• Plopps80

Hjälp! Bebis sliter och drar i bröstet på kvällar/nätter!

Igår var min son på 7 veckor väldigt orolig på eftermiddagen och kvällen. Han gnällde och behövde bäras runt. Han är annars väldigt nöjd i famnen. Vid 21 tänkte jag att han var hungrig för han verkade hungrig. La mig med honom i sängen. Han andades så häftigt att han nästan hyperventilerade. Kastade sig på bröstet sög girigt men släppte och började då skrika. Han tog det igen och andades fortf lika häftigt. Släppte och grät och så höll han på. Rapade honom lite och bytte bröst men han fortsatte. Tillslut grät han med vårtan i munnen. Sambon tog honom och satt med honom till 24. Han grät inte och verkade inte direkt orolig. Sedan somnade han på sambons bröst och det kom massa pruttar. Han åt nästa gång kl 05 då hade det gått 7 timmar sedan senaste matning. Kl 05 åt han lugnt och fint och även kl 07 igen. Jag blir seriöst oroad för honom när han beter sig som igår kväll. Bröstet ska ju lugna men han är ju nästan ångestfylld. Så här har han varit några tillfällen vid 03-04 på morgonen och då har jag trott det är gaser. Men varför är han lugn hos min sambo? Har frågat BVC om det men de kan inte ge några svar. Snälla är det fler som upplevt detta? Någon som har erfarenheter/teorier? Jag är orolig att det är något fel. Min dotter gjorde aldrig så! Ska tilläggas att han inte riktigt har tid att amma på dagen heller längre. Förut låg han länge och åt. Nu är han så nyfiken på omvärlden att han inte verkar ha tid att äta, han tittar sig runt och tappar ibland bröstvårtan för att han vrider på huvudet och ser sig runt. Jag vet att jag har mjölk för han går upp bra i vikt och amningen har alltid fungerat. Tillväxtperiod är det inte för vi har haft det så här till och från i 2 veckor.

• Svar på tråden Hjälp! Bebis sliter och drar i bröstet på kvällar/nätter!
  • Lyckan 382

Vi har haft det PRECIS sådär. Det kunde varit jag som skrivit det. Något stör barnet som gör att det blir såhär. Det kan vara gaser, en rap på tvären, att mjölken kommer för fort/för sakta, att han är snuttig men egentligen inte hungrig och så blir han arg och ledsen när det kommer mjölk. Jag tror anledningen varierar, MEN efter noggranna analyser av min sons beteende har jag dragit slutsatsen att han OFTAST är väldigt trött när han håller på sådär. Han är kanske hungrig (kanske inte) och vill snutta, men orkar egentligen inte. Min lille är heller aldrig på det viset när han vaknar på morgonen, utan oftast på kvällen när han fått mycket stimulans. Lösningen? Vi spelade barnvisor och vaggade honom tills han tillslut tar tag om tutten och då somnar han ofta tvärt. Går inte det har det funkat att sätta honom i sele eller sjal och gå runt tills han somnar. När han sedan vaknar igen brukar han ta bröstet. Du kan också testa att "bryta av" genom att byta blöja och sen försöka igen. Man får testa massa trick och se vad som funkar på sin lilla. Att det går bättre hos din sambo i de här lägena skulle kunna bero på att din sambo inte luktar mjölk. Om barnet inte är hungrigt blir det kanske frustrerat hos dig just då. Det har varit likadant här - låt din sambo tex erbjuda snutt på lillfingret eller tröst med napp om din lilla använder det. Vår lille är nu 16 veckor och jag kan tala om att det där händer väldigt sällan nu. Det blev bättre kring jul, då var han 13 veckor - eller 3 månader ganska exakt. Han blir fortfarande övertrött och får svårt att somna, men han "bråkar" inte med bröstet på samma sätt längre. Hoppas det snart blir bättre för er också!

• Plopps80

Å tack för ditt svar! Och tack för tipsen! Skönt att man inte är ensam om detta. Blir ju rädd att han är sjuk. Han kan vara sån vid tidiga morgontimmar också och då tror jag det är gaser för han har mkt problem med gaser nattetid och tidig morgon. Fruktansvärt jobbigt detta. Min dotter hade kolik och skrek på kvällarna. Det blev också bättre runt 12-13 veckor så man får bara hörda ut. Jobbigt bara när inte ens BVC lan ge riktiga svar om vad det kan vara. Vi övar med napp vissa dagar tar han den andra dagar inte.

• Nocere

Min dotter har gjort precis samma sak, somnade också hos pappa de gångerna. Tror också att det har varit för hon har varit för trött. Är nu 3,5 månad och har nästan helt slutat med detta. Så förhoppningsvis ger det med sig snart!

• Plopps80

Skönt att man inte är ensam! Är väl doften av mjölk som stör bebisarna. Men min pojke borde varit hungrig igår egentligen. Kanske är gaser också. Man vet ju aldrig med små spädbarn. Det är det som är så svårt. Man kan känna sig helt maktlös. Hur orkade ni fortsätta amma? Jag funderar seriöst på att sluta amma om han ska fortsätta så här. Vill amma 6 mån men detta gör att jag tappar lusten.

• Lyckan 382

Ja, man blir så sjukt stressad eller hur?! Jag fick fokusera på att det inte jämt är så... Tror inte det är något fel på din son, ja förutom att magen kanske gör ont. Vi gav Minifom fram tills ca 3 mån för vår kille hade problem med magen. Men sen behövdes det inte längre. Vi ger dock fortfarande Sempers droppar, det är ju bara goda bakterier. Känner igen hyperventilerandet. Det har också lugnat ner sig nu. Vår kille flaxade, fäktade och grymtade även i början. Vi fick faktiskt inte heller några vettiga svar från BVC.

• vinkan24

Exakt så är min dotter som är två månader också. Och vi tror att hon bli övertrött. Så det som hjälper är att vagga henne där det är lugnt så somnar hon till slut. 

• Anomik

Hej! Jag har liknande problem. Kanske är så att hon får bröstet lite ofta på kvällen trots att hon inte vill? Men hon typ öppnar munnen och kastar sig mot det. Problemet är att hon blir skit förbannad när det inte kommer något. Så hon skriker så hon nästan blir otröstlig. Samma ifall man försöker vagga henne. Går man ut till ett ljust rum där det händer något då blir hon lugn. Hon är väldigt aktiv och framåt för sin ålder (15 veckor), och sover inte gärna långa stunder på dagen, så det känns som att hon ofta är överträtt. Något ni känner igen och kan ge några tips på? Eller flaxar era barn utan att skrika? Jag är såååå frustrerad. Känner också att jag lägger ner amningen snart. Allt har fungerat perfekt fram tills för tre veckor sedan. Och nu är det skrik varje kväll och ikväll sitter även jag här med sönderbränts ögon. Tacksam för tips och råd!

• Majken03

Jag märkte att när bröstet var för fullt o hårt var dottern så. Fick klämma ut lite för hand o lätta på trycket, sen gick det bättre.

• Petrova

Jag har likadant med min kille som är 6 veckor. Tror som Lyckan 382 att det kan vara olika orsaker. Många bebisar har en känslig period på kvällen och då blir gaser och annat som de klarar ok på dagen till ett jätteproblem.

Min lille har helt klart gaser och det har blivit lite lättare att få ut dem sedan vi började med Minifom. Andra saker jag testar: att göra godnattamningen likadan varje kväll så att övergången mellan dag och natt ska bli trygg och förutsägbar. Har mysbelysning i vardagsrummet, ammar, sambon tar sonen och bär så att han somnar och sover på honom dvs blir inte övertrött. Sedan går jag in i sovrummet och ammar + sjunger vaggvisor. Försöker att sitta upprätt i sängen och amma så mkt som möjligt, att liggamma är mysigt och min lille vill somna så, men han får i sig mer luft och jag somnar ofta och glömmer att rapa honom. Så liggamma gör vi när han är mätt och somnar, och så på morgonen. När han börjar "kriga" vid bröstet så tar jag upp honom och försöker rapa, och om han fortsätter skrika så lägger jag honom så att han har ryggen mot mina ben och tittar på mig. Gör ev. lite "cykling" eller bara trycker benen mot magen. Det kan också hjälpa att prata lite med honom eller bara låta honom sitta och titta. Och sedan amma igen när han lugnat ner sig.

Viktigast för min lille är att rapa ofta när han äter fort, rapar honom så fort han släpper bröstet och sedan ungefär var femte minut.

Jag har problem med att han somnar vid bröstet på dagarna, det är bara på kvällstid och på morgonen som har äter riktigt ordentligt. Bidrar antagligen till hetsen!

• Plopps80
    Petrova skrev 2014-01-13 16:50:55 följande:
    Jag har likadant med min kille som är 6 veckor. Tror som Lyckan 382 att det kan vara olika orsaker. Många bebisar har en känslig period på kvällen och då blir gaser och annat som de klarar ok på dagen till ett jätteproblem. Min lille har helt klart gaser och det har blivit lite lättare att få ut dem sedan vi började med Minifom. Andra saker jag testar: att göra godnattamningen likadan varje kväll så att övergången mellan dag och natt ska bli trygg och förutsägbar. Har mysbelysning i vardagsrummet, ammar, sambon tar sonen och bär så att han somnar och sover på honom dvs blir inte övertrött. Sedan går jag in i sovrummet och ammar + sjunger vaggvisor. Försöker att sitta upprätt i sängen och amma så mkt som möjligt, att liggamma är mysigt och min lille vill somna så, men han får i sig mer luft och jag somnar ofta och glömmer att rapa honom. Så liggamma gör vi när han är mätt och somnar, och så på morgonen. När han börjar "kriga" vid bröstet så tar jag upp honom och försöker rapa, och om han fortsätter skrika så lägger jag honom så att han har ryggen mot mina ben och tittar på mig. Gör ev. lite "cykling" eller bara trycker benen mot magen. Det kan också hjälpa att prata lite med honom eller bara låta honom sitta och titta. Och sedan amma igen när han lugnat ner sig. Viktigast för min lille är att rapa ofta när han äter fort, rapar honom så fort han släpper bröstet och sedan ungefär var femte minut. Jag har problem med att han somnar vid bröstet på dagarna, det är bara på kvällstid och på morgonen som har äter riktigt ordentligt. Bidrar antagligen till hetsen!

Jag tror stenhårt på det med kvällsrutiner. Vi tar på pyjamas och dämpar belysningen på kvällen. Svårt bara för vissa kvällar somnar lillen redan vid 17-18 och vissa kvällar 23-24. Varje kväll är helt olika här än så länge. De senaste dagarna har han varit väldigt lugn vid bröstet peppar peppar ta i trä. Sedan har magen varit lugn också. Inga gaser eller sånt så det hör säkert ihop.
  • Plopps80
    Anomik skrev 2014-01-11 22:22:38 följande:
    Hej! Jag har liknande problem. Kanske är så att hon får bröstet lite ofta på kvällen trots att hon inte vill? Men hon typ öppnar munnen och kastar sig mot det. Problemet är att hon blir skit förbannad när det inte kommer något. Så hon skriker så hon nästan blir otröstlig. Samma ifall man försöker vagga henne. Går man ut till ett ljust rum där det händer något då blir hon lugn. Hon är väldigt aktiv och framåt för sin ålder (15 veckor), och sover inte gärna långa stunder på dagen, så det känns som att hon ofta är överträtt. Något ni känner igen och kan ge några tips på? Eller flaxar era barn utan att skrika? Jag är såååå frustrerad. Känner också att jag lägger ner amningen snart. Allt har fungerat perfekt fram tills för tre veckor sedan. Och nu är det skrik varje kväll och ikväll sitter även jag här med sönderbränts ögon. Tacksam för tips och råd!

Har tyvärr inga erfarenheter av just detta! Förmodligen är hon övertrött som du skriver. Jag hade provat med flaskan. Vissa barn vill helt enkelt inte ha bröstet efter en viss ålder. Min dotter slutade amma när hon var 6 mån. Gjorde inte som din dotter men ville knappt ta bröstet. Vällingen blev populär ist.
  • Petrova
    Plopps80 skrev 2014-01-13 18:31:50 följande:

Jag tror stenhårt på det med kvällsrutiner. Vi tar på pyjamas och dämpar belysningen på kvällen. Svårt bara för vissa kvällar somnar lillen redan vid 17-18 och vissa kvällar 23-24. Varje kväll är helt olika här än så länge. De senaste dagarna har han varit väldigt lugn vid bröstet peppar peppar ta i trä. Sedan har magen varit lugn också. Inga gaser eller sånt så det hör säkert ihop.
    Nej vi har fortfarande ingen rutin om du menar dygnsrytm, utan det är jag som försöker göra rutinen likadan varje dag. Lillen kan somna fint under nattningsamningen vissa kvällar, och hålla sig vaken 2-3 timmar andra kvällar! En grej jag märkte i gårkväll var att han fick ut sina gaser bra och inte hade så mkt problem med det, men så fort jag la mig ner med honom så blev han ledsen. Ville vara vaken! Då hjälpte det att sambon bar honom tills han somnade, gick rätt fort som tur var.
  • Lyckan 382
    Plopps80 skrev 2014-01-13 18:34:52 följande:

Har tyvärr inga erfarenheter av just detta! Förmodligen är hon övertrött som du skriver. Jag hade provat med flaskan. Vissa barn vill helt enkelt inte ha bröstet efter en viss ålder. Min dotter slutade amma när hon var 6 mån. Gjorde inte som din dotter men ville knappt ta bröstet. Vällingen blev populär ist.
    Vill du amma barnet bör du inte prova med flaska enbart pga det här. Det verkar vara jättevanligt att bebisar beter sig såhär och i de flesta fall går det över! Men blir det för påfrestande ska du naturligtvis inte fortsätta amma om du mår dåligt av det. Här har sonen helt slutat göra så, och amningen nu är ofta jättemysig - han ler mot mig med tutten i mun, håller i tröjan eller bröstet och gosar och klappar mig. Så gjorde han aldrig förut, men han är ju mer "med" nu och jag är så glad att jag kunnat fortsätta amma!
Svar på tråden Hjälp! Bebis sliter och drar i bröstet på kvällar/nätter!