• old lady

Ni som ska ha i juli, jag måste frågar er om glädje, oro, försäkring m.m

Hej på er!!

Jag är nu inne på v 13+4 och jag ha gjort ivf andra försök så tog det sig :)

Det syns rätt väl på mig att jag är gravid men vill ändå försöka dölja det, jag oro mig att det inte ska gå ända till juli
    jag ha haft sån otur innan men just barn så jag våga inte tro riktig på att det kommer bli bra till jag ha barnet i famnen men samtidigt tänker jag givetvis positiva tankar med att det ska bli så mysigt och man planer i huvudet va som kommer hända.. är det någon mer än jag som känner oro!?

Har ni gravidförsäkring?! Vilken och när ska man teckna den!?
    Har ni kommit ut helt öppet att ni ska ha barn?!
    När ska man beställa barnvagn t.ex
    Hur mår ni?!
    Jag ha mått jätte dåligt och må inte jätte bra nu heller men det börjar bli bättre.. som tur är.
    Jag har svårt att sova på nätterna då jag ofta vakna och är hungrig och sen kan jag inte somna om.
    Ha svårt med andningen ibland känns som det trycker och hög puls, är det normalt.

Jag vet jag har många frågor men  detta är första gången och jag vet inte hur det ska kännas.
  • Svar på tråden Ni som ska ha i juli, jag måste frågar er om glädje, oro, försäkring m.m
  • albastro

Hej.

Jag är i 15+6 och känner verkligen igen din oro.
    Är själv rädd att jag kommer "tappa", tror det blir så efter ett antal missfall.

Ang försäkring, vagn mm kan jag inte svara, funderar på det med när man kan/lämpligast skaffar det.

Vi har gått ut till närmasta släkt och vänner och berättat, men officiellt väntar vi till första UL.

Jag har mått bra än så länge, bara väldigt trött. Men jag vaknar varje natt, går på toa, sen köket (har världens nojja på mjölk) sen sängen igen för sova ca 1 timme.

Jag har svårt att andas + känner mig yr när jag ligger på rygg, frågade bm om det idag, förklaringen var att barnet trycker då på kroppspulsådern och det försämrar blodflödet.

Hoppas mina svar hjälpt dig lite på vägen.

• old lady
    albastro skrev 2014-01-22 19:59:59 följande:
    Hej.

Jag är i 15+6 och känner verkligen igen din oro.
    Är själv rädd att jag kommer "tappa", tror det blir så efter ett antal missfall.

Ang försäkring, vagn mm kan jag inte svara, funderar på det med när man kan/lämpligast skaffar det.

Vi har gått ut till närmasta släkt och vänner och berättat, men officiellt väntar vi till första UL.

Jag har mått bra än så länge, bara väldigt trött. Men jag vaknar varje natt, går på toa, sen köket (har världens nojja på mjölk) sen sängen igen för sova ca 1 timme.

Jag har svårt att andas + känner mig yr när jag ligger på rygg, frågade bm om det idag, förklaringen var att barnet trycker då på kroppspulsådern och det försämrar blodflödet.

Hoppas mina svar hjälpt dig lite på vägen.
    Hej!! JA tack för ditt svar!!! Jag ha oxå dille på mjölk och sura frukter..Gå upp ca 3 ggr per natt ibland mer eller mindre. Jag ha haft hög puls och hjärtklappningar så dom tog prover på mig förra kontrollen  och då hade jag för lite skörlkötelshormon så nu ska jag börja äta levaxin!!

Syns det mkt på dig att du är gravid!? :)
    Kan du få ont när du vänder dig i sängen te.x ont i äggstockarna känns som man strecker sig eller nåt men se n gå det över lika snabbt, fast det gör ont!!.

• albastro
    old lady skrev 2014-01-23 16:01:59 följande:
    Hej!! JA tack för ditt svar!!! Jag ha oxå dille på mjölk och sura frukter..Gå upp ca 3 ggr per natt ibland mer eller mindre. Jag ha haft hög puls och hjärtklappningar så dom tog prover på mig förra kontrollen  och då hade jag för lite skörlkötelshormon så nu ska jag börja äta levaxin!!

Syns det mkt på dig att du är gravid!? :)
    Kan du få ont när du vänder dig i sängen te.x ont i äggstockarna känns som man strecker sig eller nåt men se n gå det över lika snabbt, fast det gör ont!!.

Jag äter själv levaxin, och jag mår bra av den medicinen, tack vare den jag fått behålla nu, min läkare förklarade att man kan ha svårt att få behålla ett foster utan levaxin när man har sköldkörtelprob. Dom berättade att levaxin är livet ut medicin?

jag har ju fått en putmage som är mysigt rundad, sambon älskar att ligga och mysa med den :)
    Men har jag tröja eller jacka syns det inte så mycket än, mest i linne eller tajtare tröjor.

Om jag vänder mig för snabbt eller sätter mig för snabbt, så smärtar det till. precis som en riktigt kraftig mensvärk, men försvinner rätt så snabbt. Enda gången det gjorde riktigt ont, kändes det som någon var o slet i äggstockarna, men annars var det värst i början, hade en liknande växtvärk där.

• Maramina

Nu är jag i och för sig beräknad i juni om än i slutet av juni (26/6), men det är kanske ok att jag svarar ändå?

Jag har mått illa och har kräkts hela tiden, och gör det fortfarande än idag, och det dagligen. Vissa dagar är bättre, andra är sämre. Imorgon går jag in i vecka 18+0. Detta blir mitt andra barn så magen kom tidigare den här gången, du kan hitta bilder på min blogg om du vill, drommaravsilver.wordpress.com

Vagn har vi sedan första barnet. Då började vi inte kolla på vagn förrän efter RUL, och det är vad som jag själv har känt mig trygg med. Först efter RUL vågar jag mig på inköp till bebisen även om jag funderar en hel del. Det kan vara en god idé att börja kolla och börja provköra olika vagnar rätt tidigt, även om själva inköpet kan vänta något. Tänk då på att om ni vill ha en helt ny vagn så kan vissa modeller och färger ha lång leveranstid. Vår vagn blev flera veckor försenad och det var nästan så att bebisen hann komma innan vagnen, fast bara nästan ändå började vi som sagt var kolla, i alla fall enligt vad vi själva tyckte, i god tid.

Vad det gäller försäkring så kan det vara bra att börja kolla runt lite redan nu. Har själv inte jämfört några, utan kommer för enkelhetens skull ta samma dom vi har haft sedan innan, Trygg Hansa som i alla fall vid förra graviditeten var absolut näst. När försäkringen börjar gälla kan skifta mellan olika bolag, men den kan vara bra att teckna så tidigt som man bara får. Allt för att vara på den säkra sidan om något skulle gå snett. Jag tror att de flesta försäkringar kan tecknas först en bit in i graviditeten, typ någon gång efter RUL. Men detta får du svar på om du jämför olika försäkringar

• Maramina

Och just det ja, öppenheten! Jag hade tänkt berätta på jobbet först efter KUB: en men då jag mådde så illa kände jag mig tvungen att berätta tidigare. För familj och vänner berättade vi först efter KUB:en. Nu är jag väldigt öppen med det hela! Gick tom med en tight tröja idag på jobbet som absolut inte dolde magen något, snarare framhävde den...

• albastro

kom att tänka på ang vagnar.

Vi var i en butik idag och tittade på några. sen fick vi en nyhet vi inte visste,
    dom har 1000kr i dep, sen så kan man hämta vagnen en månad innan bf eller senare om man vill. Betalar resten vid hämtning.
    Skulle något hända med fostret, så hävs köpet och man får tillbaka pengarna.

Kanske värt att veta och kolla runt i din närhet?

• Nyttnick

Ska på första UL på tisdag och är jättenervös. Första graviditeten och har även jag sköldkörtelproblem. Men den första BM jag hade påverkade mig med sina utläggningar om KUB och NUPP.... så jag gjorde aldrig det och min man fick höra bm utläggningar utan att jag nog aldrig tänkte själv. Och nu är jag jättenervös över ULet....  Dels för att något ska vara fel nu när jag gått så långt, och dels över mina tankar kring om att jag vill ha ett friskt barn.

Jag har bytt BM för jag fick tjata mig till remiss för blodprover trotts det är så kritiskt i de första veckorna att kontrollera.... ändå lät jag den bm komma åt mig när det gällde mitt beslut om KUB och NUPP.
    Jag ville inte verka kallhjärtad och selektiv...

Är jag fruktansvärd? :´´(

Svar på tråden Ni som ska ha i juli, jag måste frågar er om glädje, oro, försäkring m.m