• MtillMoJ

Liten vagn, men fungera på landet

(Skriver från plattan, så det blir tyvärr inga radbyten) behöver en barnvagn, som är liten och smidig, men som ändå ska fungera på landet. Det ska alltså inte vara "paraplysulky hjul" på den. Den måste få plats i bilen och där finns redan rullstol, elrullstol och diverse "bra att ha med" saker. Dock har vi stor bil, men tyvärr fungerar inte en stor Emmaljunga t.ex. Vill att det är normalt liggläge/liggkorg i den, alltså ingen sittdel som nästan blir rak. Bebis är beräknad i maj, så den behöver inte ha extra plats för att trycka ner åkpåse! Någon som kan tipsa om något bra?

• Svar på tråden Liten vagn, men fungera på landet
  • MtillMoJ

Ingen som har någon ide? Trots att det brukar tipsas om "bästa" vagnen i massor! :O ;)

• Mumin80

Jag har varit jäkligt nöjd med britax b-smart, fyra hjul. Chassit är väldigt smidig i bilen, liggdelen går att platta till och sittdelen är också smidig, för att vara sittdel... har man britax babyskydd så är det toksimpelt att klicka i chassit,  å då behöver man inte ens ha med sig sitt- eller liggdel, bara chassit (för kortare shoppingturer t.ex. ). 

Främsta nackdelen är att den inte är speciellt bra i terräng/på landet. Men det är nog ingen vagn med svängbara hjul, vad folk än påstår... eventuellt är den trehjuliga varianten bättre, men den är nog lite vingligare å andra sidan. 

Men mitt tips att fundera på är att skaffa två vagnar. En stpr fördel med britaxen är att den kostar under 4000kr ny, jämfört med t.ex. brio och emmaljunga som ligger från 6000kr och uppåt.  Så för samma pris som nån annan vagn, så borde ni också ha råd med nån stadig begagnad terrängvagn med fyra fasta hjul. Det finns jättefina nästan nya vagnar med fyra fasta hjul på blocket för 1000-2000kr (å då får ni en riktigt fin, äldre modeller hittar ni för nån hundralapp). 

• MtillMoJ
    Mumin80 skrev 2014-01-12 14:05:08 följande:
    Jag har varit jäkligt nöjd med britax b-smart, fyra hjul. Chassit är väldigt smidig i bilen, liggdelen går att platta till och sittdelen är också smidig, för att vara sittdel... har man britax babyskydd så är det toksimpelt att klicka i chassit,  å då behöver man inte ens ha med sig sitt- eller liggdel, bara chassit (för kortare shoppingturer t.ex. ).  Främsta nackdelen är att den inte är speciellt bra i terräng/på landet. Men det är nog ingen vagn med svängbara hjul, vad folk än påstår... eventuellt är den trehjuliga varianten bättre, men den är nog lite vingligare å andra sidan.  Men mitt tips att fundera på är att skaffa två vagnar. En stpr fördel med britaxen är att den kostar under 4000kr ny, jämfört med t.ex. brio och emmaljunga som ligger från 6000kr och uppåt.  Så för samma pris som nån annan vagn, så borde ni också ha råd med nån stadig begagnad terrängvagn med fyra fasta hjul. Det finns jättefina nästan nya vagnar med fyra fasta hjul på blocket för 1000-2000kr (å då får ni en riktigt fin, äldre modeller hittar ni för nån hundralapp). 

Den ska jag absolut kolla på då vi ska ha ett Britax babyskydd (hade ett till förra och var väldigt nöjda!)
  • Rainbow Dash

Mountain buggy! Vi har en Swift och den är liten, väger nästan inget och har stora lufthjul så den är lättkörd i terräng. Nackdelar är att liggdelen är lite och de växer ur den snabbt och sittdelen är enbart framåtvänd. Den har dock fullt liggläge. För transport måste det vara en av de smidigaste och enklaste att fälla ihop och få plats med. Rekommenderar den verkligen.

Svar på tråden Liten vagn, men fungera på landet