• Monchichier

Barf

Hur mycket jobb innebär det egentligen?
    Och första frågan jag har: Kan man göra matlådor till katten för typ en vecka framåt? så att det bara är att servera maten färdig. Om man har det tex som jag, en lat partner hemma som bara vill köra med portionspåsar föra att det är smidigast. Där till och med burkmat ratas eftersom det innebär mycket, mycket mer slafs.

• Svar på tråden Barf
  • Monchichier
    nemo1 skrev 2014-01-20 12:20:29 följande:
    Gå in på barf.ifokus.se
    Jag har hittat den sidan, men tycker att den är fruktansvärt rörig.
    Får epilepsi bara av tanken på layouten och upplägget där.
    Finns det någon annan sida du känner till? Någon engelsk kanske?

Är också intresserad av folks erfarenheter. Hur mycket jobb innebär det, egentligen?
  • nemo1

Jag barfar personligen inte eftersom jag hela tiden har mycket jourkatter också. Men det gäller att man kan alla grunder annars kan katten få någon näringsbrist, det är viktigt att det blir rätt procent av allt. Barfar du inte helt så måste du ge kattmat också. Här ger jag kycklinghjärtan och kycklingvingar någon gång i veckan, det är allt.
    De som barfar gör ju stora satser som de sedan fryser in i portioner med rätt mängd av allt.

• lennartsdotter

Det behöver inte vara särskilt meckigt alls, det beror mycket på vad man har tillgång till för råvaror. Jag köper en del i mataffärer och beställer från zoo.se

Man kan göra röror och fixa matlådor för en vecka eller så kan man låta bli. Jag gör bara en röra och det är en röra med lever, hjärta, lunga, njure och eventuella tillskott. Den får katterna en gång om dagen. I övrigt får de ett köttben på kvällen och kött på morgonen. Inte mycket jobb alls.

• nemo1
    lennartsdotter skrev 2014-01-20 15:58:50 följande:
    Det behöver inte vara särskilt meckigt alls, det beror mycket på vad man har tillgång till för råvaror. Jag köper en del i mataffärer och beställer från zoo.se

Man kan göra röror och fixa matlådor för en vecka eller så kan man låta bli. Jag gör bara en röra och det är en röra med lever, hjärta, lunga, njure och eventuella tillskott. Den får katterna en gång om dagen. I övrigt får de ett köttben på kvällen och kött på morgonen. Inte mycket jobb alls.
    Enligt de som är kunniga på Barf så är det mycket viktigt att det blir rätt procent av allt för att katten ska må bra.
  • Monchichier
    nemo1 skrev 2014-01-20 17:12:19 följande:
    Enligt de som är kunniga på Barf så är det mycket viktigt att det blir rätt procent av allt för att katten ska må bra.
    Det låter som mycket jobb, speciellt när jag inte kommer få något som helst uppbackning eller hjälp med det.
    Lägger ner tanken till vidare.
  • lennartsdotter
    nemo1 skrev 2014-01-20 17:12:19 följande:
    Självklart, jag skriver inget annat. Sedan är det väl överdrivet nitiskt att det ska vara exakt på procenten, men man bör ge runt:

5% lever
    10% ben
    10% övrigt (jag kör på inre organ som lunga och njure)
    75% kött

Tillämpat i praktisk utfodring blir det hos mig köttben på kvällen, organröra en gång om dagen och kött en gång om dagen.
  • Ankibarf

Men Lennartsdotter jag funderar lite på % listan du skrivit. Ska man inte tillsätta något mer än det? Typ någon grönsak el nåt? Det var något ämne de kunde få bryskt på taurin el nåt. Vi har börjat i förra veckan och tar tacksamt emot tips. Vi kör bara på nött pga allergi men ska byta till något som min katt inte haft kontakt med innan.

Typ lamm el nåt kalkon kanske. Men hur får du tag i lunga, och alla såna saker från allt el du blandar från olika djur?

Just nu har vi köpt färdiga Much med nött  bara.

Svar på tråden Barf