BitchesbetrippiN skrev 2014-01-16 22:26:59 följande:
Kanske kan vara så. Sen har det säkert att göra också med vad det finns för arvsanlag. I vårt fall var det brunt från båda hållen, och går man ännu en generation tillbaka (våra egna föräldrar alltså) så har pappans båda föräldrar bruna ögon, och min ena förälder också. Den andra har gröna. Tänker att ögonen kanske antar sin "sanna" färg fortare när det inte finns en massa andra pigment involverade

Hm... det kanske kan ligga något i det. Den enkla modellen av hur färger ärvs som jag fick lära mig i skolan säger att det finns två ögonfärger (blå och brun) och att dessa kan ärvas på totalt fyra olika sätt beroende på vilken kombination föräldrarna har; det vill säga två bruna anlag ger bruna ögon, ett blått och ett brunt anlag ger bruna anlag och att två blå anlag ger blå ögon. Men det är en massa fler gener som spelar in tydligen.
Dessutom finns ju många fler varianter än "blå" och "brun"! Brun kan ju variera från nästan svart till mycket ljus brun. Grå och grönt finns inte ens med i modellen. Blå kan också se mycket olika ut.