• örebroaren

HJÄLP, katten kan inte gå tror hon har ont i bakbenen!! Vad har hänt? Hon har ont!!

Detta är akut vet inte vad jag ska göra. Min katthona är ca 1 år gammal och hon kan inte gå, det verkar som att hon har ont i bakbenen. Hon försöker resa sig och gå men det går inte, benen sviker. Då lägger hon sig på rygg och jamar. När man rör vid bakbenen jamar hon som att hon har ont.

Veterinären har inte öppet nu va? Borde jag ringa något nummer? Vill inte att hon ska dö.... Vad kan det vara för något?

För 10 min sedan var hon pigg och sprang runt...

• Svar på tråden HJÄLP, katten kan inte gå tror hon har ont i bakbenen!! Vad har hänt? Hon har ont!!
  • örebroaren
    Tjatigt skrev 2014-01-19 20:31:06 följande:

Ja men du som är så duktig vet väl att katter kan bete sig olika? En del har tysta löp och en del vrålar ordentligt. Pollett heter det.
    +1 på den!
  • Tobby
    Tjatigt skrev 2014-01-19 20:37:40 följande:

Ska? Det är väl upp till folk hur dom gör. Tycker du inte att uppfödare ska veta allt innan de avlar?
    Detta handlar inte om en avlare
  • Sorbus
    nemo1 skrev 2014-01-19 17:28:15 följande:
    Då läser man såklart på om katter INNAN man köper katten!
    Om man aldrig haft katt innan och inte sett en löpande katt förut så tror jag första första gången katten löper kan vara lite av en chock - även om man läst på. All katter beter sig inte likadant och hos vissa kan det vara ett rätt intensivt beteende som säkert kan vara svårt att föreställa sig, bara baserat på vad man läst i text.

Sedan ska man givetvis ta reda på så mycket man kan om sitt djur och vad man ger sig in på, men just löptiden kan som sagt vara en ...hmm.. . oväntad upplevelse för den som inte har tidigare  erfarenhet.
  • nemo1
    Tjatigt skrev 2014-01-19 20:31:06 följande:

Ja men du som är så duktig vet väl att katter kan bete sig olika? En del har tysta löp och en del vrålar ordentligt. Pollett heter det.
    Å förlåt ordmärkare, var för snabb på tangenterna, ska aldrig ske igen.
    Självklart löper katter olika när det gäller att vråla eller ej men de övriga tecknen förstår även en tioåring.
  • nemo1
    örebroaren skrev 2014-01-19 20:40:06 följande:
    Tack... Jag tog emot denna katt akut då den inte hade något hem. Har aldrig haft någon katt innan. Hade endast någon dag på mig att förbereda mig för att ta emot katten. Exakt, tveksamt att ni kan allt om katter.

Skulle jag ha sagt nej till en stackars hemlös katt för att jag inte var tillräckligt påläst? Snälla.
    Vilken tur att du fick tips från kommentarerna på vad du skulle skylla på.
  • Tjatigt
    Tobby skrev 2014-01-19 20:42:58 följande:

Grattis. Du kom på det nu. Men ni skriver att kattägare sks veta allt om katter, men då frågar jag om uppfödarna. De borde ju inte fråga om minsta lilla på forum då de verkligen borde veta.
  • Tjatigt
    nemo1 skrev 2014-01-19 20:49:56 följande:

Självklart löper katter olika när det gäller att vråla eller ej men de övriga tecknen förstår även en tioåring.

nemo1 skrev 2014-01-19 20:49:56 följande:

Och här är ett exempel på hur man vill förminska andra människor.
  • Tobby
    Tjatigt skrev 2014-01-19 21:24:58 följande:

Grattis. Du kom på det nu. Men ni skriver att kattägare sks veta allt om katter, men då frågar jag om uppfödarna. De borde ju inte fråga om minsta lilla på forum då de verkligen borde veta.
    Allt har jag aldrig skrivit
  • örebroaren
    Tjatigt skrev 2014-01-19 21:29:21 följande:

Och här är ett exempel på hur man vill förminska andra människor.
  • felicityporter
    Tjatigt skrev 2014-01-19 21:24:58 följande:

Det är finns väl knappast någon som är så verklighetsfrånvänd och självgod att hon/hon kan påstå att denne kan allt om katter - uppfödare eller ej? Jag skulle i varje fall aldrig köpa katt av en sådan uppfödare, varningsklockarna ringer så högt att man nästan får tinnitus! Förvånad Däremot ska självklart alla kattägare ha en grundläggande kunskap av katter och till detta hör givetvis löp, vad som händer med fertila katter; de risker, problembeteenden och sjukdomar som kommer av detta samt vikten av att kastrera (både honor och hanar).
  • Tjatigt
    Tobby skrev 2014-01-19 20:42:58 följande:

Uppfödare heter det. Nej det handlar om en kattägare som har bekymmer om sin katt. Men du menar att man ska läsa på och veta grunderna om katten innan man köper en. Då söder jag att uppfödarna (som många gånger äger flera katter) inte heller alltid vet grunderna. Förstår du hur jag menar?
  • Tjatigt
    felicityporter skrev 2014-01-19 23:06:42 följande:
    Det är finns väl knappast någon som är så verklighetsfrånvänd och självgod att hon/hon kan påstå att denne kan allt om katter - uppfödare eller ej? Jag skulle i varje fall aldrig köpa katt av en sådan uppfödare, varningsklockarna ringer så högt att man nästan får tinnitus!  Däremot ska självklart alla kattägare ha en grundläggande kunskap av katter och till detta hör givetvis löp, vad som händer med fertila katter; de risker, problembeteenden och sjukdomar som kommer av detta samt vikten av att kastrera (både honor och hanar).

En del av det du tar upp här är viktigt att veta NÄR MAN PLANERAR KÖP AV KATT. Ursäkta versalerna men jag kan inte feta text på mobilen.
  • Tjatigt
    Tobby skrev 2014-01-19 21:38:08 följande:
    Allt har jag aldrig skrivit

Du höll då med om det.
  • Tobby
    Tjatigt skrev 2014-01-20 08:16:32 följande:

Uppfödare heter det. Nej det handlar om en kattägare som har bekymmer om sin katt. Men du menar att man ska läsa på och veta grunderna om katten innan man köper en. Då söder jag att uppfödarna (som många gånger äger flera katter) inte heller alltid vet grunderna. Förstår du hur jag menar?
    Vad har uppfödare ens med ts att göra ???
  • Tjatigt
    Tobby skrev 2014-01-20 08:25:09 följande:
    Vad har uppfödare ens med ts att göra ???

Trodde jag förklarade det i förra inlägget, hur jag tänkte???
  • Tobby
    Tjatigt skrev 2014-01-20 08:38:48 följande:

Trodde jag förklarade det i förra inlägget, hur jag tänkte???
    Men det har ändå inte med saken att göra
  • Tjatigt
    Tobby skrev 2014-01-20 08:48:48 följande:
    Men det har ändå inte med saken att göra

Och vad har du tillfört tråden då? Goda råd?
  • Tjatigt

Det vet du väl att inte alla veterinärer har jour. Ampelliljor är inte giftiga.. Läs på internet, så du lär dig grunderna om vad katter kan äta och inte.

• Tobby
    Tjatigt skrev 2014-01-20 09:52:09 följande:

Och vad har du tillfört tråden då? Goda råd?
    Det bästa rådet har många gett ring veterinär , o framför allt tar man reda på var man ringer på jourtid om man har djur
Svar på tråden HJÄLP, katten kan inte gå tror hon har ont i bakbenen!! Vad har hänt? Hon har ont!!