• Medusan

"Bestraffning" av småbarn i skolan, vad tycker ni?

Har precis fått reda på att detta är något som har införts i en grundskola där man har barn från nollan-sexan. Det är alltså barn som är så små som 5-6 år och uppåt. Det känns inte bra i magen för mig att veta att så små barn utsätts för detta, och då i synnerhet inte barn med funktionshinder med ADHD (vilket det finns flera, däribland mitt eget barn) som har betydligt svårare än andra barn att "sköta sig" enligt regelverket och troligen oftare än andra kommer "bestraffas" enligt nedanstående konsekvensstege.

För att skapa studiero i klassrummet kommer vi följa denna konsekvensstege:

1) Eleven får tillsägelse av läraren, efter 3 tillsägelser utan bättring får eleven lämna klassrummet.
    2) Om eleven måste lämna klassrummet får eleven kvarsittning
    3) Samtal hem till förälderna
    4) Möte med eleven och föräldrarna och rektorn

• Svar på tråden "Bestraffning" av småbarn i skolan, vad tycker ni?
  • violis

Bortsett från punkt 2 så tycker jag det är vettiga regler, inga " straff" utan konsekvenser! Klarar man inte av att arbeta utan att störa resten av gruppen behöver man uppenbart " springa av sig" lite! Jag jobbade tidigare på en F-6 skola på en mindre ort och där hade lärarna i F- 2-3:an som regel att de barn som inte orkade sitta still utan att störa efter 1-2 tillsägelser fick uppmaningen att klä på sig och springa 1-3 varv runt skolan, när barnen gjort det kom de in igen och orkade sitta still o jobba en stund till, vissa barn sprang ofta " varv" andra mer sällan, barnen kunde tom säga till fröken att " nu behöver jag springa" och lämnade då tyst o stilla klassrummet en stund o sprang så många varv de ville/ kände de behövde för att göra av med " oron" i kroppen. När barnen blev äldre o kunskapskraven högre så hände det att barnen behövde ta igen det de missade på lektionen, men då inte genom " kvarsittning" per automatik utan hur just det barnet skulle ta igen bestämdes i samråd med elev- föräldrar- lärare - kunde vara i läxform, på fritids tid,på elevens val lektioner eller hur just det barnet o föräldrar ansåg var det bästa sättet. Som förälder skulle jag inte ha något emot om mina barns skola skulle komma med ett liknade upplägg ( nu ligger den skolan så till att just springa varv runt skolan inte skulle funka ur säkerhetssynpunkt för de mindre barnen men något liknade )

• oOMayaOo

Det ts beskriver är konsekvenser av ett oönskvärt handlande, inte bestraffningar.

• liv

Det funkar inte för de minsta barnen. För mellanstadiet tycker jag att det är helt rätt! Då vet man precis vad man får och inte får göra. Hur kan man bli arg och kalla det för en orimlig bestraffning att eleven inte får leva rövare efter eget behag? Sjukt...

• Medusan
    Cogito ergo sum skrev 2014-01-15 18:00:03 följande:
    Hm 3 och 4 är ok. 1+2 är inte ok enligt mig, det är dubbel bestraffning. Vi har ett mellanting..en lärare tar ett barn och avlägsnar från klassrummet från ålder 5-8 och sitter med och pratar med dem. Blev ofta utskickad som barn och gjorde vad min mamma sa till mig..Ta på dig och gå hem! När de är äldre bör de kunna lämna rummet utan problem.
    Det är så jag ser på det också, det mellantung du beskriver hade känts betydligt mer ok.
    vampyria2 skrev 2014-01-15 19:17:51 följande:
    TS hur skulle du vilja att läraren gör istället, jag menar inte att låta otrevlig här, märker att det låter det hur jag än formulerar frågan :p

Sen låter det märkligt att hon skulle vara ensam på 20 elever, jag tror inte ens att hon får vara det enligt skollagen faktiskt.
    Ingen fara, du låter inte otrevlig

Jag vill att man delar upp barnen i mindre grupper, pratar ofta om varför det är viktigt och har "lektioner" i hur man är en god kamrat och vad det innebär för andra barn om det blir för livat osv samt att man tar in extra vuxna som kan hjälpa till att hålla ordning på barnen som jag anser är för små i nollan och lågstadiet för att klara av att ta ansvar för det själv.

Klasen är på 20 barn och det är en lärare (det finns ju större klasser än så på större skolor). De är tyvärr bara en lärare anställd/klass och så finns det en specialpedagog på 75 % och så är det en pojke med svår ADHD som har en assistent på heltid i en annan klass och det är all personal som finns på hela skolan så ingen finns att undvara tyvärr

• Medusan
    MadHatter skrev 2014-01-15 20:15:44 följande:

Fast ts invändning var väl inte att barn ska få störa utan att det kan finnas andra/bättre sätt att undvika stök i klassrummet?
    Jo precis, jag tycker också att det är jätteviktigt att minimera stöket och detta handlar bara om att jag ställer mig negativ till bestraffningsmetoder.
    Arbetsvegan skrev 2014-01-15 20:20:18 följande:
    En stilla undran: hur många föräldrar fostrar inte sina barn enligt det där?
    Varnar och varnar och rätt som det är så sker något, antingen ett vansinnesutbrott på ungen eller skämspall(fy fan) och sen skvallrar för den andre föräldern?
    Tror knappast att någon förälder är 100% pedagogisk oavsett hur ungen beter sig så varför begär man det av andra?

Det är stor skillnad på att vara förälder och att professionellt arbeta med andras barn, jag tycker inte att det går att jämföra. I skolan är det jätteviktigt att vi kan låta på att den personal vi lämnar våra barn till är professionella och inte gör sådant som potentiellt kan skada våra barn.

• Medusan
    hammarhajen skrev 2014-01-15 21:10:00 följande:
    Ja, man gör allt det där. Det är när barn busar ÄNDÅ som man behöver andra grepp. Smågrupper, olika arbetssätt, hitta intressanta vinklar och allt det där är ju något som lärarna ska laborera med hela tiden, för att förebygga oro och stoj. Som många skrivit - även barn med olika svårigheter och diagnoser kan vara mer eller mindre uppfostrade och självklart har även sådana barn visst behov av att trotsa och testa regler. Precis som alla barn - de flesta har nog någon gång retat upp en lärare, tränare eller förskolepedagog till bristningsgränsen. Eller i alla fall en förälder, farförälder eller moster. Det är lite av barndomens charm... 

Du verkar ha hakat upp dig lite på ordet "tillsägelse". Jag har mycket svårt att tro att en enkel tillsägelse av typen påminna att inte prata rakt ut, allmänt hyssja ner, milt men bestämt lotsa tillbaka elev till dess stol och liknande leder till kvarsittning. Sådana påminnelser behöver ju de flesta barn ibland. Alla glömmer ju ibland och alla ha svårt att sitta still ibland.

Kan tänka mig att konsekvenstrappan är något man hänvisar till när en elev gör något väldigt dumt, som säger elaka saker till andra, eller om/när de stör medvetet och ganska mycket eller ofta och tillsägelserna av typen "gå tillbaka till din plats" är uppe i 23 på en lektion. 

Sedan kan självklart en del barn behöva anpassade regler och anpassad konsekvenstrappa. Att skolan har en gemensam konsekvenstrappa för alla klasser betyder inte att alla elever följer gången i den. Den är mer ett verktyg för de kanske 95 % av eleverna som klarar att följa den, för att skolan ska ha ett gemensamt förhållningssätt för de olika klasserna. Det finns alltid barn med speciallösningar, men de barnen skriver man naturligtvis inte om i allmän information som går ut till alla föräldrar. 
    Jag har inga problem med tillsägelser. Det är självklart för mig att barn som inte "sköter sig" behöver få en tillsägelse av något slag. Det är att skicka ut ett litet barn ur klassrummet (ensam, ledsen och frustrerad kan jag tänka mig) och sedan ha kvarsittning som jag hänger upp mig på.

• Medusan
    tini70 skrev 2014-01-15 21:46:16 följande:
    Jag tycker att det är helt förkastligt att skicka ut små barn, med eller utan diagnos. Pga olika omständigheter så har jag varit med i en etta under ett par månader och det tar inte lång tid innan man vet vilka som har svårt att lyssna, sitta still och göra sina uppgifter. Men att skicka ut dessa barn tror jag inte skulle hjälpa alls. Barnen stör ju inte för att de är elaka eller för att de har en baktanke med sitt störande utan det hoppar grodor ur munnen och det rasslar myror i brallorna på ungarna stup i ett. Vare sig de vill eller inte.
    Trots det är det ju naturligtvis irriterande för läraren och de barn som inte stör att hela tiden bli avbrutna. Men så länge som skolan är uppbyggd som den är så tror jag inte att det blir bättre. Att inte vara stöpt i samma form som majoriteten är skitsvårt. Om alla ungar satt still, lyssnade, räckte upp handen och inte utmärkte sig på något sätt så skulle ju dagens skola funka alldeles utmärkt. Men så är det inte i vuxenlivet och ännu mindre i skolvärlden. Att inte ha samma " prestanda" som andra funkar ju lite bättre när man blivit vuxen, man förfogar över sin tid lite mer, kan någorlunda välja ett yrke som är mer fyrkantigt eller ett som är friare. Lite beroende på vad man behöver. Men som sjuåring eller tioåring är ju detta mer eller mindre omöjligt och det finns inte utrymme för de barn som inte fixar skolan. Skolan har sett nästan likadan ut i årtionden/århundraden och vi kan fortfarande inte lösa klassrumssituationen. För stora klasser, för få lärare/pedagoger och på tok alldeles för dålig fantasi hos de som styr. Jag vill absolut inte ha någon flumskola men jag vill inte ha det som det är nu heller. Tänk om våra barn kunde få gå i skolan efter just sina förutsättningar och att barnen blev sedda som individer istället för en klump 7åringar där spralliga, sjungande och pratande ungar reduceras till störande moment.
    Tack för ett mycket klokt och intressant inlägg

• Medusan
    Maddiogora skrev 2014-01-16 07:10:44 följande:
    Alla känns ok , kanske inte kvarsittning , men under förutsättning att någon har koll på de barnen som inte får vistas i klassrummet! För inte kastar de ut 6 åringar utan tillsyn ?
    Jo det är precis vad de gör

Har kollat upp detta lite närmare nu och fått min farhåga bekräftat om att det inte finns någon personal som kan ta hand om barnen som utvisas ur klassrummet.
  • Maddiogora
    Medusan skrev 2014-01-16 16:34:35 följande:
    Jo det är precis vad de gör Har kollat upp detta lite närmare nu och fått min farhåga bekräftat om att det inte finns någon personal som kan ta hand om barnen som utvisas ur klassrummet.

Inte ok , det är skolans ansvar att ha koll på barnen under skoltid !
  • Moder Teresa
    Medusan skrev 2014-01-15 17:29:39 följande:
    Jag vet hur lite personal skolan har och jag är rätt säker på att de hade skrivit att barnen inte skulle lämnas själv. Jag kommer dock höra av mig till skolan och fråga exakt hur det tänkt att detta ska gå till, så helt 100 % kan jag inte vara men relativt säker med tanke på att detta är en liten skola med lite personal (1 vuxen/klass). De skulle behöva ta in extrapersonal om det ska finnas någon som kan vara med barnen när de blivit utslängda.
    Det finns annan personal, tex fritidspersonal som då skulle se till barnen. Herregud
  • hammarhajen
    Medusan skrev 2014-01-16 16:27:05 följande:
    Jag har inga problem med tillsägelser. Det är självklart för mig att barn som inte "sköter sig" behöver få en tillsägelse av något slag. Det är att skicka ut ett litet barn ur klassrummet (ensam, ledsen och frustrerad kan jag tänka mig) och sedan ha kvarsittning som jag hänger upp mig på.

Jag håller med om att ett ledset barn inte ska vara ensamt. Det gör nog alla lärare. 

Men alla barn som busar på lektionerna är inte ledsna. Bra många stör för att de helt enkelt inte "har lust" att göra uppgiften eller inte fått uppfostran nog att vänta på sin tur, låta andra ta plats osv. Du skulle bara VETA hur många barn det är som inte bara glömmer sig och pratar rakt ut (det har vi nog alla förståelse för!) utan som helt enkelt inte verkar ha förstått att är man en del av gruppen, då får man ibland vänta. Andra har samma rätt att få prata och säga färdigt. 

Jag busade själv i skolan då och då, inte handlade det om en stor svart knut inuti utan helt enkelt om att jag som barn ville leka och prata mer än jag ville lära mig om Skåne. Självklart måste en lärare vara lyhörd och anpassa konsekvenserna efter orsaken till ett beteende, men vi kan INTE behandla allt "bus" som ett symtom på barndepression eller vanvård hemma. Som sagt - konsekvenstrappor gäller "genomsnittseleven", självklart har man andra lösningar för barn som inte svarar på en sådan metod. Att upprepade gånger skicka ut ett barn som inte alls bättrar sig av en sådan konsekvens eller som mår sämre av en sådan lösning, det är inte bra. 

Det är så klart tråkigt att åka ut ur klassrummet. Men hur tror du barnet som hela tiden blir stört känner sig? Barnet som kanske har ett funktionshinder som gör det VÄLDIGT svårt att koncentrera sig? Ska det barnet hela tiden stå tillbaka för barnet som har svårt att sitta still? Ska det pratiga barnets rätt att få prata rakt ut gå före dyslektikerns behov av att träna läsning ostört?

Sedan kan man ju lägga till att det ledsna, det kan komma när barnet berättar hemma. Eftersom barnet då upplever en naturlig känsla efter att ha gjort fel - ånger. Den är inte farlig, tvärt om nödvändig för att lära sig vad som är rätt och fel. Man SKA må lite dåligt om man gjort andra arga eller ledsna. Inte jättedåligt, så klart. Men att fälla en tår och ha lite dåligt samvete en stund - det är faktiskt nyttigt. 

Återigen: samtal om arbetsmiljö, om hur det är att vara i en grupp, kamratskap etc. har man ju ändå. Men det räcker inte. Eller funkar det så hemma för dig? Ni samtalar kring middagsbordet och har en värderingsövning på fredagskvällen och sedan uppstår  aldrig oönskat beteende? Grattis! Du har unika barn! (Men kanske inte 20 stycken på en gång?) Men jag kan berätta att många barn "måste" ju testa gränserna lite, trotsa och kolla av hur de vuxna reagerar. Konflikter och trots är en del av utvecklingen, för de allra flesta. 
  • blubbblubb

Problemet är när man sätter grupper emot varandra fast det egentligen handlar om samma problem.  Ett barn med ADHD har konsentrationsproblem och impulsproblem. Det barnet hanterar en stimmig miljö sämst. Är miljön stimmig, behöver barnet antagligen förflyttas därifrån för varken de barnet eller de andra barnen får ut något av att miljön inte fungerar. 

Däremot måste man ju hantera barn som ofta blir utkastade på ett annat sätt än via utvisning från klassrummet. Högre upp i klasserna kan ju t.ex vissa barn uppskatta att bli utkastade och i lägre åldrar så tjänar ingen på att något barn blir definierat som stökplutt. De barnen behöver naturligtvis speciella handlingsplaner.

När de gäller de barnen som har diagnoser så måste man ju fundera om rimliga konsekvenser och lösningar innan man inför detta system. Att vara kvar som vildning i klassrummet, tjänar nog ingen på men det finns resurspersoner (även om de inte växer på träd), de finns mindre grupper (även om de inte växer på träd) och skolan har en skyldighet att ordna en bra skolgång åt samtliga elever.

Ja, jag är för samtliga punkter men vägen mellan punkt 1 och 4 måste vara kort. Insatserna måste komma fort för de som inte skärper sig av olika skäl.   

Svar på tråden "Bestraffning" av småbarn i skolan, vad tycker ni?