• klarabella87

Åka bort 2-3 veckor i sommar, vad är de bästa för katten?

I sommar ska vi åka bort och vara borta 2-3 veckor. Ej bestämt. Men minst 2 veckor. Vår katt som är både ute och innekatt ska vi skaffa kattvakt åt.

alternativ 1 är hos min sambos mamma hon bor i lägenhet på 55 kvadrat, om han skulle bo där så skulle de innebära att han får vara innekatt under hela perioden (kanske en promenad om det går i koppel)

Vet inte hur han skulle reagera med att få vara inne under så lång tid (de har han aldrig varit förut under så lång tid) Han är van att gå på låda, så det är det inga problem. Men han gillar att vara ute mycket på sommaren och jag är rädd för att han kanske bara ska sitta och jama vid dörren, kanske bli deppig,m.m.)
    De är inget alternativ att han får leva som utekatt här för det är för mycket trafik!

alternativ 2  är att han ska bo hos mina föräldrar som bor ute på landet, de har 2 katter, 1 hund och hästar. Saken är den att dom inte bor så jättelångt från oss. Och som är känt kan ju katter lokalisera sitt "ursprungs hem" och jag är då rädd för att han ska börja röra sig bort därifrån för att komma hem till sitt vanliga hem. Sen vet jag inte hur han skulle reagera med att de bor andra djur där och framförallt 2 andra katter! Han har iofs inga problem med andra katter (här där vi bor) han sitter ofta och "pratar med grannkatten" ..
    Är också rädd för att han inte ska våga äta/dricka och komma till huset.

Hm. Vad tror ni skulle vara bästa alternativet.

Att be en granne mata vår katt känner jag inte för att göra då jag tycker de är för lång tid att lägga ansvaret på en granne. 

• Svar på tråden Åka bort 2-3 veckor i sommar, vad är de bästa för katten?
  • lilla mej

Alla katter ar sakert olika hur de reagerar pa saker men sa har gick det for oss..
    Min forsta katt lamnade vi hemma hos nagra kompisar nar vi skulle bort 2 veckor, hon blev sa stressad och jamade hela tiden till slut smet hon ut och kom bort vi hittade henne aldrig:(

Var nuvarande katt lamnade vi pa kattpensionat nar vi skulle bort en gang men hon blev super stressad av det och satt i ett horn i 2 veckor, sa det var inget alternativ for oss igen. Vi fragade en kompis att mata och se till katten hemma hos oss nasta gang och det var katte jatte nojd med. Sa sa har vi gjort varje gang efter det. 

• Queenie70

Skulle inte släppa ut katten från nytt hus.

• Rocket Mania

Jag röstar också på husvakt. Har ni ingen äldre pålitlig tonåring eller annan släkting etc som kan bo hemma hos er under tiden?

Så gjorde vi när vi reste bort sist, lånade ut lägenheten till 2 (pålitliga) 20-åringar som behövde testa att bo själva. De fick bo gratis mot att de tog hand om katten osv.

• Shorona

För att vara på densäkra sidan ska man ju ändå inte släppa ut katter de typ två första veckorna på ett nytt ställe ändå så, just för att de inte ska söka sig hem.

Jag hade antingen försökt få någon att bo hemma hos mig med katten eller en kattvakt som inte släpper ut den.

• nemo1

Alternativ 1 helt klart. Katten associerar inte hennes hem med utgång så jag tror inte det är några problem så länge hon inte försöker med koppelpromenader. Kattvakt låter inte bra då katten kan skada sig eller bli sjuk när den är ute och ingen kanske kommer och släpper in den på många timmar. Alternativ 2 finns det stor risk som du skriver att katten går hem hela tiden.

• Monchichier

Jag skulle först kolla runt i bekantskapskretsen om någon vill vara husvakt.
    Småkusiner, kollegors ansvariga tonårsbarn, syskon, övriga släktingar, kompis.

Annars skulle jag välja alternativ 1. Risken finns att katten blir deprimerad, men det blir bra så fort han kommer hem igen.

• Capt Janeway
    klarabella87 skrev 2014-01-19 10:46:09 följande:
    I sommar ska vi åka bort och vara borta 2-3 veckor. Ej bestämt. Men minst 2 veckor. Vår katt som är både ute och innekatt ska vi skaffa kattvakt åt.

alternativ 1 är hos min sambos mamma hon bor i lägenhet på 55 kvadrat, om han skulle bo där så skulle de innebära att han får vara innekatt under hela perioden (kanske en promenad om det går i koppel)

Vet inte hur han skulle reagera med att få vara inne under så lång tid (de har han aldrig varit förut under så lång tid) Han är van att gå på låda, så det är det inga problem. Men han gillar att vara ute mycket på sommaren och jag är rädd för att han kanske bara ska sitta och jama vid dörren, kanske bli deppig,m.m.)
    De är inget alternativ att han får leva som utekatt här för det är för mycket trafik!

alternativ 2  är att han ska bo hos mina föräldrar som bor ute på landet, de har 2 katter, 1 hund och hästar. Saken är den att dom inte bor så jättelångt från oss. Och som är känt kan ju katter lokalisera sitt "ursprungs hem" och jag är då rädd för att han ska börja röra sig bort därifrån för att komma hem till sitt vanliga hem. Sen vet jag inte hur han skulle reagera med att de bor andra djur där och framförallt 2 andra katter! Han har iofs inga problem med andra katter (här där vi bor) han sitter ofta och "pratar med grannkatten" ..
    Är också rädd för att han inte ska våga äta/dricka och komma till huset.

Hm. Vad tror ni skulle vara bästa alternativet.

Att be en granne mata vår katt känner jag inte för att göra då jag tycker de är för lång tid att lägga ansvaret på en granne. 

Alternativ 1.

Ingen katt bör släppas ut från en bostad om de inte bott där i ett par månader minst innan de fått "bäring" på bart de är. Släpper man ut de från ett nytt hem är risken stor att de går vilse.

Hellre då att katten "deppar lite" för att vara instängd. Trots allt är kissen säker. :)

• klarabella87

Oj ett par månader ? Hehe när vi köpte vår katt (han var vuxen då) fick han gå ut utomhus efter 1 vecka. Och det tyckte jag var lång tid! =) Han höll sig nära huset och gör de fortfarande =)

Ok. Men jag kommer troligtvis köra på första alternativet

• nemo1
    klarabella87 skrev 2014-01-21 21:52:51 följande:
    Oj ett par månader ? Hehe när vi köpte vår katt (han var vuxen då) fick han gå ut utomhus efter 1 vecka. Och det tyckte jag var lång tid! =) Han höll sig nära huset och gör de fortfarande =)

Ok. Men jag kommer troligtvis köra på första alternativet
    Då hade du en jäkla tur bara.
  • Owza87
    nemo1 skrev 2014-01-21 21:54:32 följande:
    Då hade du en jäkla tur bara.
    När jag flyttade (ca. 200m från min gamla lägenhet) så var mina katter inne i ca en vecka med. Och de gick inte tillbaka. Då hade jag nog också en jäkla tur Tungan ute
Svar på tråden Åka bort 2-3 veckor i sommar, vad är de bästa för katten?