• Klockan

Avgiftsfri fsk om jag är föräldraledig med yngre syskon?

Behöver snabbt och korrekt svar ang detta med allmän förskola för 3-5 åringar.
    Jag är föräldraledig med min yngsta son på 3 månader. Men hans storebror, som blir 5 år i sommar, är på allmän fsk och har varit så sen augusti 2013. Hade praktik under sommaren, men han gick allmän fsk innan dess också.

Såvitt jag vet, så är allmän fsk avgiftsfri. Men jag har ändå blivit fakturerad av kommunen.

Från han va 3 år tills han va 4 år så gick han allmän fsk. Trots det så blev jag fakturerad flera hundra i månaden ibland och det va även hot om att förlora fskplatsen om dessa pengar inte betalades in. (Försökte bestrida det själv)
    Fick hjälp av socialen att ta kontakt med kommnen, och då lade de ner ärendet, men allt jag hade betalt in fel, får jag aldrig tillbaka.
    I somras fick jag betala, eftersom jag hade praktik då.
    I augusti så skickade jag in nytt schema och inkomstblankett för allmän fsk igen.
    Återigen dimpar det ner fakturer i brevlådan.

Allmän fsk ska va avgiftsfri, så ska jag bestrida detta igen, eller har de rätt att ta ut avgift om jag är hemma med ett annat barn? Och om jag då betalar en avgift, innebär det inte att jag då får ha han på vilka tider JAG vill ha, och även på lov? (Vill ju inte ha han på fsk längre än de 15 timmar, men ville veta om jag tänker rätt)

• Svar på tråden Avgiftsfri fsk om jag är föräldraledig med yngre syskon?
  • BeanBag
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-17 11:45:48 följande:
    Fast så får de inte göra. 15 timmar är 15 timmar och ska vara avgiftsfri. Ring och rådfråga hos Skolverket/skolinspektionen.
    men de fick ju reducerad avgift så så få de tyvärr visst göra.
  • Lindsey Egot the only one
    BeanBag skrev 2014-01-17 11:57:57 följande:
    men de fick ju reducerad avgift så så få de tyvärr visst göra.
    Nej 15 timmar ska vara avgiftsfri! Inte reducerad om man bara har barnen 15 timmar.
  • nozpa
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-17 11:45:48 följande:
    Fast så får de inte göra. 15 timmar är 15 timmar och ska vara avgiftsfri. Ring och rådfråga hos Skolverket/skolinspektionen.
    Samma regler här. Har man allmän så är det 8-11 5 dagar/veckan. Många väljer då att betala istället och får då en viss procent i rabatt. Vi fick till och med ut extra papper om detta då det tydligen ifrågasatts. Vi har inte allmän så jag minns inte exakt. Men det stod att kommunen hade rätt att bestämma vilka tider som gällde om man hade allmän.
  • mammalovis

Allmän förskola utan avgift förläggs 3 timmar på förmiddagen utan att barnet får lunch under skoldagar, oftast 8.30-11.30.

Vill du som förälder få 4 dagar eller 3 dagar med fler timmar så betalar man för sin plats. Båda delarna gäller för barn över 3 år.

Så klockan, om du accepterar att ha honom 5 dagar i veckan de dagar skolan har öppet 3 timmar om dagen så ska du slippa betala. Vill du ha ett ord med i laget om timmarna så får du betala för kalaset. Du får ändå en reducerad avgift tack vare den allmänna förskolan. Så troligen har du bestridit på felaktiga grunder skulle jag tro.

• Gurkan
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-17 12:02:42 följande:
    Nej 15 timmar ska vara avgiftsfri! Inte reducerad om man bara har barnen 15 timmar.

Har du barnet 15 timmar alla dagar inklusive lov blir det inte avgiftsfritt utan en reducerad kostnad. 15 timmars allmän förskola vilket är 525 timmar och brukar följa skolan årstider. De timmarna är gratis
  • Malima

Här gäller följande för 15-timmarsvarmen; from augusti det år man fyller 3 år får man reducering på avgiften,motsvarande 525h/år. Väljer man då att fortsätta betala för platsen får man ha barnen på fsk även på loven( då räknas det som att man har en ordinarie förskoleplats som nyttjas utifrån sysselsättning)
    Om man vill ha en helt avgiftsfri placering måste man säga upp den ordinarie förskoleplatsen men i uppsägningen markera att ha kvar 525h/år, dvs 15tim/vecka. Då är barnen hemma på alla lov och studiedagar.

Antagligen har du inte sagt upp den ordinarie platsen utan bara skrivit ner timantalet till 15h, det räcker inte.

• BeanBag
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-17 12:02:42 följande:
    det beror på om man har allmän förskola eller inte. I vår kommun kan man välja allmän förskola och då ska skolårets tider följas eller så väljer man att ha barnet på alla lov mm och då betalar man en reducerad avgift
  • Natulcien

Det är ju olika bestämmelser i olika kommuner. Du får ta reda på vad som gäller i just er kommun.

Hos oss får man välja på tre olika 15-timmars-alternativ för allmän förskola (gratis). Och barnet är ledigt på alla lov.
    Vill man bestämma hur de 15 timmarna ska ligga och/eller ha barnet på förskolan på loven, så ffå man betala för sig.

• Klockan

Jag har min son på allmän fsk, 3 timmar om dagen på förmiddagen 8.30-11.30. Efter min praktik i somras, så fick jag skicka in nya papper om att han ska va på allmän fsk igen. Han har varit hemma på alla lov.

Dock råkade jag missa en studiedag, vilket de inte sa när jag kom, utan de sa det när jag hämtade han, och fick då ha han hemma en annan dag (kan väl ändå inte va varit den dagen som gjort att jag fått betala en avgift?)

Nåja, om jag läser rätt, så borde min son alltså ha avgiftsfri allmän fsk, trots att jag är föräldraledig med den yngsta? Så jag kan ringa upp ekonomiavdelningen och begära slut på fakturerna?

Vet många andra som får fakturer från min kommun, om deras barn går på allmän fsk. Brukar alltid ta en tid, sen backar kommunen o ger löfte om återbetalning. Var dock osäker i mitt fall, eftersom jag är föräldraledig.

• Klockan
    Klockan skrev 2014-01-18 02:24:03 följande:
    Jag har min son på allmän fsk, 3 timmar om dagen på förmiddagen 8.30-11.30. Efter min praktik i somras, så fick jag skicka in nya papper om att han ska va på allmän fsk igen. Han har varit hemma på alla lov.

Dock råkade jag missa en studiedag, vilket de inte sa när jag kom, utan de sa det när jag hämtade han, och fick då ha han hemma en annan dag (kan väl ändå inte va varit den dagen som gjort att jag fått betala en avgift?)

Nåja, om jag läser rätt, så borde min son alltså ha avgiftsfri allmän fsk, trots att jag är föräldraledig med den yngsta? Så jag kan ringa upp ekonomiavdelningen och begära slut på fakturerna?

Vet många andra som får fakturer från min kommun, om deras barn går på allmän fsk. Brukar alltid ta en tid, sen backar kommunen o ger löfte om återbetalning. Var dock osäker i mitt fall, eftersom jag är föräldraledig.

Studiedag för de som har allmän fsk alltså. Dvs inte folktomt på dagiset :P
  • cloudberry79

Beroende på regler i olika kommuner så kan det vara reglerat till vissa tider osv. I min kommun får man lägga vilka tider man vill så länge man håller sig till 15 timmar per vecka, endast under skoldagar. Fråga den som är ansvarig på kommunen hur du ska lägga tider för att få en avgiftsfri plats.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Mercurialis
    vi och pyret skrev 2014-01-17 07:25:49 följande:
    Där vi bor gäller följande för gratis förskola: att barnet går 8-11 och inga lov. Man placeras även på särskilda förskolor. Man kan alltså inte vara säker på att man får behålla platsen på sin fsk.
    Om man är hemma med syskon och har 15h på sin ordinarie fsk reduceras avgiften.
    Min kommun gör något liknande. Barnet får behålla sin plats på den ordinarie förskolan, om man väljer att gå över till en allmän förskola-placering men vill man sedan gå tillbaka till en vanlig placering, som man betalar för, då måste man ställa sig i kö och är inte garanterad plats på samma förskola.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Avgiftsfri fsk om jag är föräldraledig med yngre syskon?