• Christin3

Mjau blötfoder

Hej, min katt väger 3kg och jag funderar på hur mycket mat jag ska ge henne, står 300 på burken men tycker det låter mycket?

Hur mkt ger ni?

• Svar på tråden Mjau blötfoder
  • Philippa

Hur gammal är katten?

Ger du även torrfoder?

• Christin3

Jag vet inte hur gammal hon är  (hitte-katt) men vi gissar på runt året. Ska boka tid hos vet. för bedömning och kontroll.

Jag vill ge mest blötfoder men också en del torrfoder.

• Christin3
    lennartsdotter skrev 2014-01-18 20:04:40 följande:
    Börja med 200 g/dag. Väg henne regelbundet och känn på hullet, justera matintaget därefter.
    Okej, tack. Men hur får du fram det?
  • lennartsdotter
    Christin3 skrev 2014-01-18 20:17:05 följande:
    Okej, tack. Men hur får du fram det?
    En katt behöver grovt räknat (kan diffa på upp till 50%) 100 kcal x sin vikt i kg^0.67 per dag.

Förutsatt att din katt är i bra hull innebär det att hon behöver ungefär 100 kcal x 3^0.67 ~ 209 kcal. (NRC, 2006).

Eftersom energibehovet kan diffa så pass mycket som med 50% är det bättre att räkna lågt än högt (det är lättare att öka på mängden maten till en katt som behöver mer än att banta ner en katt som börjat bli överviktig). Energibehovet kan alltså ligga på allt från 209 x 0,5 (105 kcal) till 209 x 1,5 (314 kcal).

100 g MJAU (tetra) innehåller 290 kJ~70 kcal. 200 g MJAU ger 140 kcal.
  • nemo1

Oftast kan du ge fri tillgång på blötmat. Jag ger alla katter här fri tillgång och alla är fina i hullet. Är hon kastrerad?

Svar på tråden Mjau blötfoder