JoBa skrev 2014-02-16 10:30:13 följande:
Det är ju hela tiden just idrotten som kräver en massa extra pengar hemifrån. Det är inte bara skridskor. Det är längdskidor, slalomskidor, badkläder, särskilda inne- och utegympaskor som man som förälder förväntas hålla sina barn med efter idrottslärarens instruktioner.
Jag håller mina barn med allt detta i alla fall, men jag kan förstå att det blir jobbigt för familjer med sämre ekonomi.
Fast finns det verkligen krav från skolans sida att barnen ska ha längdskidor och slalomskidor? Det är väl betydligt vanligare att man åker skridskor/badar vid flera tillfällen under året. Skidor brukar vara en enstaka friluftsdag, där eleverna kan välja aktiviteter. Jag har aldrig varit med om att "obligatorisk" skidåkning. Däremot simundervisning (som dessutom är ett krav i kursplanen) och i stor utsträckning även skridskor (om man bor där ishall/spolad is finns). Det är inte så himla mycket pengar det rör sig om, utslaget på ett år. Idrottskläder är ju inte konstigare än att man köper vanliga kläder till sina barn? Och ett par skridskor behöver inte kosta många kronor.
Det är dessutom helt "tillåtet" enligt Skolverket. Så alla som gapar om att skolan minsann inte får kosta, ni behöver nog läsa på lite...