• Ramborg

Sys utan bedövning?

Jag måste fråga dig som är barnmorska.

Här på forumet läser man gång på gång om kvinnor som uppfattat att de blivit sydda i underlivet efter förlossning utan bedövning. Trots att de haft ont och bett om att få bli bedövade.

m.familjeliv.se/forum/thread/72105663-hur-ska-ni-ha-det-egentligen

Se tex den här tråden, inlägg 58.

Kan det verkligen stämma?

(Inte för att jag misstror skribenten, jag vet bara att efter min egen förlossning var jag väldigt omtöcknad och fick för mig en massa saker som inte stämde.)

Min fråga är alltså:

Förekommer det verkligen att man syr kvinnor på det här sättet utan bedövning? Vad kan det bero på? Ingen annanstans inom vården gör man ju så (som jag hört talas om i alla fall)?

42.
  • Svar på tråden Sys utan bedövning?
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Jag har bara varit med vid en förlossning där man sytt helt utan bedövning och det var för att kvinnan bad om det och inte gick att övertala till att ta bedövning.
    Personligen tycker jag och de kollegor jag har varit med när de sytt att kvinnorna ska ha bedövning eftersom det då är lättare att sy. Att sy en kvinna som inte är ordentligt bedövad är jättesvårt eftersom hon spänner sig mer än om hon inte hade det. Så nej jag har ingen erfarenhet av att man syr utan bedövning.

Med vänlig hälsning Jenny

Svar på tråden Sys utan bedövning?