• Zingoo

Dotterns pappa!

Hej!
    Jag vet inte om denna tråden är i rätt kategori, isåfall är ni fria att flytta den:)

Nu till mitt problem!
    Jag har en dotter på 3,5 månad, som jag har egen vårdnad om, jag är ensamstående. Då jag blev lämnad av pappan när jag var gravid.
    När dottern föddes ringde jag pappan och berättade att hon kommit till världen, och att han var välkommen att hälsa på henne. (Då ville han inte veta av henne och helst av allt ville han att jag skulle säga fader okänd till soc).
    Jag skrev honom som pappa ändå och han begärde faderskaps test, med de sagt och gjort fanns de nu svart på vitt att han är pappa till min dotter.
    Vi träffades för att skriva på papperna hos socialen (då hade han fortfarande inte träffat henne en enda gång trots att hon snart var 3 månader). Jag hade inte med mig henne då han har ny tjej och jag vill att pappan och dottern ska få en bra relation innan han ska presentera några flickvänner för henne, men han var mer en gärna välkommen hem till oss efter mötet. Han följde med hem höll henne i max 10 minuter och sen fick jag skjutsa han till stationen. (Vi bor i olika kummuner och jag och dottern Bormio landet). Innan han stiger av sa jag att du får höra av dig så får vi sätta upp tider så du får träffa henne.
    Också kom Jul och nyår ingen som ringde eller hörde av sig.
    Idag bokade jag in dotterns dop, och ringde honom själv för att säga att han var välkommen dit.

Samtidigt passade jag på att ta upp de här med träffarna mellan henne och honom. Och han sa att han vägrar åka hem till oss för att träffa henne.
    Men enligt lag (eftersom inte jag ammar) får han lov att ta henne på promenader själv?!

De kan väl inte inte stämma att jag enligt lag ska lämna bort min dotter till hennes pappa nu? Ensam när de har träffats i 10 minuter en gång för en månad sedan?

Tack för att ni orkat läsa hela tråden!

• Svar på tråden Dotterns pappa!
  • emmis82

Ta kontakt med socialtjänsten så kan man ha samarbetsträff, där klargör de allting för er ang både vad ensam vårdnad och umgängesrätt innebär :) de kommer nog yrka på att när hon är så pass liten, och han träffat henne vid så få tillfällen så kommer hon inte känna trygghet med sin pappa, så inga ensampromenader alltså.
    All umgängesrätt är för barnens bästa, inte vad föräldrarna har rätt till. Allt handlar om barnens rätt till föräldrar. 

• Lindsey Egot the only one

Nej! Hon är tok för liten att lämnas bort till en främmande människa även om hon har hans gener. Visst ni behöver inte träffas hemma hos dig om han är obekväm med det. Ni kan träffas på öppna förskolan, biblioteket, café eller gå ut och gå tillsammans. Men att han ska ta barnet helt själv utan dig är inte att rekommendera. Han måste introducerad och träffa barnet ofta tillsammans med dig som är barnet trygghet innan han kan ta barnet kortare stunder själv. Kanske ni skulle gå på samarbetsamtal hos familjerätten så han förstår.

• Zingoo

Tack för snabba svar!
    jag får ont i magen av detta, jag ska kontakta soc imorgon och berätta.
    För som de verkade på honom så vill han inte ha med mig och göra överhuvudtaget. Det blir lite svårt att komma överens då, jag vill ju att dottern ska ha kontakt med sin pappa, och han gör de ju inte lättare genom att bete sig såhär!.

• mia maria

Antingen bokar ni en tid för samarbetssamtal så får ni båda lite mer info om vad som gäller.
    Det finns ingen särskild lag som styr utan det är snarare rekommendationer utifrån bl.a barnets ålder.

Vill pappan däremot inte träffa flickan o han inte propsar på det så skulle jag råda dig att strunta i honom! Bra att du bjuder in till dopet o bra att han vet att han är välkomna hem till er för att träffa dottern.
    Men ansträng dig inte mer nu utan låt honom ta nästa steg. Vill han träffa dottern o ni inte är överens om hur o var så bokar ni tid för samarbetssamtal.
    Om han inte propsar på att träffa henne så låt honom vara bara o försök att slappna av.
    Han kanske behöver tid på sig att mogna i föräldrarollen o jag tycker inte att det är din uppgift att hjälpa honom i det.

Svar på tråden Dotterns pappa!