• En blå giraff

Kräver era barns skola längdskidor?

Sonen går förskoleklass och i senaste utskicket så skrivs att alla nu ska ta med längdskidor till barnen. Och att det ska vara skidor som är i rätt längd och utprovade till barnet. Min son har skidor så det är inte ett problem för oss. Men de som inte har då? Sonen har flera barn i sin klass med utländsk bakgrund och föräldrar som lever på soc. Kan tänka mig att det kan bli väldigt tufft för dem att ordna skidor. Många familjer har det dåligt ekonomiskt nu i januari också. Så jag tycker det är fel att skolan kräver skidor. Det finns inga att låna heller. Är det så här på många skolor? Jag blir arg på detta faktiskt.

• Svar på tråden Kräver era barns skola längdskidor?
  • kaffeamanda
    En blå giraff skrev 2014-01-11 13:08:47 följande:
    Jag har faktiskt tittat på begagnatmarknaden efter skidor, men det är inte alltid man kan få tag i utrustning som är OK i rätt storlek, då ska man ha lite tur också. 

Är det någon som har vänt sig till rektor eller skolverket i en sån här fråga och fått någon reaktion?
    Jag har aldrig gjort det eftersom vi inte har haft några problem. Några har alltid haft extra skidor, skridskor eller vad det är som gäller som vi delat med oss till andra som inte haft så det har alltid löst sig inom klassen.
  • älskarlivet81

Jag är lärare och det hag kan råda er till är att kontakta rektorn och hjälper inte det gå då vidare till Skolverket. Skolan ska vara kostnadsfri så när som på en symvolisk summa av max 50 kr/termin tror jag det är.

En blå giraff skrev 2014-01-11 13:09:41 följande:
    Är det ingen lärare som läser den här tråden? Vad säger ni om sånt här?

• nine05

Skulle aldrig köpa in skidor med utrustning till ett barn som är noll-intresserad av att åka skidor bara för att skolan ska ha några skidtillfällen. Skolan får ordna annan aktivitet.

• dreamy
    Erfdgt skrev 2014-01-11 09:40:09 följande:

Ja, barnen som satt i snöhögar såg ju allt annat än glada ut och inte hade dom så roligt. Ska dom åka skridskor/skidor och inte alla har utrustning med sig, så bör dom ju ordna en annan aktivitet för dom barnen. Men, då kommer väl frågan om personalbrist in och att en personal inte kan gå iväg ensam med ibland kanske 2-3 barn. Men dom gör det ju till en obligatorisk aktivitet och då bör dom ju också se till att alla kan vara med.

Vi har inga skidor till T i år. Hennes från förra året var alldeles för små och har inte hittat några i rätt storlek begagnat. Hittills har det ju varit så dålig vinter att det inte behövts, men vi får väl se nu. Jag tänker dock inte köpa ny utrustning till henne för att hon ska kunna åka ett par enstaka gånger på skolan. Vi har annat att prioritera just nu (jag hade glömt hur dyrt det är med "bebissaker" haha) och eftersom jag varit hemma sedan T föddes, så växer inte pengar på träd för oss heller direkt ;)

Jag tycker det var dåligt att ni behövde köpa utrustning till E, speciellt när han redan hade en! Vadå "riktig" utrustning? Om den funkade för er, så bör den ju funka på skolan också. Dåligt...

Jag håller med dig till fullo i vad du skriver måste jag säga. Vi har pratat en del om det här hemma.
    Nej jag skulle inte heller köpa utrustning om jag var du, med ett lillasyskon på väg och med det såklart en miljon andra utgifter. (JÄTTEGRATTIS till bebben föresten, så roligt för er! Och Tuva kommer att bli goaste storasystern, hon är en så härlig tjej!) Sorry för OT :)
    Till E kändes det inte "bortkastat" med en utrustning eftersom han åker lite då och då på fritiden, men hade han inte gjort det hade jag nog inte köpt en. Dessutom så har han ju några som får ärva utrustningar och så efter honom...

Att säga att alla svenska skolor är avgiftsfria är att blunda för verkligheten. Bara om man är en fruktansvärt iskall förälder som struntar blankt i vad lärare kräver att barnen ska ha med och att ens barn får en massa pinsamma/förnedrande upplevelser i sin skolgång :( Huvva, får nog ta upp detta med rektor PM och se vad denne säger ändå... 
  • Lindsey Egot the only one

Anmäl omedelbart till skolinspektionen.

• Astrofys
    Länk till kursplanen för idrott och hälsa på grundskolan. Inget "snö"-krav,  däremot tydlig inriktning mot friluftsaktiviteter och orientering till min förvåning.  
  • nicke nyfiken76

Jag mailade frågan till skolverket och fick följande svar:

Hej!

Jag har tagit emot din fråga angående krav på skidutrustning.

Enligt 10 kap. 10 skollagen ska utbildningen vara avgiftsfri: 

Avgifter 
    10 kap. 10 § Utbildningen ska vara avgiftsfri. 
    Eleverna ska utan kostnad ha tillgång till böcker och andra lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning samt erbjudas näringsriktiga skolmåltider. 
    Avgifter i samband med ansökan om plats får inte tas ut.

10 kap. 11 § Trots 10 § får det förekomma enstaka inslag som kan medföra en obetydlig kostnad för eleverna.

I samband med skolresor och liknande aktiviteter får det, trots övriga bestämmelser i denna lag, i enstaka fall under ett läsår förekomma kostnader som ersätts av vårdnadshavare på frivillig väg. Sådana aktiviteter ska vara öppna för alla elever. Ersättningen får inte överstiga huvudmannens självkostnad för att eleven deltar i aktiviteten.

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att återkomma till oss på Skolverkets upplysningstjänst på 08 - 52733200.

Med vänlig hälsning

Upplysningstjänsten vid Skolverket
    Thomas Vamos

• Pirum

Fantastiskt att upplysningstjänsten i princip bara citerar lagstiftningen.

Är skidutrustning att se som ett lärverktyg i lagens mening är min spontana undran?

• En blå giraff

Jag har skickat ett mail till rektorn på sonens skola nu och påtalat att jag tycker det är fel med det här utskicket om skidor. Att de åtminstone måste erbjuda låneskidor om de skall ha en sån obligatorisk aktivitet. Få se vad det blir för svar.

• sziggy

Obligatoriska inslag som innebär en kostnad för eleven får inte ske.
    Det ska antingen finnas möjlighet att låna av skolan eller andra alternativ som aktiviteter t ex skridskoåkning på en plats där det finns tillgång till att hyra skridskor för en billig peng.

Annars gör skolan fel.

Svar på tråden Kräver era barns skola längdskidor?