• swallin

tips på mellanmål till 7-8 månaders

Hej, söker efter tips på mellanmål till vår tjej på 7,5 månad. Tidigare har hon ätit banan till mellanmål men hon har problem med hård mage så nu försöker vi hitta på något nytt att ge henne. Hon vägrar tyvärr flaska så ersättning och välling funkar inte och jag ammar inte. Hon äter gröt till frukost och kvällsmat så det vore bra om mellanmålet inte bestod av gröt också. Alla tips mottages, tack :)

• Svar på tråden tips på mellanmål till 7-8 månaders
  • blomman07

Funkar ingen frukt alls? Min extremt kräsna tjej tycker om klämpåsarna med äpple/päron. Det är bra för hårda magar :)

• Duckan

Naturell yoghurt med fruktpuré, mjuk smörgås med leverpastej

• Boosse

Smoothie på frukt och naturell yoghurt. Keso med fruktmos. Smörgås m tex messmör (järnrikt). Fruktsallad, tex päron, äpple, mango i bitar att prova att plocka själv.

• swallin

Tusen tack för alla bra förslag och ideer :) nu har jag lite påfylld ideer ang mellanmål.

• tilj75

Vispgröt brukar gillas. (Tunn gröt på mannagryn och bär som vispas under kylning, serveras kall och är fluffig)

• isolande

Turkisk yoghurt med fruktpuré, framförallt mango eller katrinplommon i har mina gillat. Ev med lite havrekli i oxå Glad.

• Natulcien
    tilj75 skrev 2014-01-24 13:53:53 följande:
    Vispgröt brukar gillas. (Tunn gröt på mannagryn och bär som vispas under kylning, serveras kall och är fluffig)
    Åh, det där hade jag glömt bort. Vi brukade få det hos mormor när vi var små. Hon kokade grynen i saft och kallade den klappgröt. Jättegott! Det tror jag banne mig att vår 3-åring ska få i helgen. Glad
  • tilj75

Det heter väl klappgröt på svenska och den brukar inte vispas fluffig och vispgröt på finska. (Tror jag). Jag fick blåbärsgröt och krusbärsgröt när jag var liten. Kall blåbärsgröt med mjölk mmmmmmm.

• Natulcien
    tilj75 skrev 2014-01-24 15:06:02 följande:
    Det heter väl klappgröt på svenska och den brukar inte vispas fluffig och vispgröt på finska. (Tror jag). Jag fick blåbärsgröt och krusbärsgröt när jag var liten. Kall blåbärsgröt med mjölk mmmmmmm.
    Fast mormor vispade den, och serverade den kall med en liten klick grädde... Kanske var en egen variant då? Gott var det, i alla fall.

Ja, blåbärsgröt är också gott. Vi gjorde oftast på mannagryn + blåbär, men även rågmjöl + blåbär. Grahamsgryn + lingon är också gott. Krusbärsgröt har jag aldrig provat. Låter spännande.
Svar på tråden tips på mellanmål till 7-8 månaders