Erfdgt skrev 2014-01-11 09:40:09 följande:
Ja, barnen som satt i snöhögar såg ju allt annat än glada ut och inte hade dom så roligt. Ska dom åka skridskor/skidor och inte alla har utrustning med sig, så bör dom ju ordna en annan aktivitet för dom barnen. Men, då kommer väl frågan om personalbrist in och att en personal inte kan gå iväg ensam med ibland kanske 2-3 barn. Men dom gör det ju till en obligatorisk aktivitet och då bör dom ju också se till att alla kan vara med.
Vi har inga skidor till T i år. Hennes från förra året var alldeles för små och har inte hittat några i rätt storlek begagnat. Hittills har det ju varit så dålig vinter att det inte behövts, men vi får väl se nu. Jag tänker dock inte köpa ny utrustning till henne för att hon ska kunna åka ett par enstaka gånger på skolan. Vi har annat att prioritera just nu (jag hade glömt hur dyrt det är med "bebissaker" haha) och eftersom jag varit hemma sedan T föddes, så växer inte pengar på träd för oss heller direkt ;)
Jag tycker det var dåligt att ni behövde köpa utrustning till E, speciellt när han redan hade en! Vadå "riktig" utrustning? Om den funkade för er, så bör den ju funka på skolan också. Dåligt...
Jag håller med dig till fullo i vad du skriver måste jag säga. Vi har pratat en del om det här hemma.
Nej jag skulle inte heller köpa utrustning om jag var du, med ett lillasyskon på väg och med det såklart en miljon andra utgifter. (JÄTTEGRATTIS till bebben föresten, så roligt för er! Och Tuva kommer att bli goaste storasystern, hon är en så härlig tjej!) Sorry för OT :)
Till E kändes det inte "bortkastat" med en utrustning eftersom han åker lite då och då på fritiden, men hade han inte gjort det hade jag nog inte köpt en. Dessutom så har han ju några som får ärva utrustningar och så efter honom...
Att säga att alla svenska skolor är avgiftsfria är att blunda för verkligheten. Bara om man är en fruktansvärt iskall förälder som struntar blankt i vad lärare kräver att barnen ska ha med och att ens barn får en massa pinsamma/förnedrande upplevelser i sin skolgång :( Huvva, får nog ta upp detta med rektor PM och se vad denne säger ändå...