Åka bort 2-3 veckor i sommar, vad är de bästa för katten?
I sommar ska vi åka bort och vara borta 2-3 veckor. Ej bestämt. Men minst 2 veckor. Vår katt som är både ute och innekatt ska vi skaffa kattvakt åt.
alternativ 1 är hos min sambos mamma hon bor i lägenhet på 55 kvadrat, om han skulle bo där så skulle de innebära att han får vara innekatt under hela perioden (kanske en promenad om det går i koppel)
Vet inte hur han skulle reagera med att få vara inne under så lång tid (de har han aldrig varit förut under så lång tid) Han är van att gå på låda, så det är det inga problem. Men han gillar att vara ute mycket på sommaren och jag är rädd för att han kanske bara ska sitta och jama vid dörren, kanske bli deppig,m.m.)
De är inget alternativ att han får leva som utekatt här för det är för mycket trafik!
alternativ 2 är att han ska bo hos mina föräldrar som bor ute på landet, de har 2 katter, 1 hund och hästar. Saken är den att dom inte bor så jättelångt från oss. Och som är känt kan ju katter lokalisera sitt "ursprungs hem" och jag är då rädd för att han ska börja röra sig bort därifrån för att komma hem till sitt vanliga hem. Sen vet jag inte hur han skulle reagera med att de bor andra djur där och framförallt 2 andra katter! Han har iofs inga problem med andra katter (här där vi bor) han sitter ofta och "pratar med grannkatten" ..
Är också rädd för att han inte ska våga äta/dricka och komma till huset.
Hm. Vad tror ni skulle vara bästa alternativet.
Att be en granne mata vår katt känner jag inte för att göra då jag tycker de är för lång tid att lägga ansvaret på en granne.