• marmelad

Här äter både vi vuxna och barnen på 5, 3 & 2 år d-vitaminer. Tuggtabletter till barnen

Har läst mycket om att vi alla här  norden egentligen behöver tillskott av d-vitamin för att undvika brist, så vi kör på det

• Lilja7

Jag gav D- vtiamin helt till 2 år men jag har börjat igen under vinterhalvåret och kommer nog fortsätta under vintern tills sonen i alla fall blir 5. Har läst att många barn får brist under vinterhalvåret. dessutom har min son en annan hudtyp, inte mörk men inte den mer rosa svenska heller.

Svar på tråden Ger du ditt barn D-vitamin upp till 2 år, eller kortare/längre tid?