• Justdoit

    Säga upp sig eller studieuppehåll?

    Hej!

    Jag vet inte hur jag ska börja.
    Jag, min fru och vår son på 3 år bodde i en lägenhet när jag var arbetslös i 10 månader efter att ha läst till en utbildning på 2.5 år på högskolan. Min fru studerade också, har kvar 3 terminer nu. Vi bodde i Malmö och jag sökte alla jobb inom min utbildning under de 10 månaderna i HELA Skåne län, men inte fått något tyvärr eftersom jag hade ingen erfarenhet. Levde på soc + studielån + bostadsbidrag. Vi tänkte att det är svårt och få arbete i Skåne så därför började jag söka lite längre upp med 1-2 timmars pendling. Fick ett erbjudande om arbete i Kalmar län ca 30 mil hemifrån. Vi kom fram till att jag tackar ja till tjänsten och flyttar upp själv och veckopendlar medan frun och sonen är kvar i Malmö tills jag får tillsvidareanställning efter 6 mån och att frun byter studieort till Kalmar. Vi sa upp lägenheten vi bodde i, frun fick flytta hem till sina föräldrar för att ekonomin ska kunna funka. Hon trivs inte hos sina föräldrar, det uppstår problem hela tiden, ingen respekt till henne osv. Vi försökte få lägenhet i Malmö så att hon kan bo där, men alla fastigheter säger minst ett år. Jag har även det svårt där ensam i en ort utanför Kalmar, känner ingen där. Sonen gråter när jag lämnar efter att ha varit hos de under helgen. Vill absolut inte vara utan de. Jätte svår situation där jag inte vet vad jag ska göra. Familjen prioriteras oavsett om det gäller jobb eller utbildning.

    Nu till problemet så har vi försökt så att hon byter studieort men enligt universitet så måste hon läsa 2 extra terminer. Ska även tillägga att hon har hoppat av en utbildning efter 1.5 år av 3 då hon inte kunde klara studierna, blev tvingad av hennes mamma att välja den utb då den var mycket bra med mycket bra betalt. Hon mådde jätte dåligt under tiden och fick träffa psykolog för att må bättre.

    Vi har tänkt att jag säger upp mig från jobbet och vi flyttar tillbaka. Jag kommer bli arbetslös, hon ska fortsätta sin utbildning så att hon har något att luta sig mot när det gäller arbete. Men den lösningen är för riskabel då vi inte kommer ha något att leva på, varken a-kassa eller soc.
    Vi har även tänkt att hon läser på distans men byter vf-placering. Men enligt Malmö högskola så funkar det inte, de samarbetar inte med Kalmar. Vilket system när man har samarbete när det gäller utomlands studier och inte nationellt. Så detta funkade inte heller.
    Har hjärnstopp just nu och vet inte vad vi ska göra. Vi vill vara tillsammans hela tiden som familj, men finns alltid motgångar.
    Vi bestämde att hon tar studieuppehåll nu tills jag får lite mer erfarenhet i alla fall och sen börja söka jobb i Skåne.

    Vad har ni för tips ni som hade liknande problem?
    Mycket tacksam för alla svar.


  • Svar på tråden Säga upp sig eller studieuppehåll?
  • Erki

    Hur lång pendling är det?
    Jag åker 1,5 Tim enkel resa till mitt jobb dagligen. Funkar inte det för er?

  • Juno

    Du har lagt tråden under adoption  - du kanske få fler svar under tex "föräldrar"

    Vilken utbildning går hon? Kan hon byta över till Kristianstad Högskola och bo i Kalmar? Då skulle det bli lite närmare i alla fall

  • Juno
    Erki skrev 2014-01-12 19:41:13 följande:
    Hur lång pendling är det?
    Jag åker 1,5 Tim enkel resa till mitt jobb dagligen. Funkar inte det för er?

    Att pendla mellan Kalmar och Malmö tar ca tre timmar enkel resa (30 mil på var håll)
  • ViVäntarLois

    Jag bor i Kalmar och studerar i Lund. Åker ner när det är obligatorisk närvaro men studerar annars på "distans" (dvs. avstår från föreläsningarna och förlitar mig på kurslitteraturen). Det är ganska dyrt, de månader jag måste ha månadskort så kostar det ca 2600:-, men utöver det tycker jag att det fungerar över förväntan!


Svar på tråden Säga upp sig eller studieuppehåll?