• Pege01

Hur påverkas föräldrpenningen vid byte av jobb

Hej!

Idag är jag tillsvidareanställd och har en årsinkomst över 10 pbb sedan flera år tillbaka (ca 10 år). Vi planerar dock att flytta till en annan stad innan sommaren och jag kommer då att säga upp min nuvarande tjänst. Under sommaren kommer jag att gå på ett sommarvikariat under juni, juli och augusti. Därefter är planen att vara pappaledig 50% från september och jobba frilans (timvikarie) 50% resterande del.
    Kommer det att påverka min rätt till SGI att jag säger upp mig?

• Svar på tråden Hur påverkas föräldrpenningen vid byte av jobb
  • Försäkringskassan

Hej!

Det som är viktigt för att skydda sin SGI är att från det att du avslutar din tjänst och framåt att man har en sysselsättning i minst 5 dagar i veckan. Antingen arbetssökande, semester, arbete eller föräldrapenning mm. 

Men om du har arbetat i minst sex månader utan avbrott och därefter avslutar din anställning så har man en efterskyddstid på 3 månader. Under dessa tre månader kan du välja om du vill ha någon sysselsättning eller inte, utan att de påverkar själva SGI:n. 

Tänk på att ovanstående gäller din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Om du ska ta ut föräldrapenning på ett kommande barn eller nyfött barn så är det andra regler kring ersättningen. 

Hälsningar
    Petronella, handläggare

Svar på tråden Hur påverkas föräldrpenningen vid byte av jobb