• Trött förälder

Varför måste de välja dåliga skor

Hej,

Min som envisas att gå omkring i converse skor hela vintern fast han bli alldeles kall och blöt om fötterna nu när det kommit snö och slask. Vad tycker ni andra om att era barn går runt i såna olämpliga skor. Visar ni att ni är besvikna på deras omdömme eller håller ni det inom er?

mvh

Trött förälder

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-21 12:15
    Det började ju bra, "som" ska ju vara "son", ledsen för det...
  • Svar på tråden Varför måste de välja dåliga skor
  • Dixie

De är tonåringar... Det räcker väl om anledning!? nu är mina barn inte så stora, men jag skulle gissa att ju mer föräldrarna tjatar ju mindre benägna är tonåringarna att byta skor!

• tjej87

Om han är tonåring så lär han väl kunna fatta själv att bättre skor=torra fötter. Men vinterkängor är inte lika snyggt enligt honom och därför väljer han att vara snygg/cool etc istället för att ha torra fötter... Det är ju bara han själv som lider av kalla och blöta fötter så länge han inte verkar bli sjuk av det. Låt honom vara, han kommer växa upp han med

Mvh,
    Tjejen som gick i converse året runt mellan åldrarna 15-22 :P

• Intebaramamma

Min son som är 17 år går också i tygskor.
    Jag förstår inte varför och tycker egentligen att det är ett förbaskat dumt val av honom! Men nu har jag ju själv varit tonåring och frusit häcken av mig/svettats floder bara för att jag velat ha ett visst plagg.
    Jag frågar honom ibland om han inte fryser, inget mer. Finns enligt mig viktigare strider att ta med en tonåring..

• puss

det finns väl en vintervariant?

*puss puss puss puss*
  • Trött förälder

Man blir ju trött över att han går och snorar genom hela vintern när man rätt lätt skulle slippa det mesta med ett byte av skor.

• Dixie
    Trött förälder skrev 2014-01-21 12:26:47 följande:
    Man blir ju trött över att han går och snorar genom hela vintern när man rätt lätt skulle slippa det mesta med ett byte av skor.

Fast man blir väl inte förkyld av kalla fötter?
  • Natulcien
    Trött förälder skrev 2014-01-21 12:26:47 följande:
    Eventuell snorighet har inget med kalla skor att göra. Snarare dåligt immunförsvar, eller om han äter och sover kasst.

Jag kan tillägga att jag vandrade igenom senare tonåren som en konstant frusen, men högst modemedveten, pingla under vinterhalvåret. Traskade runt i nylonstrumpor, tunnsulade stövlar och utan mössa hela vintern. Helt galet. Men sjuk var jag aldrig. Och då menar jag aldrig.

• Trött förälder

Ja men jag tänker ju att om han blir blöt om fötterna så kommer han att få i sig bakterier som finns ute när han suger på stortån som han alltid gjort när han ska somna.

• Topcom
    Trött förälder skrev 2014-01-21 13:09:16 följande:

Ja men jag tänker ju att om han blir blöt om fötterna så kommer han att få i sig bakterier som finns ute när han suger på stortån som han alltid gjort när han ska somna.

Ööh... Hur gammal är han??
  • Rainbow gg
    Trött förälder skrev 2014-01-21 13:09:16 följande:
    Hur fan kan man somna med stortån i munnen?
    Tvättar han aldrig fötterna?

Önskar att jag kunde böja mig så mycket att jag kan klia mig på näsan med fötterna.
  • Emmi27

Tonåringar säger jag bara. Det ska vara snyggt, inte praktiskt ;) Jag var likadan med skillnaden att jag aldrig.blev förkyld. När jag gick i högstadiet och i början av gymnasiet var det inne med Timberlandkängor, Cat funkade också om det var rätt färg. Men det ville man alltså ha för att det var snyggt, inte för att det var varmare än gympadojor. Man frös hellre än att gå i fula kläder. *Note to self: kom ihåg detta när framtida egna barn blir tonåringar * Men du, suger på stortån!?

• Trött förälder

Han började med det när han var bebis och sen har han alltid varit vid så han har fortsatt, han håller ju på med gymnastik så det hjälper väl till att hålla han rörlig.

• Majsan70

Jag lägger inga som helst värderingar i vad mina tonåringar väljer att ha på fötterna. Varför skulle jag tycka att det är dåligt omdöme och varför bli besviken?

• knivskrik

Min mamma tyckte att det var lite korkat att gå i converse när det var vinter, och att jag fick skylla mig själv om jag frös.

Hon slutade dock ta upp ämnet när pappa fint påpekade att hon gjort samma sak som tonåring. Skrattande

Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • fluu

Är han inte totalt tappad fattar han att det inte är vinterskor, att han löper högre risk att bli sjuk/kall/blöt/whatever. Jag skulle inte känna att det är något jag behöver informera en tonåring om...

Jag har kompisar som går runt hela vintern i vårjacka och söndriga skor. Får de följder får de stå sitt kast liksom.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Josephine96

Jag måste va en udda tonåring för jag älskar boots och skulle aldrig få för mig att ha converse på vintern Drömmer Dels för att jag är extremt frusen så jag fryser ihjäl om jag inte har stövlar med bra fodring, och dels för att jag tycker boots är sjukt mycket snyggare och bekvämare. Plus att de bara tar 5 sekunder att dra av och på. Dessutom är converse hala att gå med på is så nä tack...

• sextiotalist

Haha, jag gick omkring med träskor en hel vinter, synnerligen opraktiskt eftersom snön fastnade under träskorna, en annan period hade jag gummistövlar (sk seglarstövlar som var väldigt populära under 70-talet).
    Senare fick jag komplex för mina stora fötter och klämde in dom i för små skor (aj, aj)

• sextiotalist
    Josephine96 skrev 2014-02-01 13:45:45 följande:
    Jag måste va en udda tonåring för jag älskar boots och skulle aldrig få för mig att ha converse på vintern Drömmer Dels för att jag är extremt frusen så jag fryser ihjäl om jag inte har stövlar med bra fodring, och dels för att jag tycker boots är sjukt mycket snyggare och bekvämare. Plus att de bara tar 5 sekunder att dra av och på. Dessutom är converse hala att gå med på is så nä tack...
    Det är min tonåring också, bra skor och rejäl jacka. Han sätter tom på sig långkalsonger när det blir tillräckligt kallt. Mor och far är förundrade, för vi var inte så "duktiga"
Svar på tråden Varför måste de välja dåliga skor