• bönan32

    Ska dricka vin - lättdrucket vin? Vilken druva??

    hej hopp.

    tänkte lära mig dricka vin.. vilka sorts viner ska man börja med om man vill ha nåt lättdrucket??? då måste väl druvan vara avgörande va??

    Tips emottages gärna dels på viner som finns att handla men främst vilken sort/druva man ska beställa in på resturang... ska ut o äta ikväll o behöver veta...

  • Svar på tråden Ska dricka vin - lättdrucket vin? Vilken druva??
  • Tjohalia

    Det är vitt förresten. När det gäller rosé dricker jag chill out (men deras vita vin är ingen höjdare alls...). Rött vin dricker jag inte.


    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Capt Janeway

    När det gäller druvor så föredrar jag Cabernet Sauvignon.

    Mycket lättdrucket enligt mig, men det kan ju också bero på att jag är vansinnigt förtjust i den smaken.

    Ett tips med den druvan: Gato Negro
    Finns både på flaska och i box.

  • Mollzor

    Pinot noir är en druva som ger lite lättare röda viner. Inte så sträva. Sen kan jag tycka att viner ifrån varma länder såsom USA och Australien är mer lättdruckna än ifrån tex Frankrike. 

  • tuzzla

    Jag dricker enbart halvtorra vita lättviner. Fyller 40 i år men har aldrig lyckats dricka ett rött eller rose utan att få kräkkänslor och obehagsrysningar längs hela ryggraden.

    MEN - för ett halvår sedan hamnade vi på en restaurang och jag fick in ett rött vin som jag faktiskt kunde dricka ett helt glas av - utan tillstymmelse till rysning.
    Pater sangiovese (Toscana) hette det.
    Absolut ett vin att börja med alltså

  • idasmat

    Den italienska druvan Primitivo är lättdrucken och väldigt bra start om du ska ge dig in i rödvinsdjungeln =)

  • ChrisOhnej
    idasmat skrev 2014-01-21 11:03:43 följande:
    Den italienska druvan Primitivo är lättdrucken och väldigt bra start om du ska ge dig in i rödvinsdjungeln =)
    Ja det är gott, alternativt Zinfandel tycker jag. http://www.systembolaget.se/74117 

    Per Morbergs Zinfandel
    tycker jag är ypperligt!
  • isolande
    Mollzor skrev 2014-01-16 19:09:24 följande:
    Pinot noir är en druva som ger lite lättare röda viner. Inte så sträva. Sen kan jag tycka att viner ifrån varma länder såsom USA och Australien är mer lättdruckna än ifrån tex Frankrike. 
    Precis, Bourdeauxviner och Amarone (italienskt) är ju rätt svårdruckna alltså. Merlotviner är inte heller nån höjdare.

    Cabernet Sauvignon brukar väl klassas som den svenska Svenssonrödtjutsdruvan tror jag
  • DJkillen
    bönan32 skrev 2014-01-11 16:03:35 följande:
    hej hopp.

    tänkte lära mig dricka vin.. vilka sorts viner ska man börja med om man vill ha nåt lättdrucket??? då måste väl druvan vara avgörande va??

    Tips emottages gärna dels på viner som finns att handla men främst vilken sort/druva man ska beställa in på resturang... ska ut o äta ikväll o behöver veta...
    Varför ska du lära dig att dricka vin? Det är väl bättre om du dricker något du tycker är gott och njutningsfullt?
    tuzzla skrev 2014-01-19 10:03:42 följande:
    Jag dricker enbart halvtorra vita lättviner. Fyller 40 i år men har aldrig lyckats dricka ett rött eller rose utan att få kräkkänslor och obehagsrysningar längs hela ryggraden.

    MEN - för ett halvår sedan hamnade vi på en restaurang och jag fick in ett rött vin som jag faktiskt kunde dricka ett helt glas av - utan tillstymmelse till rysning.
    Pater sangiovese (Toscana) hette det.
    Absolut ett vin att börja med alltså
    Varför fortsätter du dricka något som ger dig kräkkänslor eller obehagsrysningar? Varför tvingar du i dig ett glas vin och ser det som en seger när du lyckas?
  • mr me
    idasmat skrev 2014-01-21 11:03:43 följande:
    Den italienska druvan Primitivo är lättdrucken och väldigt bra start om du ska ge dig in i rödvinsdjungeln =)
    Primitivo funkar, eller ett ungt ej torrt vin jäst på tempranillo (Rioja).
  • tuzzla

    DJkillen
    (Kan inte citera)
    Jag brukar inte tvinga i mig rött, men jag har hört att det ska vara så gott med rätt rött till rätt mat, så jag har provat en mun lite då och då men det har inte funkat. Jag kommer helt enkelt inte överens med smaken.

    Jag tycker att det hör till att man kan dricka det som bjuds, likväl som jag vill äta det jag blir bjuden på, så därför blev jag glad att faktiskt hitta ett som var drickbart.

    Jag anser att det hör till god ton, eller vad man nu ska kalla det.
    Som vuxen skulle jag ju aldrig kräset sitta och peta i mat som någon tillagat. Det vill jag inte göra med det jag bjuds att dricka till heller.

  • Jennie med ie

    Jag förstår inte heller grejen med att "lära sig" äta eller dricka något man gång på gång får obehagskänslor av såvida det inte är något som är viktigt för hälsan t ex och skulle aldrig se mina gäster som ohyfsade om de tecknade nej till vin eller lät bli att äta upp morötterna i grytan o s v. Och jag förväntar mig detsamma när det är jag som är gäst. Men, om man nu ändå vill så... Då skulle jag nog också säga att Cabernet Sauvignon generellt är mest "lättdrucket" när det gäller röda viner. Men det är just generellt. Ett vin som inte är av den sorten, däremot Cabernet Syrah, är J.P Chenets ena röda.


Svar på tråden Ska dricka vin - lättdrucket vin? Vilken druva??