• Happy14

NIPT- vill du/ har du gjort detta test?

Jag vill göra detta test, men vill veta vad ni andra vet om detta då det kostar väldigt Mkt vill jag ha lite mer kött på benen. Vill gärna höra andras åsikter och funderingar kring detta. Kram på er!!

• Svar på tråden NIPT- vill du/ har du gjort detta test?
  • ako75

Det verkar ju inte gå att göra i Sverige än, om det är tillförlitligt tror jag i princip ala skulle göra det. Eller alla som väljer nån form av diagnostik i allafall.

• Happy14
    ako75 skrev 2014-01-12 09:10:32 följande:
    Det verkar ju inte gå att göra i Sverige än, om det är tillförlitligt tror jag i princip ala skulle göra det. Eller alla som väljer nån form av diagnostik i allafall.

Det är det! Dom gör de i Danmark, England, USA osv. men det kostar ca 8.000 :- googla så får du fram vad Sahlgrenska har forskat fram, dom är bara långsamma här.
  • Sanna R

Jag har läst att typ statens utredningstjänst håller på och reder ut och läser alla vetenskapliga texter som skrivits om NIPT för att kunna ge sin syn på det. Men att redan innan dom är klara så ser dom positivt på det. Jag skulle absolut göra det! Tror bara att vi är långsamma i Sverige med att börja använda nya metoder, utomlands har detta ju används länge. läste på dinamediciner.se om att det kunde vara lite svårt att få mvc att vilja ta testet, alltså blodprovet, men det är ju bara att ringa runt tills man hittar nån som gör det.

Svar på tråden NIPT- vill du/ har du gjort detta test?