• Fru Anna

Skridskor i skolan

Jag fick just mail från min sons skola. Om två veckor ska de åka skridskor så barnen måste ha med sig det.
    Min son äger inga skridskor, inte jag heller. Så vi åker aldrig skridskor. Måste jag köpa skridskor för att de ska åka en gång i skolan?

Har någon förslag på var man kan få tag på ett par billiga, men ok skridskor?

• Svar på tråden Skridskor i skolan
  • Diamanta

TS: Vad bra att det löste sig med skridskor. 

Ni som klagar i tråden på att skolan inte får kosta etc. Får era barn gå nakna till skolan, och helst ingen skolväska etc. heller?! (Ja, jag överdriver en smula...) Och som någon annan skrev; badkläder? idrottskläder? Skridskor hör ju till idrotten, och borde således inte vara större problem att skaffa än gympakläder? Vad är skillnaden? Eller anser ni att skolan ska stå för gympakläder också?

• JoBa
    Diamanta skrev 2014-02-16 10:03:27 följande:
    TS: Vad bra att det löste sig med skridskor. 

Ni som klagar i tråden på att skolan inte får kosta etc. Får era barn gå nakna till skolan, och helst ingen skolväska etc. heller?! (Ja, jag överdriver en smula...) Och som någon annan skrev; badkläder? idrottskläder? Skridskor hör ju till idrotten, och borde således inte vara större problem att skaffa än gympakläder? Vad är skillnaden? Eller anser ni att skolan ska stå för gympakläder också?

Det är ju hela tiden just idrotten som kräver en massa extra pengar hemifrån. Det är inte bara skridskor. Det är längdskidor, slalomskidor, badkläder, särskilda inne- och utegympaskor som man som förälder förväntas hålla sina barn med efter idrottslärarens instruktioner.

Jag håller mina barn med allt detta i alla fall, men jag kan förstå att det blir jobbigt för familjer med sämre ekonomi.
  • Diamanta
    JoBa skrev 2014-02-16 10:30:13 följande:

Det är ju hela tiden just idrotten som kräver en massa extra pengar hemifrån. Det är inte bara skridskor. Det är längdskidor, slalomskidor, badkläder, särskilda inne- och utegympaskor som man som förälder förväntas hålla sina barn med efter idrottslärarens instruktioner.
    Jag håller mina barn med allt detta i alla fall, men jag kan förstå att det blir jobbigt för familjer med sämre ekonomi.

Fast finns det verkligen krav från skolans sida att barnen ska ha längdskidor och slalomskidor? Det är väl betydligt vanligare att man åker skridskor/badar vid flera tillfällen under året. Skidor brukar vara en enstaka friluftsdag, där eleverna kan välja aktiviteter. Jag har aldrig varit med om att "obligatorisk" skidåkning. Däremot simundervisning (som dessutom är ett krav i kursplanen) och i stor utsträckning även skridskor (om man bor där ishall/spolad is finns). Det är inte så himla mycket pengar det rör sig om, utslaget på ett år. Idrottskläder är ju inte konstigare än att man köper vanliga kläder till sina barn? Och ett par skridskor behöver inte kosta många kronor. 

Det är dessutom helt "tillåtet" enligt Skolverket. Så alla som gapar om att skolan minsann inte får kosta, ni behöver nog läsa på lite...

• garib

Förr när jag gick i skolan,på 60talet var det aldrig någon som gapade om detta.-.Jag hade både skidor och skridskor trots att mamma var lågavlönad.

• La Lola
    ella02 skrev 2014-02-01 12:07:35 följande:
    Bra att det löste sig.

Men!!!, skolan ska vara gratis och ni ska inte behöva köpa skridskor!!!

Jag är lärare sedan 20 år och vi kan inte kräva att föräldrar ska skaffa skridskor.

När våra elever ska åka skridskor så finns det skridskor och hjälmar att låna.

Händer det igen så ifrågasätt det till rektor!
    Du bor inte i norra Sverige va?
    Här måste man ju ha sån utrustning (skidor o skridskor)....det är ju inte alla skolor som har att låna ut.
    Nu när min äldsta går på högstadiet finns det tack o lov att låna men fram tills att hon började där fick vi allt fixa fram det själva...
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Diamanta
    La Lola skrev 2014-02-16 12:49:06 följande:
    Du bor inte i norra Sverige va?
    Här måste man ju ha sån utrustning (skidor o skridskor)....det är ju inte alla skolor som har att låna ut.
    Nu när min äldsta går på högstadiet finns det tack o lov att låna men fram tills att hon började där fick vi allt fixa fram det själva...
    Och hos er finns säkert en större begagnatmarknad också för just skidor och sånt gissar jag? Så man kan hitta bra saker för en billig peng om man vill.
  • La Lola
    Diamanta skrev 2014-02-16 13:33:19 följande:
    Och hos er finns säkert en större begagnatmarknad också för just skidor och sånt gissar jag? Så man kan hitta bra saker för en billig peng om man vill.
    Nja, det är skitsvårt att hitta billiga andahandsgrejer eftersom det också är fler som behöver grejer...
  • Diamanta
    La Lola skrev 2014-02-16 13:53:55 följande:
    Nja, det är skitsvårt att hitta billiga andahandsgrejer eftersom det också är fler som behöver grejer...
    Fast många kanske åker mkt skidor etc. på fritiden också, så det är  värt att investera i. För vår del skulle det vara ganska kostsamt att köpa ett par skidor bara för enstaka friluftsdag. (Till skillnad från skridskor)
  • La Lola
    Diamanta skrev 2014-02-16 14:32:04 följande:
    Fast många kanske åker mkt skidor etc. på fritiden också, så det är  värt att investera i. För vår del skulle det vara ganska kostsamt att köpa ett par skidor bara för enstaka friluftsdag. (Till skillnad från skridskor)
    Och många gör det inte. De tillhör vi. Det åks ett par gånger på idrotten.
  • Diamanta
    La Lola skrev 2014-02-16 14:35:29 följande:
    Och många gör det inte. De tillhör vi. Det åks ett par gånger på idrotten.
    Men om det bara är ett par gånger, måste man verkligen ha skidor då? Jag fick intrycket av att det var något som gjordes regelbundet. Här åks det skridskor regelbundet. (Men skidor enbart på vinterfriluftsdagen)
  • La Lola
    Diamanta skrev 2014-02-16 14:53:02 följande:
    Men om det bara är ett par gånger, måste man verkligen ha skidor då? Jag fick intrycket av att det var något som gjordes regelbundet. Här åks det skridskor regelbundet. (Men skidor enbart på vinterfriluftsdagen)
    Japp. Det åks ju på idrotten här.
Svar på tråden Skridskor i skolan