• Anonym (Frågande)

Vad får man o vad får man inte?

Hej

Vill ha lite hjäl med o reda ut ett par saker.
     Är så att jag har varannan helg men ändå delad vårdnad fortfarande.

Och den andra föräldern börjar bråka om både de o andra när barnen åker hem efter helgen.

Kan den andra föräldern neka barnen o göra saker när dom är här?

Bara tjafs fort de har varit här o är allmänt otrevlig mot mig hela tiden, finns alltid nått att haka upp sig på efter våran helg. Och lämningsdagen är hemsk, för så fort de plingar i telefonen så får man ont i magen för man vet att de är skit på inkommande.

Men håller god ton o svarar aldrig på ett otrevligt vis fast jag så gärna vill.

Nån som kan hjälpa mig med detta. Ska kontakta fler instanser under veckan också för att mer rätsida i detta.

FÖr att även om vi inte fungerar ihop så ska de ju inte drabba barnen.

• Svar på tråden Vad får man o vad får man inte?
  • Nyfiken gul

Vad du gör med barnen på din tid har den andra föräldern inte med att göra  - punkt

Vad den andra föräldern gör med barnen på sin tid har DU inte med att göra - punkt. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Frågande)

Är den tanken jag har haft oxå. 

Och som sagt jag lägger mig inte i vad de gör där.

Enda jag gjorde en gång var att när den andra neka barnen o göra något här så sa jag att då får dom inte göra de hos denne heller.

Men tack för dit svar :)

• ZsaZsa

Vad är det den andre föräldern har synpunkter på? Vad tjafsas det om? Det är lite svårt att svara på din fråga utan att veta. Kan du ta något exempel?

• Anonym (Frågande)

Glömda kläder, vad för bil dom åker.

Om de åker fyrhjuling eller ej. Allt tjafsas om ungefär

• Anonym (Mimmi)

Håller med ovanstående, det behövs några exempel för att kunna svara..

• ZsaZsa
    Anonym (Frågande) skrev 2014-01-19 21:36:01 följande:

Glömda kläder, vad för bil dom åker.

Om de åker fyrhjuling eller ej. Allt tjafsas om ungefär

Vem glömmer kläder? Varför kritiseras det vilken bil man åker i? Åker de lagligt med fyrhjulingen? Jag menar, vad består kritiken i och vad grundar den sig på?
  • Anonym (Frågande)

Jag har glömt nått enstaka klädesplagg som legat i tvätt högen.

ZsaZsa skrev 2014-01-19 21:50:06 följande:
    Vem glömmer kläder? Varför kritiseras det vilken bil man åker i? Åker de lagligt med fyrhjulingen? Jag menar, vad består kritiken i och vad grundar den sig på?

De är jag som glömt nått enstaka klädesplagg som legat kvar i tvätt. 

Äldre raggarbil men de finns bälte. År på våran tomt o åker med vuxet sällskap

Det i grund o botten beror på var att jag lämnade denne i sommar o sedan träffade en ny o de passade inte. De var då alt tjafs började från den som har barnen den andra tiden mot mig som har varannan helg.

• Nyfiken gul

Vis av egen erfarenhet - tjafsa aldrig om någonting - Punkt.  

Om det finns åsikter om hur du gör med barnen och vad du gör med barnen, be den andra föräldern att skriva upp det på en lapp och så kan ni ta ett möte på familjerätten och diskutera det i lugn och ro tilslammans med proffs på området och få input o tips på det hon har skrivit och anser vara fel. 

Mycket av det som då står på lappen kommer att vara överstökat för den andras förälderns del och när det hetsiga humöret ebbat ut kanske en och annan punkt också stryks.  = det blir i praktiken mindre att prata om när ni väl når familjerätten och ännu längre fram kanske det inte ens blir något möte hos familjerätten när man fått tänka ytterligare ett varv på saken.

Detta var ett råd JAG fick från familjerätten när jag o exet tjafsade om allt.

Du har ju heller ingen skyldighet att svara på tjafset, bara hänvisa till att du gör vad du vill med barnen på din tid och därmed finns inget att diskutera. 

Ge ingen möjlighet att starta upp tjafs helt enkelt.

När det gäller praktiska saker som glömda kläder  och såna saker kan du ju hjälpa dig själv genom att klädern som barnen har på sig när dom kommer till dig läggs direkt i ryggsäck när dom kommer och så får dom ha kläder på sig som du har hemma.   Köp helt enkelt egna kläder att ha hos dig så slipper egna kläder slarvas bort och det blir mindre att tjafsa om. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Frågande)
    Nyfiken gul skrev 2014-01-19 22:17:45 följande:
    Vis av egen erfarenhet - tjafsa aldrig om någonting - Punkt.  

Om det finns åsikter om hur du gör med barnen och vad du gör med barnen, be den andra föräldern att skriva upp det på en lapp och så kan ni ta ett möte på familjerätten och diskutera det i lugn och ro tilslammans med proffs på området och få input o tips på det hon har skrivit och anser vara fel. 

Mycket av det som då står på lappen kommer att vara överstökat för den andras förälderns del och när det hetsiga humöret ebbat ut kanske en och annan punkt också stryks.  = det blir i praktiken mindre att prata om när ni väl når familjerätten och ännu längre fram kanske det inte ens blir något möte hos familjerätten när man fått tänka ytterligare ett varv på saken.

Detta var ett råd JAG fick från familjerätten när jag o exet tjafsade om allt.

Du har ju heller ingen skyldighet att svara på tjafset, bara hänvisa till att du gör vad du vill med barnen på din tid och därmed finns inget att diskutera. 

Ge ingen möjlighet att starta upp tjafs helt enkelt.

När det gäller praktiska saker som glömda kläder  och såna saker kan du ju hjälpa dig själv genom att klädern som barnen har på sig när dom kommer till dig läggs direkt i ryggsäck när dom kommer och så får dom ha kläder på sig som du har hemma.   Köp helt enkelt egna kläder att ha hos dig så slipper egna kläder slarvas bort och det blir mindre att tjafsa om. 
    Tusen tack för din hjälp Hjärta
  • ZsaZsa

Glömde kläder och åka lite på tomten låter ju inte så farligt, så länge du inte kör som en buse och tar onödiga risker. Men varför skulle du? Du är väl också rädd om barnen, menar jag.

Jag tror på att i första hand inte göra någon större grej av det där, för det låter som saker som den andre inte har med att göra och småsaker. Tjafsa om något enstaka plagg som ligger i tvättkorgen är ju regelrätt trams. Då är man bara grälsjuk, så låt inte den andre komma någon vart med det om du kan.

Tjafsas det fortsättningsvis eller för mycket så är rådet att gå till familjerätten där denne lägger fram sina synpunkter bra.

Personligen tycker jag att det är lätt tragiskt när föräldrar inte kan sköta barnen tillsammans utan måste börja med varsin garderob och sådant. Det är ju faktiskt _barnens_ kläder, inte föräldrarnas.

• Anonym (signatur)

Och om det är möjligt, hämta och lämna på förskola/skola så slipper ni må kass av att mötas.
    Be henne gärna maila sina klagomål och sin  info så har ni skriftligt på allt och slipper dessutom ringas.

• Brumma

Fråga angående raggarbil o fyrhjulingen...

Hur gamla är barnen? DI skriver att det finns säkerhetsbälten i bilen men är de tillräckligt stora för att säkerhetsbälten räcker? Är de under 140cm ska de ju ha kudde oxå (annars kan säkerhetsbältet sitta fel o skada) o är de under fyra år ska de ju helst sitta bakåtvänt.

Fyrhjulingen då - våra barn åker oxå fyrhjuling så själva åkandet har jag absolut inget emot - men vad använder de för skydd? Hjälmar? Ryggskydd? Kängor?

• Anonym (Frågande)
    Brumma skrev 2014-01-24 20:27:04 följande:
    Fråga angående raggarbil o fyrhjulingen...
    Hur gamla är barnen? DI skriver att det finns säkerhetsbälten i bilen men är de tillräckligt stora för att säkerhetsbälten räcker? Är de under 140cm ska de ju ha kudde oxå (annars kan säkerhetsbältet sitta fel o skada) o är de under fyra år ska de ju helst sitta bakåtvänt.

Fyrhjulingen då - våra barn åker oxå fyrhjuling så själva åkandet har jag absolut inget emot - men vad använder de för skydd? Hjälmar? Ryggskydd? Kängor?

De är såpass bälten så de kan ha sina kuddar de behöver för att sitta absolut helt lagligt.

Och för att få åka på fyrhjulingen så är de skydd som gäller o inget annat de är de krav jag har själv :)

• Brumma
    Anonym (Frågande) skrev 2014-01-30 17:27:24 följande:

De är såpass bälten så de kan ha sina kuddar de behöver för att sitta absolut helt lagligt.

Och för att få åka på fyrhjulingen så är de skydd som gäller o inget annat de är de krav jag har själv :)

Över fyra år o under 140cm då :)

Då tycker jag att det är helt upp till dig vad barnen gör när de är hos dig :)
Svar på tråden Vad får man o vad får man inte?