Avgiftsfri fsk om jag är föräldraledig med yngre syskon?
Behöver snabbt och korrekt svar ang detta med allmän förskola för 3-5 åringar.
Jag är föräldraledig med min yngsta son på 3 månader. Men hans storebror, som blir 5 år i sommar, är på allmän fsk och har varit så sen augusti 2013. Hade praktik under sommaren, men han gick allmän fsk innan dess också.
Såvitt jag vet, så är allmän fsk avgiftsfri. Men jag har ändå blivit fakturerad av kommunen.
Från han va 3 år tills han va 4 år så gick han allmän fsk. Trots det så blev jag fakturerad flera hundra i månaden ibland och det va även hot om att förlora fskplatsen om dessa pengar inte betalades in. (Försökte bestrida det själv)
Fick hjälp av socialen att ta kontakt med kommnen, och då lade de ner ärendet, men allt jag hade betalt in fel, får jag aldrig tillbaka.
I somras fick jag betala, eftersom jag hade praktik då.
I augusti så skickade jag in nytt schema och inkomstblankett för allmän fsk igen.
Återigen dimpar det ner fakturer i brevlådan.
Allmän fsk ska va avgiftsfri, så ska jag bestrida detta igen, eller har de rätt att ta ut avgift om jag är hemma med ett annat barn? Och om jag då betalar en avgift, innebär det inte att jag då får ha han på vilka tider JAG vill ha, och även på lov? (Vill ju inte ha han på fsk längre än de 15 timmar, men ville veta om jag tänker rätt)